Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Fix och trix

    Var ute i garaget i helgen och påbörjade de fix som ska till innan kärran kan rullas ut.

    Vad som är i görningen är:
    • Oljebyte - Klart
    • Kylarvattenbyte - Klart
    • Byte av AC-/Generatorrem & Servorem - Klart
    • Montering av LE-kjolar
    • Polera lyktor - Klart
    • Lackera om svarta aludetaljer samt ta bort Turbomärken på B-stolpar - Klart
    • Ljudisolering - Klart
    • Lackera om fälgar i grafitgrått - Klart
    • Rätta till småbucklor och några rostfläckar



    Har plockat loss alla detaljer som ska lackeras om och lyckats pilla isär speglar etc. Snart iväg med det på lack tillsammans med fälgarna.
    Last edited by Axl; 12 September 2011, 23:32.
    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

    Comment


    • #62
      En mindre spännande sak hände vid första starten. Gjorde oljebytet, körde runt motorn ca 30sek utan tändning för att få runt olja innan start. Efter ca 5min på tomgång så provade jag försiktigt gasa upp motorn i jämna intervaller.
      Plötsligt kom ett knackande ljud som höll ca 2Hz, stängde av motorn och vid omstart var det borta. Någon som vet vad det kan vara? Det lät från kamremssidan av motorn, mot bakkant av blocket.

      Edit: 2Hz på tomgång. Stängde av så jag vet inte om det varierade med varvtalet men det kan man väl anta.
      Last edited by Axl; 4 May 2011, 19:30.
      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

      Comment


      • #63
        En tryckare som behövde lite tid för att bli oljefylld? Har bilen stått stilla länge?

        Panda 169

        Comment


        • #64
          Originally posted by Jim
          En tryckare som behövde lite tid för att bli oljefylld? Har bilen stått stilla länge?
          Fast då borde det väl knackat redan från början när han startade motorn?

          Oavsett vad det var som knackade får vi hoppas att det bara var temporärt och inget du kommer höra något mer
          Fiat Coupé 20V Turbo -99

          Comment


          • #65
            Originally posted by Jim
            En tryckare som behövde lite tid för att bli oljefylld? Har bilen stått stilla länge?
            Jo bilen har stått sen i höstas, ca 7 månader.
            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

            Comment


            • #66
              Ingen fara Axel! Min lät precis likadant vid fpåställningen. Försvann efter ca 1 min.. och troligen är det väl att oljan behöver jobba sig runt lite i motorn när den stått stilla länge..

              Comment


              • #67
                Originally posted by Ankan
                Ingen fara Axel! Min lät precis likadant vid fpåställningen. Försvann efter ca 1 min.. och troligen är det väl att oljan behöver jobba sig runt lite i motorn när den stått stilla länge..
                Känner igen Coupe-paranojan...

                Vissa påstår att man ska skvätta en olja på rätt ställen när innan man startar den efter att den stått (dock osäker var, kanske någon annan vet?). Ett annat tips är att starta den lite då och då om man har möjlighet. Jag låter iaf Bensinpumpen jobba en liten stund, typ en minut, innan jag vrider om nyckeln om den stått länge, så det finns tillräckligt med bränsle hela vägen... Kan tänka mig att det inte är allt för bra att dra igång och man har lite lite bränsle i systemet. Kanske inte så välsmöjt vid de tillfällerna...
                à la London designmarknad - www.alalondon.se

                Comment


                • #68
                  Ja det ska förhoppningsvis vara lugnt. Gött att man inte är senam om oljudet, då kanske det inte är helt upp åt väggarna.
                  Jo, klart man blir orolig, man vill ju inte att kärran ska må dåligt

                  På tal om saker som saker som behöver smörjas så har växellänkaget begat ihop rätt rejält på sidledsförflyttningen så att säga. Riktigt segt att dra spaken mellan 1/2-, 3/4- och 5/6-lägena. Får bli en rejäl kryprunda med 5-56 antar jag.
                  Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                  Comment


