Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kylsystem Fiat 124

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kylsystem Fiat 124

    Hej!
    Min fiat 124 sc ac kokar.
    Jag ska då försöka få någon rätt på kylsystemet om något är felkopplat/trasigt.

    Frågor:

    Suger vattenpumpen i sig vatten eller trycker den ut?

    Locket på kylaren har en fjädrad tätning för att det ska kunna släppa ut övertryck men detta verkar hindra expansionskärlet från att fylla kylaren. Ska det vara så?

    Ska expansionskärlet vara tätt eller öppet?

    Det blir kletigt i vattnet men det verkar inte vara vatten i oljan, tror att det är att motorn är jädrigt smutsig.

    Det skulle vara riktigt trevligt om någon snäll kille/tjej kunde svara.

    MVH Filip Arvidsson

  • #2
    Det verkar vara två olika kylsystem på sc:n.
    Jag har en 1600 som jag förmodar ska ha det senare kylsystemet men där det är det tidigare monterat.
    Motorn vill nu pumpa vattnet genom motorn och ut genom utloppet vid toppen, där termostaten ska sitta på det senare kylsystemet.
    Nu sitter termostaten innan vattenpumpen.

    Det känns som att termostaten nu hindrar motorn från att dra vattnet genom kylaren.
    Bör jag dra om kylsystemet enligt det senare systemet?

    Comment


    • #3
      Är det så här ditt system ser ut idag?


      Pic.1

      eller ser det ut så här kanske


      Pic.2
      Last edited by grusbus; 3 November 2009, 11:40.
      www.strigin.se

      Comment


      • #4
        bild 2, men jag funderar om det borde se ut som bild 1.
        Bilen kokar efter någon minut.

        Comment


        • #5
          Jag har min 124 Spider (1800) kopplad enligt pic.1 och använder en 82 gradig volvo temostat, den fungerar helt perfekt och har alldrig kokat.
          www.strigin.se

          Comment


          • #6
            Okej då är det väl troligt att min också borde vara kopplad så. Nu har jag iallafall skaffat delarna för att koppla enligt bild 1, så jag får testa mig fram.

            Jag snackade med den lokale meken som har en folkrace 131:a, han sa att han körde utan expansionskärl. så jag funderar på att följa hans exempel och koppla loss expansionskärlet.

            Tack för hjälpen

            Comment

            Working...
            X