Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Tackar, får slå ett getöga på det i helgen så får vi se vart det barkar.

    Går för övrigt i planer på att köpa en VW Lupo 3L, för att ha som vinter-/pendlarbil.



    Verkar vara en vettig liten bil. Miljöklassad och en bränsleförbrukning på ca 0.3l/mil gör att den är lite larvigt billig att äga.
    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

    Comment


    • #47
      Originally posted by Axl
      Tackar, får slå ett getöga på det i helgen så får vi se vart det barkar.

      Går för övrigt i planer på att köpa en VW Lupo 3L, för att ha som vinter-/pendlarbil.

      Verkar vara en vettig liten bil. Miljöklassad och en bränsleförbrukning på ca 0.3l/mil gör att den är lite larvigt billig att äga.
      Jag hade en sådan som firmabil när jag var mycket i innerstan och flängde. Miljöbilsparkering gällde för den då.

      Den är lätt att chiptrimma till 92hp/170Nm vilket gör jättemycket. Bilen toppar över 200 då. Trimmet påverkar bara standardläget, ej miljöläget.
      Skaffa motorvärmare om du har tillgång till eluttag.

      Ett möjligt stort problem med 3L är att en liten offerdetalj i växellådan som är tillverkad i plast slits ut och hydraliken som växlar åt dig inte hittar fram. En duktig mekaniker byter den detaljen för en tusenlapp, en mindre duktig (på t.ex. Din Bil) byter istället hela växellådan för 32.000:-.
      Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

      Comment


      • #48
        Exakt det är gratis att parkera även i Malmö, blir pengaförtjänst även där.
        Intressant med chiptrim, tål helt klart att tittas närmre på.
        Jo läste att det kunde vara lite problem med växellådorna, har förstått att det gäller huvudsakligen bilarna tillverkade innan -02. Siktar på en -02:a alt. -03:a.
        Coupé 20VT -99 - Projekttråd

        Comment


        • #49
          Besiktning och Lupo 3L

          Då har man gått och blivit ägare till även en Lupo 3L, en jäkligt schysst liten bil. Har kört den till jobbet två dagar nu och än så länge drar den ca 0.36l/mil vid blandad körning.

          Besiktigade QP:n i dag, blankt papper!
          Blir avställning till helgen.
          Coupé 20VT -99 - Projekttråd

          Comment


          • #50
            ECU-monitor

            Då har jag kommit en liten bit med min ecu-monitor. Har lånat en del av koden från Barnacle men i övrigt är det mesta nyproducerat.



            Slutresultatet ska bli en liten touchstyrd display för att kunna visa lite smått och gått. Bakgrundsbelysningen är rgb så den styrs via uCn och kan anta vilken färg som önskas för att matcha bilens.
            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

            Comment


            • #51
              Snyggt. Touchscreen låter ju toppenbra
              Funderar du på göra några extra?
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #52
                Originally posted by Freddan72
                Snyggt. Touchscreen låter ju toppenbra
                Funderar du på göra några extra?
                Tackar.
                Tja, om allt funkar som tänkt och komponenterna håller rimlig kostnad så kan jag säkerligen slänga ihop några extra. Men jag lovar inget i nuläget så vi kan hålla det öppet tills prototypen är up-and-running så att säga.

                I övrigt är det USB-gränssnitt mot dator som gäller och sen har jag sett att det även finns en större display som är kompatibel men den kostar ju en slant.

                Förslag på features mottages tacksamt!
                Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                Comment


                • #53
                  LE-kit

                  Ja, när man ändå är i farten så var det ju lika bra att beställa ett LE-kit från AutoDS.
                  Trillar väl ner i lådan inom en inte allt för avlägsen framtid.
                  Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by Axl
                    Tackar.
                    Tja, om allt funkar som tänkt och komponenterna håller rimlig kostnad så kan jag säkerligen slänga ihop några extra. Men jag lovar inget i nuläget så vi kan hålla det öppet tills prototypen är up-and-running så att säga.

                    I övrigt är det USB-gränssnitt mot dator som gäller och sen har jag sett att det även finns en större display som är kompatibel men den kostar ju en slant.

                    Förslag på features mottages tacksamt!
                    Min Barnacle widget funkar bara med pc. Kan du får din att funka med Mac så blir jag glad. Eller om du har tips på hur man synkar Mac med widgeten. Jag använder Hyperterminal i pc och det funkar klockrent. Finns det likande program till Mac??
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by Freddan72
                      Min Barnacle widget funkar bara med pc. Kan du får din att funka med Mac så blir jag glad. Eller om du har tips på hur man synkar Mac med widgeten. Jag använder Hyperterminal i pc och det funkar klockrent. Finns det likande program till Mac??
                      Kollade runt lite som snabbast bara och hittade ZTerm, som ska vara motsvarande för mac. Rent spontant så ska det inte vara någon skillnad, det är standardiserade kommunikationsprotokoll som används. Ska kika närmre på det.
                      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                      Comment


                      • #56
                        Re: ECU-monitor

                        Originally posted by Axl
                        Då har jag kommit en liten bit med min ecu-monitor. Har lånat en del av koden från Barnacle men i övrigt är det mesta nyproducerat.



                        Slutresultatet ska bli en liten touchstyrd display för att kunna visa lite smått och gått. Bakgrundsbelysningen är rgb så den styrs via uCn och kan anta vilken färg som önskas för att matcha bilens.
                        Wow!
                        à la London designmarknad - www.alalondon.se

                        Comment


                        • #57
                          Tjusigt Axel är också ev. Intresserad av en om så blir fallet

                          Comment


                          • #58
                            Tackar
                            Jo, om jag får till det så jag blir nöjd och känner att jag kan producera ett gäng till lämpligt pris och lämna support så säger jag till. Återkommer i ärendet!
                            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                            Comment


                            • #59
                              Va kul, detta kan bli riktigt najs!

                              Kan du tänka dig att dela med dig utav koden / ritningar?
                              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                              http://www.garaget.org/?car=38250

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by Aloha
                                Va kul, detta kan bli riktigt najs!

                                Kan du tänka dig att dela med dig utav koden / ritningar?
                                Självklart gör jag gärna det, men får färdisgställa först.
                                Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                                Comment

                                Working...
                                X