                  • #69
                    Puh, ett steg närmre att få ut och köra.
                    Har under senaste tiden gått igenom bilen och fått en del fixat.
                    Har bytt olja, filter, kylarvätska, rostskyddsbehandlat hela kärran, ljudisolerat alla paneler, fått samtliga alupaneler (backspeglar, dörrhandtag och b-stolpar) omlackerade samt turbo-märkena borttagna. Även gått överhela motorkablaget och samtliga kontakter och lindat om skyddshättor, rengjort kontakter etc. Växelspaken kärvade vid sidledsförflyttningen, det visade sig vara plastbussningarna på växellådan som svällt och kunde ganska enkelt våtslipas till så nu funkar det som det ska. Säkert något jag glömt men det var på det stora hela. Nu väntar jag bara på fälgarna som är på omlack, sen blir det ner på hjul och in till verkstad för rembyte och ventilkåkspackningsbyte.

                    Noterade att det läcker lite olja från ventilkåpspackningen i framkant så den får bytas/lagas. Dock lite mer oroande luktar oljan bensin, har noterat detta tidigare men inte funderat så mycket över det då jag trodde det berodde på många korta körsträckor. Om man kan utesluta många kallstarter och kort körsträcka, vad skulle mer kunna orsaka bensin i oljan? Tänkte att det är lika bra att utreda det ordentligt så man inte kör sönder något.
                    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                    Comment


                    • #70
                      Lackering klar

                      Då är fälgar och de svarta aluminiumpanelerna omlackerade och turbomärkena borttagna, samt bilen testkörd. Nu väntar ett besök på verstad och sen är sommaren räddad!





                      Ursäkta mobilbilderna...
                      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                      Comment


                      • #71
                        Ser fint ut! Kul!
                        à la London designmarknad - www.alalondon.se

                        Comment


                        • #72
                          Ser fin ut axl! Hur går det med widgeten?

                          Comment


                          • #73
                            Originally posted by Ankan
                            Ser fin ut axl! Hur går det med widgeten?
                            Man tackar, blev helt ok.

                            Tja, widgeten ligger lite på is tyvärr efter att touchen visade sig vara sönder och några sena nätter med pillande så tröttnade jag lite. Har sen varit allt för mycket på sistone och den tid jag haft över har jag försökt lägga på bilen för att hinna komma ut med den i sommar. Ska försöka ta tag i det snart igen, så fort kärran är körklar, klar ska den bli iaf!
                            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                            Comment


                            • #74
                              En kväll i garaget

                              Började med att krypa runt med en liten pensel och måla i några rackarns stenskott, blev väl helt ok. Sen gick jag loss på inredningen...

                              Radion har fått ge plats åt en handsfree från parrot med A2DP. Lödde ihop två små förstärkare från 41Hz och kopplade till, så nu streamar jag allt ljud direkt från luren och Spotify. Funkar förvånansvärt bra och med bra ljud. Passade dessutom på att skruva tillbaka klockan på sin plats och flytta laddtrycksgivaren ner till stereofacket. Där kommer snart den få sällskap av den lilla touchdisplayen till ECU-monitorn, ska återuppta det projektet de närmsta veckorna är tanken.



                              Snubblade över ett fjäderbensstag till rimligt pris på bildelsbasen så det hängde jag i också. Lite direktare blev nog chassiet allt. Ska ta och fixa ett undre stag oxå, bör göra susen.



                              Annat som är på g är att jag klurar på att köpa OSRAV KGA-dämpare, verkar vara uppskattade i england. Alltid trevligt att kunna styva upp dämpningen när man ska köra lite bana. LE-kjolpaketet från Auto-DS har legat hemma i källaren lite allt för länge nu så det ska snart åka på är tanken, lite missnöjd dock då det inte är någon vidare passform...
                              Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                              Comment


                              • #75
                                Händigt! Kul med streaming.
                                Håller med om AutoDS-grejorna.. Man får jobba lite själv med dem. Jag slipade insidan på splittrarna så att de satt bättre mot fronten, och sprutspacklade/klossslipade kjolarna (de är inte vidare jämna). Men det blev bra till slut.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X