Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min Fiat dog på motorvägen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Min Fiat dog på motorvägen.

    Hej.
    Jag har en Fiat Marea 20V. Den bara dog när jag åkte och nu undrar jag om någon har några ljusa ideér hur jag ska hitta felet.
    Jag har kollat bensinpump och den fungerar, vet dock inte om den har rätt tryck men den pumpar och låter.
    Jag har bytt ut insprutningsmodulen men utan resultat.
    Bilen startar direkt när jag tillsätter startgas så det borde vara bränsletillförseln som strular.

    Har någon några ideér om vad jag ska testa för att få bilen att gå..?

    Jag vet att det finns startspärr på bilen och har funderat på om det kan vara den som strular.

  • #2
    Re: Min Fiat dog på motorvägen.

    Originally posted by lennartjcarlsen
    Hej.
    Jag har en Fiat Marea 20V. Den bara dog när jag åkte och nu undrar jag om någon har några ljusa ideér hur jag ska hitta felet.
    Jag har kollat bensinpump och den fungerar, vet dock inte om den har rätt tryck men den pumpar och låter.
    Jag har bytt ut insprutningsmodulen men utan resultat.
    Bilen startar direkt när jag tillsätter startgas så det borde vara bränsletillförseln som strular.

    Har någon några ideér om vad jag ska testa för att få bilen att gå..?

    Jag vet att det finns startspärr på bilen och har funderat på om det kan vara den som strular.

    Startspärr verkar det inte vara för att den startar med startgas .
    Isprutningsmodulen ?? Vad är det för nåt ??
    Efter som den startar med startgas så måste den sakna bensin .
    Kolla att den verkligen får bensin . Ibland får man plocka bort spridarna och sen köra på starten kolla att det kommer bensin

    Comment


    • #3
      Re: Re: Min Fiat dog på motorvägen.

      Originally posted by Jamo
      Startspärr verkar det inte vara för att den startar med startgas .
      Isprutningsmodulen ?? Vad är det för nåt ??
      Efter som den startar med startgas så måste den sakna bensin .
      Kolla att den verkligen får bensin . Ibland får man plocka bort spridarna och sen köra på starten kolla att det kommer bensin
      Tänk på brandrisken!

      Comment


      • #4
        Re: Re: Min Fiat dog på motorvägen.

        Originally posted by Jamo
        Startspärr verkar det inte vara för att den startar med startgas .
        Isprutningsmodulen ?? Vad är det för nåt ??
        Efter som den startar med startgas så måste den sakna bensin .
        Kolla att den verkligen får bensin . Ibland får man plocka bort spridarna och sen köra på starten kolla att det kommer bensin
        Insprutning Styrenhet kallas den när man söker på www.bildelsbasen.se
        Den har 2 feta kontakter och det är dit spridarnas el går.
        Jag har konstaterat att det är bränsle som är stulet men vet som sagt inte vad. Klart att det kan vara skit i spridarna men då den dött helt och hållet så känns det inte uppenbart. Jag har haft bort bensinpumpen i tanken och den verkar fungera. är det någon som vet hur högt tryck det ska vara i pumpen, verkar bara strila lite när man trycker in lutningsventilen som sitter vid spridarna, borde det inte vara ganska högt tryck på bränslet? kan pumpen vara halvtrasig..? Någon sa till mig att det borde finnas en högtryckspump någon stans men jag kan inte hitta någon mer än den i tanken.
        Attached Files

        Comment


        • #5
          "Jag har haft bort bensinpumpen i tanken och den verkar fungera"

          Hur vet du det?

          Vad har du för spänning på pumpen då du kör startmotorn?

          Mät bränsletryck vid spridarbryggan. Låter som en trolig orsak.

          Comment


          • #6
            Går det inte plugga in en dator på verkstan & se vad som fattas?
            Det är kanske någon input som saknas så insprutningsenheten vägrar skicka ström till spridarna.
            Den har väl en TDC givare. Lägger den av så vet den inte när den ska leverera...

            Startspärr: Borde inte någon lampa på instrumenteringen lysa då? Är inte så bekant med Marean.
            Om det nu är den som trilskas, den bryter väl inte bara strömmen till startmotorn utan ev. också tändström alt. bränslet?
            Tänker på teorin att utesluta spärren om den går på startgas.
            Fiat Punto Easy 1.2 -13
            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

            Comment


            • #7
              Originally posted by tempra33
              "Jag har haft bort bensinpumpen i tanken och den verkar fungera"

              Hur vet du det?

