Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilen vibrerar - skrapar till - bromsas in

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bilen vibrerar - skrapar till - bromsas in

    Så har man ställt av coupen för vintervilan och då börjar man köra Stilon som för övrigt oftast samlar damm i garaget.

    Drar iväg igår kväll, glider i lugn tempo på motorvägen i ca 90km/h så börjar hela bilen att skaka. Kändes som om det är obalans i alla fyra hjulen. Sänker hastigheten med det skakar lika illa, ökar hastigheten men samma där. Plötsligt hör jag ordentlig skrapljud, låter som man missar växel varpå allt skakar och bilen bromsas in. Kollar instrumentpanelen medan jag svänger ut på vägrenen men allt ser OK ut. Motorn låter normalt på tomgång kollar efter läckage men ser inget konstigt. Nåja sätter mig bakom ratten rullar försiktigt och bilen går bra. Ökar farten till 90 och fortsätter vidare.

    Någon km senare, samma sak igen! Stannar åt sidan kollar runt igen men nope inget konstigt. Fortsätter vidare, bilen går fint och accelrerar, försöker med några kraftiga svängar och den funkar klockrent! Stannar vid rödljuset och det slår om till grönt lägger i ettan men nej kommer inte vidare, den står bara och låter som stenkross. Testar övriga växlar inkl backen, nope här kommer man inte vidare. Stiger ut och puttar upp bilen på trotoaren. Fortfarande låter han fint på tomgång. Va fan tänker jag då, tar fram ficklampa kikar runt ordentligt ser ingenting konstigt. Startar motorn och så åker jag vidare i normal takt.

    500m hemifrån börjar han "krossa sten" igen. Därefter får jag inte den att rulla för egen maskin alls. Fortfarande låter han fint på tomgång.

    Bogserade den till verkstan idag, lyfte upp den såg felet nästan direkt. Nå vad tror ni att jag såg? Vad är felet? Lite gissningslek!

    EDIT: Janne som råkade vara på verkstan får inte sitta o gissa!
    Last edited by 84jr0; 31 October 2009, 16:43.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Lossnad drivaxel..?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      En bäver som sitter fast i växellänkaget?
      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

      Comment


      • #4
        Ha ha, fiat skitbilar
        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
        S/y Mascot
        S/y Rebell
        20vT
        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          Lossnad drivaxel..?
          Lossnat har den inte men den har gått av på högersida precis där den delar på sig. Inte ofta som det händer.

          Men säkert en bäver som ätit på den!
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Originally posted by 84jr0
            Lossnat har den inte men den har gått av på högersida precis där den delar på sig. Inte ofta som det händer.

            Men säkert en bäver som ätit på den!
            Slicks + klistrad dragstrip + 7000 rpm + dumpad koppling ?

            Hur går en drivaxel rakt av bara så där?
            Fiatlös

            ___________________

            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

            Comment


            • #7
              Originally posted by Putt
              Slicks + klistrad dragstrip + 7000 rpm + dumpad koppling ?

              Hur går en drivaxel rakt av bara så där?
              Inget är omöjligt tydligen! Vilda 133 hästar sliter på drivaxeln
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Om man drar tung skit så kanske drivaxeln ger upp.....

                Så ni har bävrar i Stockholm?
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Freddan72
                  Om man drar tung skit så kanske drivaxeln ger upp.....

                  Så ni har bävrar i Stockholm?
                  Ingen dragkrok på stilon och aldrig har jag ens bogserat någon... Bävrar finns här
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Knäckt drivaxel fick jag på min gamla Uno 70S en gång i tiden. Byttes på "förlängd garanti". Snittytan vid brottet tydde på en materialfel enligt Fiat på den tiden. Det var precis som en laser hade skurit axeln rakt av.
                    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by 84jr0
                      Ingen dragkrok på stilon och aldrig har jag ens bogserat någon... Bävrar finns här
                      Okej! Ta en bild på brottytan så kan vi se vad som hänt
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        Du har inte blivit passerad av en Aston på sistone?



                        Alfa-Romeo 156 2.5 V6 -03
                        Alfa-Romeo 166 2.5 V6 -00
                        Alfa-Romeo Sprint QV -88

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Schuckert
                          Knäckt drivaxel fick jag på min gamla Uno 70S en gång i tiden. Byttes på "förlängd garanti". Snittytan vid brottet tydde på en materialfel enligt Fiat på den tiden. Det var precis som en laser hade skurit axeln rakt av.
                          För hårt/sprött mtrl?

                          Axeln ska väl normaliseras/avspänningsglödgas vid tillverkningen.

                          Drivaxlar brukar tom kunna vridas flera mm utan brott.

                          Comment


                          • #14
                            Så där nu är drivaxeln utbytt och försäkringsbolaget fick stå för kalaset. Kan inte bli bättre.
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              Kostare?
                              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                              S/y Mascot
                              S/y Rebell
                              20vT
                              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                              Comment

                              Working...
                              X