Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kul man sagt något rätt, och oerhört skönt när läckaget är borta.
    Sportbilshistoria:
    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
    06-10 Porsche 924 N/A -83
    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

    Comment


    • Haha, det är det verkligen.
      Nu ska bara alla remmar bytas...
      Och Ac-pumpen behöver rekondas.
      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

      Comment


      • Är kompressorn kass och systemet läckt så drar det med sig lite kostnader, men inte jättedyrt. Värst är ny kompressor som kan dra iväg några tusingar.
        Fick nyligen tipset att om AC-systemet varit läck länge, bör man även byta expansionsventilen, ...förutom de delarna som kan ha läckt ut gasen som tunna aluminiumrör, kondensor, torkaren mm.

        Jag hade kass kompressor och hål i rören på Alfan. Skaffade begagnad kompressor, ny torkare, fick rören svetsade och nu kyler den igen. Men det är ingen tysk bil utan det tar några km innan det börjar kyla. Fick då tipset att jag kanske borde bytt expansionsventilen med, för smuts kan hindra den från att öppna vid lägre tryck (= tidigare kyla).

        Lycka till
        Sportbilshistoria:
        12-16 Coupé Fiat 20VT -98
        08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
        06-10 Porsche 924 N/A -83
        01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
        97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

        Comment


        • Jäklar, superbra info! Tack Goran!
          Coupé 20VT -99 - Projekttråd

          Comment


          • Jag har haft ett underligt bekymmer med mitt AC-system under hela tiden jag ägt bilen.
            Fläkten lever lite sitt eget liv, speciellt när man sätter hastigheten till "auto". Varvtalet på fläkten varierar kraftigt och ger "luftstötar", upp i varv och sen snabbt ner igen.
            Det förekommer även när man kör de manuella hastighetslägena men inte lika mycket.

            Någon som vet vad det kan bero på?
            Glapp? Men det är ingen skillnad om jag står still med bilen eller om jag kör och saker vibrerar.
            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

            Comment


            • Jag hade liknande lurigheter innan jag bytte tempsensorn i mittkonsolen (bakom den lilla grillen i mitten). Det är möjligt att den går att ta loss o rengöra..?
              Lustigt nog har jag liknande problem på min Z4M Coupe nu.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • Misstänkte att det kunde vara den rackaren, får kolla in den och se om den går att göra ren, annars byter jag den.
                Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                Comment


                • Kanske har vi samma beteende? Jag delar med mig av mina erfarenheter.

                  Jag lyfte frågan i Alfistiforumet på fejjan om varför min fläkt gick igång direkt efter start. Jag tyckte det var märkligt för bilen är ju långtifrån varm då. Jag fick svaret att det var normalt beteende om man har ACn på och det är väldigt varmt ute, "de går igång för att få ner trycket i systemet. Det är dubbel funktion på kylfläkten, både motortemp och för AC."

                  Sen tycker jag att min köldreglering är det lite si och så med. Ibland funkar den bra, men ibland kommer det kyla trots att det redan är kallt nog, alternativt värme trots att det redan är varmt i kupén vid samma tempinställning. Läste mig till att det kan vara den tempsensorn med lilla fläkten i sig, som Per nämner, som kan vara boven i dramat. Den går på ca 1000kr, så man vill gärna vara säker. Prova först med att rensa bort dammet i den så kanske den funkar bättre.

                  Lycka till.
                  Last edited by Goc924; 30 August 2022, 08:54.
                  Sportbilshistoria:
                  12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                  08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                  06-10 Porsche 924 N/A -83
                  01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                  97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                  Comment


                  • Låter som att det är ett liknande beteende.
                    Tog bilen till jobbet i dag och den kyler fint nu efter jag fyllt på gas i förrgår, men lever lite lajban med fläkten emellanåt.
                    Noterade precis som du säger att den drog igång fläktarna långt innan motorn var varm, men då var det ju 28°C när jag fyllde systemet.

