Announcement

Collapse
No announcement yet.

Läckande ventilkåpspackning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Läckande ventilkåpspackning

    Hej allesammans!

    Nu börjar det bli dags att fundera på vad jag behöver göra med Coupen.

    Jag har en läckande ventilkåpspackning som jag måste åtgärda.
    Problemet är bara att jag bytte packningen för typ ett år sen och det blev inte riktig tätt. Anledningen var helt enkelt att packningen var för tunn (originalpackning) så klackarna i ventilkåpan tog emot topplocket istället för att packningen tar upp det trycket, och då blir det ju inte så tätt...

    Någon annan som haft liknande problem? Har jag haft otur och fått en kass packning?
    Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
    Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
    Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

  • #2
    Jag köpte min via Mekonomen. Inga problem.......du kanske montera den fel
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Originally posted by Freddan72
      Jag köpte min via Mekonomen. Inga problem.......du kanske montera den fel
      Hehe, näe jag tror inte det, finns inte så många sätt att montera på direkt...

      Men dina klackar i hörnen tog inte emot topplocket alltså? Hade du mycket marginal?
      Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
      Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
      Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

      Comment


      • #4
        känner inte heller igen det där med klackarna.. Sen kanske det råkade bli kvar lite av den gamla packningen? Man fick ju skrapa ordentligt.
        Eller sprack det klassiska hörnet?
        Last edited by per; 15 March 2010, 23:07.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          känner inte heller igen det där med klackarna.. Sen kanske det råkade bli kvar lite av den gamla packningen? Man fick ju skrapa ordentligt.
          Eller sprack det klassiska hörnet?
          Jodå, vi skrapade bort det som fanns kvar, det var helt rent (Viksson var med och grejade och han är inte den som slarvar igenom ett arbete direkt! ).
          Nope, inget som sprack, drog skruvarna med handkraft med ett mejselskaft så att jag inte skulle gå över dom 8Nm eller vad det var som dom ska dras med.

          Ja det är ju lite skumt att ingen annan råkat ut för "klackarna"... Frågan är om packningen jag fick helt enkelt var för tunn?
          Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
          Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
          Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

          Comment


          • #6
            Så nu har jag äntligen tagit tag i min ventilkåpspackning och satt igång för att byta den.
            Den nya packningen (inköpt på Mekonomen) är dock som den gamla väldigt tunn.
            På bilden jag bifogat ser man klacken och den gamla packningen och där kan ni se vad jag menar med att packningen inte är tillräckligt tjock utan att klacken går högre än packningen. På anliggningsytan på topplocket ser man dessutom tydligt var klackarna tagit i.
            Känns ju inte så konstigt att det läckt direkt.
            Nu är ju bara frågan hur jag ska få det tätt? Senast så la vi på ganska mycket tätningssilikon men det hjälpte ju föga. När jag läser på engelska forumet så använder en del lite silikon i hörnen, någon längs med hela packningen men i deras "how to" så använder dom inget alls...
            Ni som har bytt packningen, hur har ni gjort?
            Attached Files
            Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
            Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
            Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

            Comment


            • #7
              Låter otroligt skumt, köpte visserligen mina packningar från Fiat men det är tätt o fint. Rengjorde bara ordentligt innan + drog ett tunt lager packningstätning på båda ytor innan. De där klackarna ska väl inte ta i nånstans..?
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Originally posted by per
                Låter otroligt skumt, köpte visserligen mina packningar från Fiat men det är tätt o fint. Rengjorde bara ordentligt innan + drog ett tunt lager packningstätning på båda ytor innan. De där klackarna ska väl inte ta i nånstans..?
                Visst är det skumt?
                Packningen på bilden ska också vara original, köpt från Coupeteile om jag inte minns helt fel.
                Hur la du på din packningstätning? Smetade du ut den till ett tunt lager eller la du en tunn sträng? Jag antar att du hade varianten på tub och inte den man penslar ut?
                Du säger att du la på båda ytor, betyder det att du la en tunn sträng på kåpans ytor innan du la dit packningen? Isf, la du strängen i spåret?

                När vi bytte packning senast så la vi endast en sträng på ytorna på topplocket, inte på kåpan, så där kanske det finns en förbättringspunkt för mig.

                En annan fundering var att bearbeta ner klackarna, men det känns lite konstigt att jag ska behöva göra det. Ingen som vill ta bort sin ventilkåpa och ta lite kort?
                Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                Comment


                • #9
                  Japp packningen på plats i spåret och det var bara tunt lager som knappt syntes.
                  Har lite bilder i min projekttråd men vet inte om klackarna syns där..
                  Last edited by per; 3 May 2011, 10:56.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Det var visserligen inte igår jag bytte den där packningen på min gamla men jag använde inget silikon eller annat klet och fick det tätt ändå.
                    De där klackarna, ska de verkligen ta emot någonstans? Tycker det ser ut som att de bör gå utanför själva toppen och att packningen därmed kommer tillräckligt långt ned.

                    Panda 169

                    Comment


                    • #11
                      Precis vad jag tror med..
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Misstänker som Ante att det är för att skapa rätt tryck, men det känns ju som att det åtminstone borde vara ett litet tryck på packningen...

                        Bifogar en bild som visar det nedre vänstra hörnet med skruvhålet sett om man står och tittar ner i motorrummet. Halvcirkeln ovanför skruvhålet är alltså ett märke efter klacken. Likadant ser det ut på övriga hål fast kanske inte lika kraftiga märken.
                        Klackarna ligger alltså som en halvcirkel runt skruvhålen som en sarg liksom.
                        Attached Files
                        Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                        Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                        Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                        Comment


                        • #13
                          Och här kommer en bild som visar var klackarna sitter i kåpan. Jag har fyllt i dom med rött...
                          Attached Files
                          Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                          Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                          Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                          Comment


                          • #14
                            Jag tror bara det gäller att vara RIKTIGT noggrann när man gör rent ytorna (i fabriken var det ju just det, jävligt rent).. Vet att jag höll på ett bra tag speciellt vid kamöverfallen på vänstra kanten, blev lätt rester kvar där. Drog även ett varv med sandpapper på ventilkåpan så att kanterna blev slätare.
                            Inget läckage än!
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Helleman
                              Och här kommer en bild som visar var klackarna sitter i kåpan. Jag har fyllt i dom med rött...
                              Det motbevisar solklart min tes om att klackarna inte ska gå emot toppen..
                              Kan inte annat än hålla med Per så, renlighet är en dygd.

                              Panda 169

                              Comment

                              Working...
                              X