Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Projekt: Coupé 20VT -99



    Här är några listor på olika områden som ska modifieras och uppdateras:

    Exteriör:
    1. Ta bort Turbo-märkena på B-stolparna - Klart
    2. Ta bort bakrutetorkare - Klart
    3. Klarglas i sidoblinkers - Monterade
    4. LE-kjolar från AutoDS - Hemma
    5. Polera upp lyktor - Materiel hemma
    6. Renovera bromsok - Klart


    Interiör:
    • Aluringar kring mätarna från ArmaturenRinge - Monterad
    • Ljudisolering - Monterad
    • Nya mattor - På plats
    • Sparco pedaler - Monterade
    • Plasti dippa mittkonsoll - Hemma


    Motorrum:
    • Kablage, renoveras - Hemma
    • Skrynkellacka ventilkåpan - Klart
    • Byta ut dekaler mot nya - Hemma


    Uppgraderingar/Trim:
    • Dumpventil Forge DV006, grön fjäder - Monterad
    • Slitsade bromsskivor runt om, 3G - Monterat
    • Nya dämpare, O.S.R.A.V, justerbara - Monterade
    • Sänkning 35mm, Eibach - Monterat
    • Justerbara camberskruvar, Eibach - Monterat
    • Fjäderbensstag främre övre, Sparco original- Monterat
    • Fjäderbensstag främre undre
    • Fjäderbensstag bakre övre - Monterat
    • Blueflame rostfritt 2.75'' - Monterat
    • Chiptrim, FC Performance - Monterat
    • Turbouppgradering, FC Performance - Monterat
    • FMIC, FC Performance - Monterat
    • Walbro 255 med direktmatning från batteri - Monterat
    • Kallare stift, NGK BKUR7ET - Monterat
    • BTR 3.8bar - Monterat
    • Uppgraderad EBV - Monterad
    • Koppling co.me (400Nm) - Monterad
    • Whiteline bakre krängningshämmare, 22mm - Monterad


    Övrigt:
    • Bygga en ECU-monitor med touchdisplay. Sensorvärden, bränsleförbrukning, felmeddelanden, varvtals/växlingsindikering m.m - Pågår för fullt, första tre prototypkorten klara och under programmering/test
    Last edited by Axl; 14 May 2014, 09:53.
    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

  • #2
    Motronic M 2.10.4 har jag för mig.

    Läcker bil!

    Panda 169

    Comment


    • #3
      Härligt med en ny Coupe! Välkommen hit förstås.

      Klonket och ljuden får mig att misstänka bakbromsarna.. Kan beläggen ha kärvat fast lite pga av långt stillastående?

      "Dunk" eller klonk från framvagnen kan vara bärarmarna som glider en aning i sina inre fästen (om de inte är absolut sprillans nya) och slår emot ändlägena. Isf är det inget att oroa sig för - men lite irriterande kan det ju vara.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Tackar så mycket!

        Lysande, ska bli roligt att börja kika på kommunikationen med ECU:n och se vad man kan hitta på med för roliga saker när den är kopplad till en dator, finns nog inga gränser där misstänker jag.

        Ok, får kika lite på både bromsarna bak, lite konstigt dock eftersom föregående ägare påstod sig ha bytt beläggen i våras.
        Coupé 20VT -99 - Projekttråd

        Comment


        • #5
          Ok då är det nog inte bromsarna. Möjligtvis kan du ha slitna bärarmslagringar men då har bilen oftast gått långt och man ser det på kraftig camber.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Skulle väl kunna vara de där bussningarna som ligger mellan bakre hjälpramen och karossen?
            Annars, säker på att det inte ligger grejer löst i bagagen?

            F.ö. så tror jag det tyvärr är ganska begränsat vad du kan göra via kommunikationsingången på ECUn. Självtest, loggning och avläsning av data och felkoder. Sen tror jag inte den stödjer mycket mera på den fronten. Men det kan ju vara nog det också, bara du inte förväntar dig att kunna mappa via den ingången.
            Last edited by Jim; 26 November 2009, 19:03.

