Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bromsok bak/handbroms funkar inte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bromsok bak/handbroms funkar inte

    På min GT så tar hanbromsen inte alls längre på ena sidan oavsätt hur mycket man spänner vajern och drar åt. Man kan dra åt handbromsen tills det tar stopp men hjulet snurrar ändå. Den andra sidan tar dock redan vid första klicket på handbromsen. Det går inte att spänna kabeln mera. Man ser på bromsoket att delen som vajern sitter i spänns åt men den bromsar ändå inte. Min vanliga fot broms funkar dock??

    Är det kört eller kan man ta loss oket och laga det?
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

  • #2
    Ta loss, har hängt sig, smörj ev byt backar.
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      armen går ej till retur

      det är väl samma uppbyggnad på oken bak på uno turbo croma turbo där vet jag att om inte armen går fullt tillbaks så spänns inte bromsrörelsen för handbromsen !! det sitter en exenter axel som trycker på en skruv som i sin tur håller kolven. Och kärvar armen som går in i oket fungerar inte automatiska justeringen !!
      men det finnsrenoveringssattser pris för 2 ok ca 300:-
      F:finns I:ingen A:annan T:turbo

      saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

      punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

      131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

      Comment


      • #4
        Att spänna wiren för att få bättre handbroms ger också samma resultat som Mange nämner...
        Alltså att hävarmen inte går fullt tillbaka och då fungerar inte självjusteringen. Så se till att hävarmarna på oken går tillbaka av sig själv och att wirarna inte kärvar.
        På oket som inte tar kan du föra hävarmen fram & tillbaka ett par ggr för att se om justeringen fungerar...

        ( Jag har pysslat med bakbromsar på Croma och Alfa 164 och du har kanske något liknande... )
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Tack för infot.

          Det är som ni nämner, hävarmen fastnar på bromsoket efter att man har dragit i handbromsen, fast den bromsar inte ändå. Den flexar inte tillbaka. Jag har kollat efter reparations kit men har bara hittat nån gummipacknings sats som kallas för reparationskit bak på mekonomen. Är det det? Förstår inte hur det skulle hjälpa dock?
          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

          Comment


          • #6
            Slacka vajerjustering helt, justera ut kolvarna genom 20-30 rejäla pedaltramp. Dra åt handbroms4-5 hack, justera vajern tills hjullåsning båda sidor. Släpp handbroms o kolla att det rullar fritt.

            Är vajrarnas hölje slitet så byts vajrarna.

            Comment

            Working...
            X