Announcement

Collapse
No announcement yet.

Så här import./reggar man en Polsk 126 P i Sverige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Så här import./reggar man en Polsk 126 P i Sverige

    Jag tyckte det här var så spännande så det förtjänar nog en ny tråd. Moderatorn får gärna rätta mig om det inte är OK.
    Detta är klippt från text jag skrivit i ett annat forum. Det hänger ihop med alla oss osm körde racet från Poznan till Stockholm men är säkert intressant för andra 126 entusiaster eller tips hur man importerar en bil som saknar typgodkännande. Än så länge vet vi alltså inte till 100 eftersom vi inte testat själva regbisiktningen men detta skall räcka både enligt Transportstyrelsen och SBP.

    "Jag vet inte om det är den massmediala uppståndelsen kring detta event som har gjort men...

    ...intyg är på väg!

    Vi skickar stort tack till Jesper Lejdegård på DEKRA som med stor sannolikhet har ansträngt sig till det yttersa för att hjälpa oss.

    De kostar 3750 kr per bil.

    Mina är redan beställda och är på väg. Jag kommer sedan genast att göra nytt försök på regbesiktning. Postar naturligtvis här http://www.autolife.se/page/38100 hur det går!

    Ni gör som ni vill om ni avvaktar mitt resultat eller gasar på.
    För att alla skall veta vad som kräsvs drar jag hela proceduren igen.

    Ni måste ha följande papper sparade:
    Regbevis
    Kvitto där ni köper bilen i Polen
    Och så intygen från Dekra förstås.

    EDIT: Det är intyg på buller, stöldskydd och bromsar som behövs.

    Först gör ni en ursprungskontroll genom att ladda ner en blankett här:http://www.transportstyrelsen.se/Glo...ll_ansokan.pdf . Ni läser noga instruktionerna och använder alternativet "För eget bruk". Blanketten, kvitto på köp och regbeviset i original skickas in till Transportstyrelsen. Kvittot skall också vara i original eller vidimerad kopia. Du får sedan en räkning och när du betalat denna kommer ett godkännande. (Ta kopior på allt så att du har alla papper om det strular. )

    Nästa steg är att boka tid för regbesiktningen. Räkna med att det är lång väntetid. Vid besiktningen ni får troligtvis förklara er en extra gång hur köpet gick till. De vill ha noga koll på ägarföljden samt att ni är första ägare i Sverige och att det är ni som importerar bilen. Papper från DEKRA måste givetvis vara med.

    För att få dessa papper beställer ni dem direkt från DEKRA.se. Direktlänk till formulär finns här: http://www.registreradinbil.nu/main.php?menuId=116
    Ni får en räkning och så kommer intygen.

    Tänk på att bilen faktiskt också måste klara en vanlig teknisk besiktning! Flera av oss fick däck som saknar E och DOT märkning. Sedan så måste allt precis som vanligt på bilen fungera. Min bil verkade vara ok.

    Lycka till! "
    Last edited by 126P; 9 April 2011, 11:22.
    www.rattracing.com

  • #2
    Idag blev bilen inregistrerad och klar! Kontrollbesiktningen gick galant!
    www.rattracing.com

    Comment


    • #3
      grattis.
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Bra jobbat!
        Vad blev totalkostnaden?

        Comment


        • #5
          Jag funderar stark på att importera en fiat 126.
          Min pappa är polsk så språket ska ju inte vara några problem.

          Vad är egentligen DEKRA och varför kostar det 3750 för att få hjälp? Vad får man av dem?

          Måste man köpa bilen genom autim
          Och vad är autim?

          vad händer om man bara köper en 126 privat och kör hem den och vill ha den körklar i sverige?

          Tacksam för hjälp mvh!

          Comment


          • #6
            Eftersom just den polksa 126:an inte har typgodkänt eu intyg kan du inte ta in bilen som vanligt. Då får ta in den som "eget bruk" och då behöver du alla papper från dekra för att kunna påvisa krav på bromsar, stöldskydd och avgasbuller.

            Kolla transportstyrelsens hemsida.

            Eller så köper du min 126 P. reggad och klar. Jag vet inte riktigt vad jag skall ha min till.
            www.rattracing.com

            Comment


            • #7
              Vad är typgodkänt EU intyg?

              Okej så man måste gå genom dekra då, men det här med autim då? Nåt man måste göra?

              Varför har inte transportstyrelsen hand om sådana papper för?

              Vad ska du ha för din fiat då?
              hur ser den ut?

              Comment


              • #8
                Originally posted by bosabengt
                Vad är typgodkänt EU intyg?

