Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akut Behov Av HjÄlp!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Akut Behov Av HjÄlp!!!

    Hjälp!!!
    Har aldrig haft min coupé stående ute så här länge och i sånt här jävla kallt väder!!! (Nödlösning för att komma till jobbet)
    Bilen har stod ute över natten i typ 15-20 minus. På morgonen när jag skulle åka hem från jobbet ville hon inte starta.
    Första två gångerna så hostade hon igång och jag blev tvungen att ge mer eller mindre fullt gaspådrag för att ens motorn skulle gå runt. Slläppte jag på gasen dog hon.
    När jag nu försöker starta bilen så dör hon så fort jag vrider om tändningen.

    Är batteriet dött eller vad fan kan det va? Har ett relativt nytt batteri.

    Kan inte komma in me bilen i värmen då jobbet ligger på landet...!
    /Giallo Ginestra

  • #2
    Låter som batteriet är slut.

    Sen vad det gäller start svårigheter vet jag att om du har ett evo chipp kan det ge problem till motorn får lite värme. Speciellt de tidiga versionerna av chippet ska vara värst drabbade.

    Sen om du kör med kallar stift kan detta också vara en bidragande orsak.

    Hoppas det löser sig!
    Turbo é livet

    Torx måste vara djävulens påfund...

    Comment


    • #3
      ...

      ...hmmm....!

      Nu är bilen bärgad. Efter en timmes försök att starta upp bilen med bärgarens startkablar, startgas etc. gav vi upp.
      Hon är på "vippen" att starta igång men hackar sedan bara.

      Hoppas, hoppas, hoppas att upptiningen hos bärgaren får min älskling att vakna till liv för annars fattar jag EJ vad jag ska göra......!
      /Giallo Ginestra

      Comment


      • #4
        Blir nog det vanliga, kolla gnista, soppatryck osv.. Shit vad jag inte är avundsjuk på LamprediCoupe-ägare!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Re: Akut Behov Av HjÄlp!!!

          sammanfattningsvis är Coupen INTE en vinterbil ;P

          Comment


          • #6
            Funkar jättebra som vinterbil när jag använt den så, nu står den i garage sen 1 mån.
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

            Comment


            • #7
              ...

              ...okej men nu ÄR det PANIK!!!

              Bilen bärgads som sagt till bärgarens värmegarage samt fick batteriet laddat över natten.
              Dagen därpå gick hon igång utan problem.

              Nu kommer nästa...!
              Körde till jobbet idag, typ två mil utanför Uppsala.
              Då jag saktade ner vid en avfart i närheten av jobbet så lade motorn av och jag fick starta om bilen...! Batteriproblem, taskig tomgång eller nåt skit var det iaf...!
              Väl framme på parkeringen upptäcker jag till min förvåning att tempen ligger på dryga +100c!!!! Och detta av lugn landsvägskörning från mitt värmegarage till jobbet!
              Ca. 2 timmar senare skulle jag ta en tur som jag avbröt då tempen klättrade upp mot ca +110c efter bara några kilometer!

              Vad fan ska jag göra????
              Jag vågar ju knappt köra hem. Det verkar ju knappast spela någon roll att jag kör lugnt och fint på höga växlar.
              Kan det vara termostaten?
              Har kollat kylvätskan som har bra nivå. Utesluter ispropp då bilen står i värmegarage.

              Snälla, TIPS!!!!!!
              /Giallo Ginestra

              Comment


              • #8
                Kan pumpen ha gått? fast den borde ha fört oväsen innan. Brist på kylvätska. Annars kan jag bara tänka mig luft i systemet eller ispropp..
                Last edited by per; 11 January 2010, 00:33.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  ...

                  ...vettifan va det kan va. Tyvärr kan det vara många saker som spelar in. Fläktarna satt inte igång som de brukar i vanlig ordning vid +90c. Sedan vet jag ju att jag ev. har problem med toppen men innan problemet med att inte kunna starta bilen som ni läst i denna tråd, så hade jag inga tempproblem osv.

                  Blir riktigt orolig nu. Skulle inte vilja pajja hela skiten pga. en tvåmilaresa hem precis....!

                  BTW, pumpen byttes i somras i samband med kambytet.
                  /Giallo Ginestra

                  Comment


                  • #10
                    Ta med lite kylarvätska från expansionskärlet till macken och kolla fryspunkt, eftersom problemet uppstod vid -20grader. Kostar inget och går rätt snabbt, så kan du utesluta eller konstatera att det frusit kanske?
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      ...

                      ...det jag tycker va lite strange idag var väl att bilen stått ett par dagar nu i värmegarage innan jag imorse åkte iväg till jobbet och lade märke till den höga tempen....!

                      novisen: Jag ska testa det!
                      Last edited by plant; 10 January 2010, 19:15.
                      /Giallo Ginestra

                      Comment


                      • #12
                        Toppackningen som gått efter en ispropp som hindrat cirkulation till kylaren?
                        Last edited by tempra33; 10 January 2010, 19:52.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by novisen
                          Ta med lite kylarvätska från expansionskärlet till macken och kolla fryspunkt, eftersom problemet uppstod vid -20grader. Kostar inget och går rätt snabbt, så kan du utesluta eller konstatera att det frusit kanske?
                          Jag kan inte riktigt förstå varför man i alla vattenkylda motorer inte har 50/50 blandning året runt.

                          Måste vara ootrooligt oekonomiskt att spara in på glykol.

                          Comment


                          • #14
                            ...

                            ...men att fläktarna inte sätter igång...!
                            Vart exakt sitter detta fläktrelä som styr de två kyfläktarna?
                            /Giallo Ginestra

                            Comment


                            • #15
                              På 20VT sitter den i motorns styrbox..
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X