            Panda 169

            Comment


            • #7
              Får hänga av bakhjulen och kika runt lite antar jag, kanske går att hitta vad som är galet då. Skulle ju vara just snyggt om det var ngt löst i bagageluckan, får nog ta ur varningstiangeln..

              Nja, tänkte mig inte mappning, snarare som du säger felkoder, loggning och avläsning av data. Bränsleförbrukning, hastighet etc. Finns ju en hel del skoj man kan tänka sig få fram med de olika sensorerna. Sen kan man ju ta det ett steg till och börja införa egna sensorer för exempelvis dämparutslag, däckstemp, däcktryck etc.. Gott om möjligheter att nörda ner sig i där.
              Coupé 20VT -99 - Projekttråd

              Comment


              • #8
                Bränsleförbrukning vore tufft, men jag tror det skulle vara svårt. I alla fall med mina begränsade mattekunskaper. Det enda i den riktningen du får är öppettider på spridarna har jag för mig, och varvtal. Detta med en förhållandevis låg uppdateringsfrekvens (pga. långsamt gränssnitt).
                Har för mig att det finns lite att läsa om just förbrukning och uträkning på FCC UK forumet, i relation till widgeten. Kanske kan vara till hjälp.

                Panda 169

                Comment


                • #9
                  Exakt, vet man spridarnas öppettid, öppningsarea och bränsletryck borde man kunna räkna ut förbrukningen.
                  Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                  Comment


                  • #10
                    Vill du trimma med originalturbon tycker jag definitivt du ska kontakta Flea på fccuk.org. Han mappar Coupeer individuellt live men kan även skicka ett "gissat" chip baserat på dina övriga mods. Detta chip kommer ändå funka bättre än alla andra std-chip man kan köpa.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Ok, jo det kanske jag ska slå en kluring på. Funderar dock på att T.M. Tuning ger 2års garanti på sakerna, sen kan det ju vara praktiskt att ha någon att vända sig till när man gör framtida uppgraderingar.
                      Men det är kanske korkat att lägga de extra pengarna, kanske får likvärdig "support" från Flea. Speciellt som du säger att hans chip ger bättre prestanda som ju är det intressant i längden.

                      Om man tänker sig eventuellt uppa turbon i framtiden, vad hade du då rekommenderat för chip?
                      Last edited by Axl; 27 November 2009, 07:55.
                      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                      Comment


                      • #12
                        Det är egentligen det som är hans bästa gren, han har mappat en hel del coupeer senaste året. (Byter man turbo finns inget färdigt chip som passar, det finns ju tusentals olika turbos) Läser man på det forumet ser man hur nöjda folk är. Service och hjälp får man så länge man behöver, han behöver inte köra med garantier..
                        Sen har han som sagt lyckats bra med originalturbon, flera bilar har fått 270-280hk mot 250-260 som blir resultatet av novitec eller gtec, de vanligaste chippen. Då är det iofs live-mapping men ändå. Det viktigaste är säkerheten, att motorn får den soppa och tändkurva den behöver. Och att motorn från början är i bra skick och är välservad såklart.
                        Last edited by per; 27 November 2009, 11:20.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Hmm, jo det är ju otvivelaktig att folk verkar mkt nöjda med det han gör.
                          Tror du har övertygat mig..

                          Får ta mig ett snack med honom så småningom, får börja med att få bilen till att överleva den salta vintern här i söder tror jag...
                          Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                          Comment


                          • #14
                            The quest goes on...

                            En liten uppdatering kan vara på plats.

                            En lååång vinter har äntligen passerat, kan erkänna att det gjort ont ända in i benen varje morgon man gått ut och sett silverpilen stå där täckt i snö och is.
                            Nojjan för rost har gjort att skönheten fått minst en tvätt i veckan. Aldrig mer en salt skånsk vinter dock, får bli köp av vinterkärra till hösten.