                Okej så man måste gå genom dekra då, men det här med autim då? Nåt man måste göra?

                Varför har inte transportstyrelsen hand om sådana papper för?

                Vad ska du ha för din fiat då?
                hur ser den ut?
                Du har PM
                www.rattracing.com

                Comment


                • #9
                  Jag fattar inget.

                  Jag har försökt att få igenom min, men byråkratin har en stor sil, och det verkar som om min har fastnat i de stora maskorna.

                  Förrutom intyg på ovannämnda saker sa dom på SBP att jag var tvungen att sätta rullbälten bak, och ännu värre, jag var tvungen att ha katalysator för att det var en senare årsmodell än 1993. Jag verkar inte komma nånstans med SBP och ber om hjälp hur jag ska göra? Vad jag förstått så ska dom gå igenom bara följande kriterier är uppfyllda:
                  Importorsak: Eget Bruk
                  Intyg: Stöld, Buller, Buller

                  Allt ovan gäller på denna pärla.
                  Vad står det på avgaser på era färdiga regpapper?
                  Behöver verkligen hjälp att välta denna koloss. (SBP).
                  Tacksam för svar

                  Comment


                  • #10
                    Re: Jag fattar inget.

                    Originally posted by luciferion
                    Jag har försökt att få igenom min, men byråkratin har en stor sil, och det verkar som om min har fastnat i de stora maskorna.

                    Förrutom intyg på ovannämnda saker sa dom på SBP att jag var tvungen att sätta rullbälten bak, och ännu värre, jag var tvungen att ha katalysator för att det var en senare årsmodell än 1993. Jag verkar inte komma nånstans med SBP och ber om hjälp hur jag ska göra? Vad jag förstått så ska dom gå igenom bara följande kriterier är uppfyllda:
                    Importorsak: Eget Bruk
                    Intyg: Stöld, Buller, Buller

                    Allt ovan gäller på denna pärla.
                    Vad står det på avgaser på era färdiga regpapper?
                    Behöver verkligen hjälp att välta denna koloss. (SBP).
                    Tacksam för svar
                    kan du inte ta bort bäteskravet genom att regga enbart med 1 passagerare (som när man har en bur)

                    kat är väl bara att montera en noname från biltema. Sedan lär den inte hålla så länge utan lambdareglering iofs.

                    Comment


                    • #11
                      Jag måste helt enkelt ha haft tur när det gäller katalysator. Det är egentligen krav på katalysator om jag tolkar denna text rätt.

                      http://www.transportstyrelsen.se/sv/...import-av-bil/

                      Av egen erfarenhet så vet jag att kunskapen bland de som utför registrerignsbesiktningar vairerar stort. Bekanta her exempelvist fått skalstolar/sportstolar inskrivna i regbesiktning. Det går inte utan intyg på storl och stolsinfästningen vilket i praktiekn inebär ett korcktest. Jag själv fick nedslag på detta. Ibland har man tur ibland otur.
                      www.rattracing.com

                      Comment


                      • #12
                        Däremot kan de nog inte säga något om bältena!

                        Undantag från Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar och Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:2) om bilar och släpvagnar som dras av bilar
                        3 § Bil eller släpvagn som dras av bil, och som är importerat för eget bruk, ska vid tillämpningen av Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar eller Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:2) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, anses ha tagits i bruk före den 1 januari 2005 utom i fråga om hastighets-
                        TSFS 2010:XX
                        5
                        begränsande anordningar enligt 14 kapitlet. Trots kraven i VVFS 2003:22 får ett sådant fordon brukas i trafik även om
                        1. lyktor och strålkastare inte är av godkänd typ. Om detta undantag tillämpas ska lyktorna, strålkastarna eller reflexanordningarna i stället vara utförda i enlighet med amerikansk standard SAE,
                        2. bränslesystem för drivmedel i vätskeform inte uppfyller kraven i 6 kap. 6 och 7 §§,
                        3. styrinrättning inte uppfyller kraven i 11 kap. Kraven i 3 och 4 §§ ska dock vara uppfyllda,
                        4. dörrar, dörrlås och dörrgångjärn i personbil inte uppfyller kraven i 16 kap. 17–24 §§. Kraven i 19 och 21 §§ ska dock vara uppfyllda,
                        5. utrymme för förare och passagerare inte uppfyller kraven i 28 kap. Kraven i 1–4 §§ ska dock vara uppfyllda,
                        6. bilbälte inte uppfyller kraven enligt 30 kap. 6 §,
                        7. bilbältesfästpunkter inte uppfyller kraven i 30 kap. 7 §. Dock ska fästpunkterna för bilbälte vara placerade i fordonets karosseri eller säte,
                        8. rutor inte uppfyller kraven i 31 kap. 1–4 och 7 §§,
                        9. backspeglar inte uppfyller monteringskraven i 31 kap. 15 och 25 §§. Dock ska backspegelhuset i huvudsak ansluta till fordonets karosseri och avståndet mellan spegelhuset och karosseriet får uppgå till högst 50 mm,
                        10. vindrutetorkare och vindrutespolare inte uppfyller kraven i 31 kap. Fordonet ska dock ha vindrutetorkare och vindrutespolare som uppfyller kraven i 29–31 och 33 §§,
                        11. ljudsignalanordning inte uppfyller kraven i 22 kap. Fordonet ska dock ha ljudsignalanordning som avger jämn ton med godtagbar styrka,
                        12. kraven på kollisionsegenskaper i 27 kap. 2–6, 12 och 13 §§ inte är uppfyllda,
                        13. sätesfastsättning i 29 kap. inte är uppfyllt. Dock ska säte vara väl fastsatt till fordonets karosseri eller ram och utformat så att personskada vid en trafikolycka eller en inbromsning hindras eller begränsas. Fällbart säte och fällbart ryggstöd ska ha självlåsande spärr och manöverdon för att frikoppla spärren. Sådant manöverdon ska lätt kunna nås av den som måste passera det fällbara sätet.

