Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Goc924 View Post
    Affirmative! J-lars vad den gick. Tappade ena njuren vid provkörning i måndags. Den är tillbaka nu.
    Ja du gav den vad den tålde. Ska bli roligt att göra en jämförelse när din kärra är klar!

    Originally posted by per View Post
    Skitkul, har du mätt sista justeringen (hänger inte med här! Hehe) Vid vilket varvtal har du fullt ladd, fortfarande 3500rpm?
    Nej, har tyvärr inte hunnit bänka den en sista gång, eller ens sätta i chippet för den delen. Så det ska förhoppningsvis hinnas med i nästa vecka. Får återkomma med mer data då.
    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

    Comment


    • Nytt chipp och ny bänkning

      Så var det då dags för att bänka kärran igen och det nya chippet från FC Performance åkte i



      Sen bar det av till TS Motorsport i Åstorp



      Och här är resultatet







      Effekten har inte ökat men dock vridmomentet och det är ju trevligt. Lambda verkar ha stabiliserat sig.

      Dock är det lite tråkigt att laddtrycket faller så pass mycket, hade det inte gjort det så borde kärran passerat de 300. Likaså är jag lite orolig för den peak i laddtrycket som kommer vid ca 3400rpm, känns inte som att det är hälsosamt i längden.
      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

      Comment


      • Wow! Nästan 300hk i motorn.
        Imponerande.
        Hur kommer du hantera laddpeak'en och fallande laddtryck? Nytt chip eller annan hårdvara till motorn?
        Sportbilshistoria:
        12-16 Coupé Fiat 20VT -98
        08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
        06-10 Porsche 924 N/A -83
        01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
        97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

        Comment


        • Originally posted by Goc924 View Post
          Wow! Nästan 300hk i motorn.
          Imponerande.
          Hur kommer du hantera laddpeak'en och fallande laddtryck? Nytt chip eller annan hårdvara till motorn?
          Lite ball är iofs att vridet ligger över 400Nm ett tag där så den är ju rätt stark. Leighton ville att vi skulle köra den 3:e växeln men det var stört omöjligt då den bara spann på rullarna.

          Jag vet inte riktigt faktiskt. Har mailat Leighton som levererat kittet för att se vad han tror. Han sade att han tänkte sänka laddet till 1.3 mot slutet men verkar ha missat sitt mål.

          Snubben som hjälpte mig att bänka trodde först att det var min turbo som var på g att dö men när jag sade att den var helt ny och nämnde att jag nyligen bytt kamrem trodde han att det kunde bero på det snarare. Om den gamla kamremen var jäkligt sliten kan det ha ställt till det för mappningen.

          Men jag får erkänna att jag är helt rudis på detta så jag får se vad Leighton säger.

          Kanske någon här har några funderingar?
          Coupé 20VT -99 - Projekttråd

          Comment


          • Du har hybridturbo eller hur? Den är väl nästan lika lättdriven som originalturbon. Och med max ladd (den verkar knappt reglera ned laddet alls?) blir det lätt liknande peakar, den kommer igång fort. Det ställer höga krav på laddregleringen om den ska hinna motreagera, och det kanske där problemet ligger? 1.65bar är rätt mkt ja, även om jag inte tror att denna korta peak är så farlig.. Men vad vet jag.
            Jag kör m Adelco-EBV'n som funkar fint, dock med större/trögare turbo så den har ett lättare jobb.

            Samtidigt som den är liten och inte orkar hålla trycket längre upp i varvtalen. Men 1.25bar vid 6000rpm är ändå riktigt bra och ungefär det jag har med GT28R! Det är nog max vad den KAN ladda.

            Intressant oxå med transmissionsförlusterna, detta är nog närmare sanningen än standardformler för klena sugmotorer. Runt 53hk alltså..

            Gamla/nya kamremmar tror jag har väldigt nära noll betydelse. De är antingen av eller hela.

            Rätt snygg soppakurva med fetare blandning uppåt varvtalet.