                            Tyvärr har en flytt med dubbla hyror som resultat, med mera gjort att så mycket tyvärr inte hänt på uppgraderingsfronten.
                            Endast lite lättare underhåll i form av oljebyte, bromsrenovering och hjulinställning har utförts.

                            Så nu siktar jag mot sommaren och att äntligen få fortsätta pysslandet.

                            /Axel
                            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                            Comment


                            • #15
                              Kul att se att fler vill satsa på en uddafågel som Fiat Coupé. Du har hel klart valt den rätta motorn. Med rätt grejer kommer man lätt upp i höga effekter.

                              Mappning och chip.
                              Flea har mappat rätt många bilar nu med varierande mods och resultatet pratar för sig självt. Kolla in hans tillhåll under Traders Area på fccuk.org/forum.
                              Berättar man vad man gjort med bilen så borde han kunna ta fram en mapp som passar just din bil. Men du måste ändå åka och kontrollera motorn på en rullande landsväg. Först då vet du hur bra Fleas gissning är. När du har kört bilen på bänken så ber du om att få resultatet på en txt fil. Värden som du bör ha är: lambda, varvtal, laddtryck, hk och vridmoment. Sen skickar du txt filen till Flea och han gör en justering av mappen och skickar ett nytt chip till dig. I med det nya chippet i boxen och styr bilen återigen mot den rullande landsvägen och kolla av motorn. Flea brukar ge rabatt till dom som väljer att göra så här.

                              Det finns lite olika prislägen på trimchip. Vi har följande till 20vt:

                              #Novitec - tyvärr kan man ej få tag i nya utan du får leta upp ett begagnat. £20 och uppåt.
                              #GTEC. Köps via fccuk.org/forum. Skicka ett pm till GrahamL. Ca £45. Det finns två varianter:
                              - Gtec1 är för en bil utan modifieringar.
                              - Gtec2 kräver bättre bränsle (min 97 RON) och bättre kylning av insugsluften. Jag rekommenderar att montera en frontmatad intercooler.
                              #FC Performance - Chip gjort av Flea. Pris från £175 (exkl rabatt).

                              Novitec/Gtec brukar ge ökning på 30-40 hk.

                              Oavsett vilket chip du köper så är det klokt att kolla av motorn på en rullande landsväg. Det bästa är om du kollar av motorn innan du monterar chippet. Då kan du jämföra före och efter och ser vad dina mods gav i effekt.

                              Turbo.

                              Det finns en hel del aggregat att välja på. Här är några:

                              Hybridturbo - Modifiering av originalturbon. Större kompressorhjul (plus modifiering av kompressorhuset) och bättre glidlager. Kräver inga modifieringar av andra grejer på motorn utan är en plug & play turbo.

                              GT28R/RS - kullagrad turbo. Kräver lite småfix för att få det att fungera. Bl.a. behövs en ny downpipe eller en adapter mellan original downpipe och turbo. Ny downpipe kostar ca 4000 kr, adaptern är lite billigare. Kolla in Pers turbotråd så ser du vad som måste fixas.

                              Mitsubishi 19T - finns att köpa anpassad för Fiat Coupé 20vt. Jag använder denna själv och kan bara ett ord för den: GRYM! Kolla in www.turbomeck.se för pris. Kräver ny fläns mellan downpipe och turbo, kostar ca 400 kr.

                              Trimning handlar om ett samspel med flera komponenter. Man kan inte öka en sak och tro att det är okej utan man måste kolla alla komponenter. Först när du fått ordning på allt och allt lirar ihop då är lyckan total och det känns förbannat skönt. Då lägger man gärna en extra gummisträng på vägen

                              Lycka till med trimningen!

                              P.S Det finns massor av matnyttigt på fccuk.org/forumet. Ta en stor kopp kaffe och gotta dig i all info i Tuning avdelningen.
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment

                              Working...
                              X