                        OBS OBS OBS detta är en ny förordnng knappt ett år gammal! http://www.transportstyrelsen.se/Glo...get%20bruk.pdf
                        Last edited by 126P; 9 April 2011, 10:23.
                        www.rattracing.com

                        Comment


                        • #13
                          Tack för snabba svar!

                          ..men jag undrar fortfarande om nån vet vad det står i regpappren på just avgasdelen. Om det inte står nåt kommer väl fortsatta kontrollbesiktningar bli svåra?

                          Sen tackar jag för länken. Hur ska jag tolka det som står näst längst ner:

                          Undantag från förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening
                          5 § I fråga om importerad bil finns bestämmelser om undantag i 5 kap. 9–
                          11 §§ i Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar
                          som dras av bilar. Dessa undantag gäller även för bil som tagits i bruk den 1
                          juli 2010 eller senare enligt Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna
                          råd (TSFS 2010:2) om bilar och släpvagnar som dras av bilar.

                          Tror inte att det är nån ide' att svetsa dit en katalysator, då kraven är att den ska vara av trestegs typ, med insprut, syresensor och styrbox. Finns ju inte ens till dessa...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tack för snabba svar!

                            Originally posted by luciferion
                            ..men jag undrar fortfarande om nån vet vad det står i regpappren på just avgasdelen. Om det inte står nåt kommer väl fortsatta kontrollbesiktningar bli svåra?

                            Sen tackar jag för länken. Hur ska jag tolka det som står näst längst ner:

                            Undantag från förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening
                            5 § I fråga om importerad bil finns bestämmelser om undantag i 5 kap. 9–
                            11 §§ i Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar
                            som dras av bilar. Dessa undantag gäller även för bil som tagits i bruk den 1
                            juli 2010 eller senare enligt Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna
                            råd (TSFS 2010:2) om bilar och släpvagnar som dras av bilar.

                            Tror inte att det är nån ide' att svetsa dit en katalysator, då kraven är att den ska vara av trestegs typ, med insprut, syresensor och styrbox. Finns ju inte ens till dessa...
                            Kontakta trasportstyrelsen och förklara exakt vad det är för bil och hur motorn är konstruerad. Fråga hur en besiktningsman kan agera. Det finns ett kontaktformulär på deras hemsida där du kan välja fordon och fordonstekniska frågor.
                            Jag tror helt ärligt att besiktningmsannen kan ungå regelverket eftersom bilen aldrig inom rimliga gränser går att bygga om till det som reglerna föreskriver.
                            Om du får ett positivt svar tillbaka på mail så skriver du ut det och ger till din besitkningsman.
                            www.rattracing.com

                            Comment


                            • #15
                              Hmm

                              Jag har vart i kontakt med SBP tekniska avdelning i Borlänge. Dom står på sig. Även fast de var mycket oense sinsemellan om vad som gällde. Har även försökt få dispens från Transportstyrelsen på grund av otydligheten. //Hmm jag får försöka leta vidare efter kryphål. Hade verkligen hjälpt om jag vetat vad det stod i andras regpapper, och även exempel i form av regnr.

                              Comment

                              Working...
                              X