            Nära maxeffekt mellan 5-7000rpm.. En väldigt bred effektkurva som nog gör bilen giftig för konkurrenter på bana!
            Last edited by per; 30 May 2013, 09:29.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • Exakt, jag kör med den som de kallar för PowerMax: http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...Number=1202271

              Ok, så en ny bättre ebv kanske kan vara en väg. Det konstiga är att överslängen är betydligt mindre med den förra mappen (sidan 9 i tråden) och lika så höll den laddet betydligt bättre upp med varvtalet. Leighton sade att han ville lägga det på 1.3 bar upp emot varvstoppet så där har han inte riktigt lyckats där verkar det som.
              Coupé 20VT -99 - Projekttråd

              Comment


              • Ah såg den nu! Ok då borde det ändå kunna ordnas i mappen. Körde du på samma växel osv?
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • Jo vi körde på 4ans växel som tidigare. Leighton ville egentligen att vi skulle köra på 3:an men det gick inte då den spann på rullarna när den där ladd-peaken kom.
                  Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                  Comment


                  • Du har ju faktiskt tappat effekt sen förra året. Titta på hjuleffekten 2012, 247.8 hk, och i år, 244.9 hk, och du ser att du tappat 2.9 hk.

                    Jag lyckades 2007 få ut 240 hk på hjulen med originalturbon. Visst det diffar alltid mellan olika rullar men jag tycker det är rätt konstigt att du inte har mer effekt på hjulen. Du borde ligga på ca 280 hk.

                    Här har du min setup från 2007:

                    Pro Alloy FMIC
                    Gtec2
                    NGK BKUR 7ET
                    Blueflame 2.75" från turbo och bakåt
                    Motorsport 100 cells race kat
                    Pro Alloy SIP med APEXi filter
                    Forge DV006 dump
                    Pysventil ställd på 1.3 bar

                    Allt annat var originalgrejer

                    Kan du inte få en graf från TS Motorsport som visar både 2012 och 2013 samtidigt? Det blir enklare att jämföra både för dig och Leighton.
                    Fick du all data när du gjorde körningarna? Om så är fallet så kan du ju enkelt göra en snygg graf i Excel.
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • For what it is worth...15-20% i transmissionsförluster är rätt normala siffror och inget konstigt. Därför man ofta har oljekylare på växellådor på motorstarkare bilar.
                      Ska han komma upp i 280hk på hjulen bör han ha ca 320-340hk i motorn.
                      Finns inga omvägar kring fysikens lagar.
                      Sportbilshistoria:
                      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                      06-10 Porsche 924 N/A -83
                      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                      Comment


                      • Jo det är lite trist att det inte blir mer effekt ut av det hela. Avvaktar Leightons svar så får vi se vad han säger... Vill få reda på vad som hänt med laddtrycket, både peaken och att det ebbar ut så mycket på högre varv.

                        I går monterade jag min whiteline 22mm krängare och jäklar vilken skillnad det gav, roligt att man märker det så tydligt!
                        Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                        Comment


                        • Originally posted by Axl View Post
                          Jo det är lite trist att det inte blir mer effekt ut av det hela. Avvaktar Leightons svar så får vi se vad han säger... Vill få reda på vad som hänt med laddtrycket, både peaken och att det ebbar ut så mycket på högre varv.

                          I går monterade jag min whiteline 22mm krängare och jäklar vilken skillnad det gav, roligt att man märker det så tydligt!
                          Kolla in FC Dyno League Table på http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...96#Post1143896
                          Där kan du se vad grabbarna i UK fått med PowerMax. När jag sökte idag fanns det sju pers med samma turbo som du.

                          K-hämmaren är helt klart en bra uppgradering om man tycker om att svänga Borde suttit på bilen från fabrik om du frågar mig.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • Originally posted by Freddan72 View Post
                            Kolla in FC Dyno League Table på http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...96#Post1143896
                            Där kan du se vad grabbarna i UK fått med PowerMax. När jag sökte idag fanns det sju pers med samma turbo som du.

                            K-hämmaren är helt klart en bra uppgradering om man tycker om att svänga Borde suttit på bilen från fabrik om du frågar mig.
                            Jupp, har sneglat på den några gånger. Det stör mig att han inte lyckas trycka ur mer ur min snurra, jag har ju trots allt köpt hela hans kitt och gjort de modifieringar som han sagt behövs, jag hade förväntat mig 310 iaf.
                            Leighton lyser med sin frånvaro så jag får avvakta och se vad han har att säga om resultaten.

                            Ja den krängaren är verkligen något som borde suttit på från fabrik. Bilen går mycket bättre och det utan någon påverkan på komforten.
                            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                            Comment


                            • Tog mig en närmre kik på dämparen jag demonterade i samband med helgens mek. Inte konstigt att den läckt ut större delen av sin olja.



                              Kan inte förstå varifrån den repan kommit. Hur som helst så lär jag inte få någon ny dämpare av OSRAV... man blir ju trött.
                              Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                              Comment


                              • Shit! Vad har hänt..? Nån som kapat gummistoppen VÄLDIGT oförsiktigt?
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X