              Vad har du för spänning på pumpen då du kör startmotorn?

              Mät bränsletryck vid spridarbryggan. Låter som en trolig orsak.
              Som jag skrev tidigare så går pumpen och den låter som den ska. men jag vet givetvis inte om den håller rätt tryck. Vet någon vad den ska leverera för tryck till spridarbryggan..? ska försöka att hänga på en mätare men vill veta vilket tryck så jag konverterar rätt tryckmätare. Att ta bilen till verkstad är abbsolut sista utvägen, har mer än 10mil till närmaste fiatverkstad.

              Comment


              • #8
                Re: Re: Re: Min Fiat dog på motorvägen.

                Originally posted by tempra33
                Tänk på brandrisken!
                Behöver inte köra så länge ''

                Comment


                • #9
                  Re: Re: Re: Min Fiat dog på motorvägen.

                  Originally posted by lennartjcarlsen
                  Insprutning Styrenhet kallas den när man söker på www.bildelsbasen.se
                  Den har 2 feta kontakter och det är dit spridarnas el går.
                  Jag har konstaterat att det är bränsle som är stulet men vet som sagt inte vad. Klart att det kan vara skit i spridarna men då den dött helt och hållet så känns det inte uppenbart. Jag har haft bort bensinpumpen i tanken och den verkar fungera. är det någon som vet hur högt tryck det ska vara i pumpen, verkar bara strila lite när man trycker in lutningsventilen som sitter vid spridarna, borde det inte vara ganska högt tryck på bränslet? kan pumpen vara halvtrasig..? Någon sa till mig att det borde finnas en högtryckspump någon stans men jag kan inte hitta någon mer än den i tanken.
                  Misstänkte att du mena Insprutning styrdon tyvärr hindrar stöldlåset så den går inte använda .

                  Det ska spruta rejält från luftningshålet . verkar vara fel i pumpen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Re: Re: Re: Min Fiat dog på motorvägen.

                    Originally posted by Jamo
                    Behöver inte köra så länge ''

                    Famous last words...

                    Comment


                    • #11
                      Har du kollat bränslets säkerhetsbrytare? Den stryper bränslet om man krockar, men kan även aktiveras om du kör i en håla etc...

                      Värt att kolla!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Lars
                        Har du kollat bränslets säkerhetsbrytare? Den stryper bränslet om man krockar, men kan även aktiveras om du kör i en håla etc...

                        Värt att kolla!

                        Låter intressant... Var sitter den..?

                        Comment


                        • #13
                          Vet inte exakt var på Marean den sitter. Tror den sitter vid högra torpedväggen. Kolla på solskydden, där sitter ett varningsmärke och instruktion om hur man nollställer den. Kika om märket sitter kvar...

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Lars
                            Vet inte exakt var på Marean den sitter. Tror den sitter vid högra torpedväggen. Kolla på solskydden, där sitter ett varningsmärke och instruktion om hur man nollställer den. Kika om märket sitter kvar...
                            Nä det var inte det som var problemet. Hittade återställningen av säkerhetsbrytaren vid förarsidan under säkringslådan. Ingen skillnad.

                            Comment


                            • #15
                              givare

                              sitter det inte en givare till insprutningen på termostathuset lika som på 1,6 &1,8 an med 3 kablar!! ena är till jord ena är till tempgivaren i bilen och en är till inspr och får den inte signal från den givaren så startar inte bilen !! Jag råkade ut för det på marean jag hade men det var 1,6 an. Jag vet att det också sitter givare på motorn på någon av -----kamaxel/svänghjul/remskiva OBS någon av dom är till tändning ! och det brukar gå att ohm mäta och vrida runt motorn med spärrskaft ger dom utslag brukar dom vara hela !!! Men kanske någon här på forumet kan mer om 20v och om vilka givare som är till vad för Jag har bara meckat med 1,6 &1,8 an /M
                              F:finns I:ingen A:annan T:turbo

                              saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

                              punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

                              131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

                              Comment

                              Working...
                              X