Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tjena Freddan och tack för all matnyttig info. Sådant ger en kick!

    Jo, det lutar åt ett FC Performance på Pers inrådan. Kanske man kan unna sig nu när skatteåterbäringen snart anländer..
    Får bli till att göra som du rekommenderar med bänk före och efter för justering. Snubblade över dessa snubbarna i Malmö: http://www.mamut.net/rrp/ får nog bli ett besök hos dom o se vad dom har att erbjuda. Såvida ingen avråder..?

    Snart långhelg, då får det bli bilpyssel för hela slanten!

    /Axel
    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

    Comment


    • #17
      Sätt dig ner och fundera på hur mycket du vill lägga i trim. Det kan vara bra att börja lite lugnt och sen gasa på när man väl vet lite mer. För mig så räckte det med ett GTEC1 i början. Sen efter ett tag så bestämde jag mig för att byta turbo och uppdatera diverse andra grejer. Du kan läsa min byggtråd för mer info: It´s time for TURBO - Mitsubishi 19T
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #18
        Originally posted by Freddan72
        Sätt dig ner och fundera på hur mycket du vill lägga i trim. Det kan vara bra att börja lite lugnt och sen gasa på när man väl vet lite mer. För mig så räckte det med ett GTEC1 i början. Sen efter ett tag så bestämde jag mig för att byta turbo och uppdatera diverse andra grejer. Du kan läsa min byggtråd för mer info: It´s time for TURBO - Mitsubishi 19T
        Tack för lästipset, intressant tråd.

        Det kommer i första hand bli ett chip och lite estetiska förändringar på kärran, sen får vi se vart det bär hän.
        Som du säger måste jag läsa på lite mer och dessutom lägga upp en budget med marginaler... lätt att förköpa sig annars kan jag tänka mig när det börjar bli allt för roligt!
        Coupé 20VT -99 - Projekttråd

        Comment


        • #19
          Risken är att man köper på sig en massa prylar och sen har man inte pengar att serva bilen. Då ledsnar man och oftast blir det att man säljer bilen och prylarna med stor förlust. Har du frågor så är det bara att ställa dom. Men sök gärna i forumet. Många grejer har diskuterats genom åren
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #20
            Någon som har koll på vilken diameter det är på hålet i bakrutan där torkarmotorn tittar ut?

            Tänkte kolla om man kanske kunde hitta en "plupp"...
            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

            Comment


            • #21
              Originally posted by Axl
              Någon som har koll på vilken diameter det är på hålet i bakrutan där torkarmotorn tittar ut?

              Tänkte kolla om man kanske kunde hitta en "plupp"...
              Vadå? Har du tagit bort den, eller?
              Borde vara ganska lätt att mäta va?
              Använde min senast idag!!
              Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
              Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
              Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
              Folka Vento VR6 -93 såld!
              Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

              Comment


              • #22
                Har en över om du har vägarna förbi Gbg..
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Erajack
                  Vadå? Har du tagit bort den, eller?
                  Borde vara ganska lätt att mäta va?
                  Använde min senast idag!!
                  Hehe, nja så illa är det inte, då hade jag langat fram skjutmåttet o mätt själv.
                  Tänkte skaffa pluppen innan jag börjar riva.
                  Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by per
                    Har en över om du har vägarna förbi Gbg..
                    Vore superschysst Per. Kommer nog ha vägarna förbi i slutet av Juli, har det inte löst sig innan dess så hör jag av mig.
                    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                    Comment


                    • #25
                      Pysselhelg

                      Har fixat lite med kärran i helgen. Drog om tryckslangen till laddtrycksmätaren inne i kupén, tog loss och smorde och fixade samtliga lås, polerade upp tanklocket samt fräschade upp insidan lite.


                      Trycklsangen från plenumet efter T-korset var halvt av på tre ställen, inte konstigt att laddtrycket var lite svajjigt...


                      Lite putsglädje...
                      Last edited by Axl; 9 August 2022, 15:31.
                      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                      Comment


                      • #26
                        Tjusigt!
                        Tur att du upptäckte slangsprickorna i tid, det som händer är att du tappar soppatryck vilket är livsfarligt för motorns hälsa när du ger järnet..
                        Själv vill jag inte ens koppla T-kors på den slangen, hellre då på slangen till dumpen (den på baksidan plenumet).
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by per
                          Tjusigt!
                          Tur att du upptäckte slangsprickorna i tid, det som händer är att du tappar soppatryck vilket är livsfarligt för motorns hälsa när du ger järnet..
                          Själv vill jag inte ens koppla T-kors på den slangen, hellre då på slangen till dumpen (den på baksidan plenumet).
                          ojfan, då var det ju en jäkla tur. Kanske borde fundera över att flytta på T-et dit i stället. Tack för tipset.
                          Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                          Comment


                          • #28
                            Trots byte av kass tryckslang och rengöring av EBV:n är laddtrycket fortfarande svajjigt, huvudsakligen på högre växlar 4 -> 6 när man trycker på.

                            Provade koppla bort t-kopplingen med tryckmätarens slang o köra direkt ifall det var där det spökade men det gav ingen skillnad.

                            Laddet svajjar mellan ca 0.6 och 1.0 bar. Trycket verkar variera sinusformigt ungefär, precis som EBV:n ligger o reglerar. Är det något man ska acceptera eller bör jag undersöka det närmre?
                            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                            Comment


                            • #29
                              Testa att nolla insprutningen i 30min, dra ur säkringen för ECU i motorrummet.
                              Har bilen haft annat luftfilter än original kan även luftmassemätaren vara skitig (med många mil kan den vara det ändå) men man rengöra den enl. befintlig guide (under GDS-samlingen längst upp).
                              Last edited by per; 19 May 2010, 17:11.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by per
                                Testa att nolla insprutningen i 30min, dra ur säkringen för ECU i motorrummet.
                                Har bilen haft annat luftfilter än original kan även luftmassemätaren vara skitig (med många mil kan den vara det ändå) och då kan man rengöra den med enl. befintlig guide.
                                Lysande, provar det. Tackar

                                Kollade lite närmre på vägen hem från kneget nu och trycket varierar inte så mkt som jag skrev tidigare, mellan 0.8-1.0 bar svajar det.
                                Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                                Comment

                                Working...
                                X