Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta Kamrem?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byta Kamrem?

    Jag är på väg att sälja min Uno 75 SX -90 Mk I (nån intresserad förresten?) som har gått just över 10k mil. En fråga jag fått flera gånger är om kamremmen är bytt. Om detta tvista de lärde då servicebok saknas och tidigare ägare inte hade koll.

    När ska den bytas egentligen? Går det att kolla om det är gjort? Och hur länge går bilen om det inte görs?
    Fiat Uno SX 1990

  • #2
    Snart dags att byta för andra gången. Ca 6000 mil. Gummi som står still torkar och har bilen stått långa perioder är det läge att byta tidigare. Jobbet är enkelt. Tar en timme om man aldrig gjort det tidigare.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Ok. Det låter ju bra. Mer säljargument om den är bytt... Står det i instruktionsboken hur det går till? Nån "kamremsbyte for dummies" om man inte e så hundra på att mecka?
      Fiat Uno SX 1990

      Comment


      • #4
        Köp en Haynes om du vill veta hur man gör, det är inte så svårt men det är vansinnigt viktigt att allting hamnar rätt.Annars blir det dyrt,dyrt,dyrt...
        Är du inte så van vid att mecka skulle jag rekommendera att du lämnar in den, borde gå att få fixat för ett par tusen.
        Har själv kört sönder 2 st kamremmar. En Fiat 128 1300 75 hk, där ventilerna låg som lösa kantareller när man lyfte på toppen. Dessutom hade jag en Saab där en spännrulle havererade, där var det inte ens lönt att försöka laga..
        Har: Fiat Panda 1,2 69 HP -14, Fiat 124 SC -75.

        Har haft: Fiat Punto 60s -00, Fiat 127 Comfort -83, Fiat 128 3P -79, Alfa 75 2,0 -86, Alfasud Ti -75. Plus en massa annat oitalienskt såklart

        Comment


        • #5
          Bilen går nog mkt längre än 6000mil, det är de nyare bilarna man byter oftare på.. Tror farsan kört ca 20000mil mellan bytena, vilket dock kanske är att utmana ödet. 12000mil brukade man säga om jag minns rätt.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Mmm... Lämna in är ju såklart det lättaste. Men jag hoppas få 10k för bilen totalt, som i övrigt är i kanonskick, så jag gör det nog helst själv. Kan säkert ta hjälp av en kompis... Eller kanske tillochmed en forumkamrat?

            Förövrigt verkar Haynesmanualer för olika Fiat ligga ute på brittiska fiatforum som pdf:er, för den som är intresserad...
            Fiat Uno SX 1990

            Comment


            • #7
              Kamremmen på dessa bilar/motorer, skall bytas vid 10.000, enligt servicehandbok.
              Och enligt Autodata vid 10.500 mil.
              Kontroll av remmen vid 6.000 mil.
              Annars byte vart 5:e år, oavsett körsträcka.

              Och som tidigare inlägg beskriver, så blir det motorskador, om det uppstår fel på kamremmen..
              Enligt tidslista verkstad, så är arbetstiden 0,7 timmar, att byta rem och rulle. Alltså under timman att byta. Snacka om servicevänlig!
              //R//

              Comment


              • #8
                Jag har en "liten verkstad" på andra sidan gatan. Har alltid låtit honom byta rem på mina Unos.
                Han brukar ta en 500-ing. En timmes jobb. Remmen är också rätt billig. På min nuvarande bytte jag även spännrullen (Dyr ? ) då bilen stått rätt mycket. Hade bara gått 3 500mil på 16 år!
                Fiat Punto Easy 1.2 -13
                Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                Comment


                • #9
                  216 kr för remmen och 690 kr för spännrullen tar meca.se. Om det är en 75 hk 1,5:a du har..
                  Har: Fiat Panda 1,2 69 HP -14, Fiat 124 SC -75.

                  Har haft: Fiat Punto 60s -00, Fiat 127 Comfort -83, Fiat 128 3P -79, Alfa 75 2,0 -86, Alfasud Ti -75. Plus en massa annat oitalienskt såklart

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Puntoking
                    Köp en Haynes om du vill veta hur man gör, det är inte så svårt men det är vansinnigt viktigt att allting hamnar rätt.Annars blir det dyrt,dyrt,dyrt...
                    Är du inte så van vid att mecka skulle jag rekommendera att du lämnar in den, borde gå att få fixat för ett par tusen.
                    Har själv kört sönder 2 st kamremmar. En Fiat 128 1300 75 hk, där ventilerna låg som lösa kantareller när man lyfte på toppen. Dessutom hade jag en Saab där en spännrulle havererade, där var det inte ens lönt att försöka laga..

                    OT: vilken saab var det som hade kamrem?

                    Comment


                    • #11
                      Saab med V6, motorn kom från Opel tror jag...Hade ägt bilen i 2 dar när det hände.
                      Har: Fiat Panda 1,2 69 HP -14, Fiat 124 SC -75.

                      Har haft: Fiat Punto 60s -00, Fiat 127 Comfort -83, Fiat 128 3P -79, Alfa 75 2,0 -86, Alfasud Ti -75. Plus en massa annat oitalienskt såklart

                      Comment

                      Working...
                      X