                    Ja visst hade jag för mig att det ska vara en liten fläkt vid sensorn, den har nog strukit på foten i min, för den låter inte längre, ska kolla detta med! Tack för ytterligare en sak att kolla, tror jag byter både fläkten och sensorn så kanske systemet blir lite stabilare.
                    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                    Comment


                    • Lånade hem laserscannern från jobbet i dag för att testa hur det blev att scanna av bilen, hann bara två testskott men det kan nog bli en bra 3D-modell av kärran.
                      Click image for larger version

Name:	20220912_190127.jpg
Views:	1
Size:	64.1 KB
ID:	256035

                      Då det verkar klurigt att få tag på en mittkonsol att modifiera så tänker jag mig att jag scannar av originalet, ritar upp det i 3D och sen beställer jag en ny moddad variant utskriven i 3D-printer, kan bli intressant.
                      Planen är att flytta ner reglagen för luft-anläggningen ned till där radio/askkopp sitter original. Sen ska jag integrera en 9" touchscreen med android auto/open auto kört på en raspberry pi. Hårdvaran ligger hemma och är testkörd, funkar prima. Sen får vi se om jag orkar integrera den mot ECU:n i framtiden.
                      Click image for larger version

Name:	20220819_191813.jpg
Views:	1
Size:	81.2 KB
ID:	256034
                      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                      Comment


                      • Vad är det för scanner ni har på jobbet?

                        Tänk på att helst skriva ut i ABS om du ska skriva ut med 3D-skrivare....PLA mjuknar vid en solig vårdag...
                        20V Coupe-96
                        20VT Coupe-98
                        16VT Coupe-95
                        16VT Coupe-95
                        (Saab 93-02)

                        Comment


                        • Vi har en Leica BLK360, så om jag trycker på med högsta upplösning och kör många scanningar så kommer det nog bli rätt ok även om den är till för större strukturer.
                          För mittkonsolen blir det till att isolerat scanna den såklart och sen komplettera med manuell mätning, men scanningen borde hjälpa till att ge konturerna rätt bra tänker jag.

                          Jo har läst det, så det får bli i ABS. Hoppas inte det är allt för dyrt att beställa jobbet, men det värsta som kan hända är att jag väl får köpa en printer själv..

                          Originally posted by Löksson View Post
                          Vad är det för scanner ni har på jobbet?

                          Tänk på att helst skriva ut i ABS om du ska skriva ut med 3D-skrivare....PLA mjuknar vid en solig vårdag...
                          Här finns en liten video över vad slutmålet med själva integrationen av skärmen blir: (145) Android Auto on Raspberry Pi, integration with OpenAuto Pro - YouTube
                          Last edited by Axl; 14 September 2022, 08:17.
                          Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                          Comment


                          • Låter nog som en bra plan! Om jag hinner börja prova att skriva ut med ABS innan du blir klar så hjälper jag gärna till... Behöver lite uppgraderingar på skrivaren för att göra det!

                            Jag köpte en "budget" 3D-scanner i början av året men har haft fullt upp så har inte hunnit prova den på bilen osv... men verkar lovande.
                            20V Coupe-96
                            20VT Coupe-98
                            16VT Coupe-95
                            16VT Coupe-95
                            (Saab 93-02)

                            Comment


                            • Ah, det vore ju superschysst! Med tre småbarn så går saker inte fort här inte, så det är nog inte orimligt att jag tar lite tid på mig och du hinner testa ABS innan jag är i det stadiet.

                              Skoj, vad för scanner är det du köpt?
                              Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                              Comment


                              • Köpte en CR-Scan Lizard från Creality! De fick lite juridiska problem när den släpptes så tog ett tag att få den men förutom det verkar den göra vad den ska göra.
                                Har bara hunnit att prova den på lite mindre objekt, men har sett några på forumen få till riktig bra scanningar av karossdelar o motorutrymmen. Så förhoppningarna finns där
                                20V Coupe-96
                                20VT Coupe-98
                                16VT Coupe-95
                                16VT Coupe-95
                                (Saab 93-02)

                                Comment

                                Working...
                                X