Announcement

Collapse
No announcement yet.

Argenta svarar inte på gas. Hjälp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Argenta svarar inte på gas. Hjälp!

    Min Argentamotor slutade plötsligt svara på gaspådrag. Går bra på tomgång och startar lätt som vanligt men om jag gasar dör den. Vid långsamt gaspådrag går den upp till 3000 men vid snabbare dör den direkt. Har bytt spjällägesgivaren som jag efter internetsökande trodde var felet men motorn går precis likadant efter bytet.
    Fiat-verkstaden har semester! :-(
    Vad kan vara felet?

  • #2
    Kärvande luftmängdmätare? Tjuvluft?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Var inne på det (också internetsök..) men trodde att jag hittat den (röd pil) och motorn gick ännu sämre om jag drog ur kontakten till den. Är det rätt? Jag ser en plasttapp som sticker ner i luftintaget om jag tar bort luftfiltret och tittar in.

      Vid blå pil hittade jag en slang som inte satt riktigt fast men om jag LOSSADE slangen varvade motorn lätt och snabbt till höga varv men med väldig rök (fet blandning?)

      Har jag fel om MAPen? Var sitter den? Finns det något sätt att kolla den?

      Tack för hjälp!

      Comment


      • #4
        bild
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Glappkontakt??
          Efter att ha gått igenom kontakter till allt jag kunnat se har med insprutningen att göra går den nu som en skållad råtta igen.
          Härligt!

          Comment


          • #6
            Vad bra! Ja om man lossar slangen vid blåa pilen blir det väldigt mkt tjuvluft!

            Morgan Plus 4 eller..?
            Last edited by per; 11 July 2010, 19:07.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Hej! kollar forumet ibland - har ju ett italienskt hjärta i min ”gentleman´s sportscar”, Morgan +4, 1986. Tack för hjälpen med Argentamotorn 2010! Från och till har den haft problem att varva men det har lika plötsligt gått över som det kommit och har inte varit tjuvluft genom spruckna slangar längre - och vem kan felsöka ett fel som inte finns? Nu i våras försvann inte problemet som det brukade utan bilen maxade 70 på låga varv - inte kul. Men å andra sidan gick det då att söka fel och det visade sig vara glappkontakt till Bosch-boxen! Den sitter på Morgan inne i kupén under instrumentpanelen på passagerarplatsen. Där brukar jag pula in väskor - det är en trång bil - inte undra på att den blev glapp ibland!… Nu går den som ett spjut, har redan kört 350 mil denna säsong.
              Har lite ytterligare frågor som jag inte hittat svar på när det gäller motorn - folk verkar tycka olika. Hur ofta behöver kemremmen bytas? Någonstans såg jag 5 år/8 000 mil så hittills har jag bytt efter 6 år som kompromiss. De senaste 6 åren har jag kört 2500 mil (bilen har nu gått 7400 mil totalt sedan 1986..) Är det lyxigt ofta? Hur länge vågar man vänta till nästa gång?
              Behöver man blyersättningsmedel? Jag kör på 95 okt och sätter medel i bensinen men det verkar också vara olika uppfattningar om?
              Det är verkligen en härlig motor! En lokal firma gjorde ett rakt rostfritt avgasrör med liten burk åt mig när det gamla var slut - sönderrostat inifrån- så jag har bra ljud också att njuta av.
              Hälsn /Gunnar S

              Comment


              • #8
                Kul uppdatering!!
                Har just uppgraderat min egen Argenta förra året med annan insugskam, topp m större ventiler från Ritmo 105TC, ca 135hk nu gissar jag.

                Min kamrem har som mest gått 12000mil (första bytet 1994) och som längst 12 år mellan byten (förra året).
                Klart det är individuellt hur långt de klarar sig, men 8000mil/5år är vääääldigt stor marginal om det appliceras på motorer från 1985. Servicebokens angivna intervall stämmer nog bättre! Tror det är 10000mil.

                Våra motorer klarar blyfritt, de har ventilsäten för amerikanska kat-motorer.
                Men, har märkt en liten liten skillnad i bottendrag (från tomgång alltså) med 95 mot 98 oktan.

                Kan vi få ett ljud/bildklipp av din bil med nya avgaset..?
                Last edited by per; 30 June 2016, 21:01.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Tack! Har tankat 98 ibland men inte märkt någon säker skillnad. Ska spela in acc och lägga upp, har bara utsikten från förarplats att bjuda på just nu.
                  och en bild på bilen. Återkommer.Click image for larger version

Name:	IMG_20160611_143615.jpg
Views:	2
Size:	122.7 KB
ID:	252386
                  <iframe width="420" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/eXdBjQRhLZ8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

                  - - - Updated - - -
                  Last edited by guasva; 2 July 2016, 18:55.

                  Comment


                  • #10
                    Utsikten vid acc:
                    Ett par frågor till: Hur högt törs man varva? - det tycks inte finnas något slut.....min varvräknare går till 7000 och det finns ingen rödmarkering....
                    Vad är riktigt oljetryck? Risker med högt/lågt?

                    Comment


                    • #11
                      Ser nu i en gammal reklamfilm och på bilden på garaget.org (200 km/h, nästan 6000 varv) att det verkar vara rött från strax under 6000. Click image for larger version

Name:	Varv.jpg
Views:	1
Size:	20.4 KB
ID:	252388

                      Comment


                      • #12
                        Underbart klipp!
                        Har aldrig hört en Argenta-Morgan. Du har fått till ett grymt ljud!

                        Tror faktiskt inte Marellisystemet har ngt varvstopp vad jag märkt iaf.. Hursom gör karaktären att jag alltid hinner växla innan.
                        Vad visar ditt tryck? Original Argenta visar normalt strax över 0 bar på varm tomgång. Vilket är fel!
                        Kollade en gång på Alfa Rosso med riktig manometer som visade på runt 3bar.
                        Last edited by per; 3 July 2016, 01:08.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Det var ungefär det jag funderade på när det gäller varv - har aldrig varvat högre än kring 6000 och det verkar ju vara bra .
                          Trycket går aldrig i botten. Tomgång någonstans 2-3. Det jag funderade på var om 5 som det är vid vanlig körning och uppåt 7 vid acc är ok.

                          Comment


                          • #14
                            Gissar att det är helt i sin ordning.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment

                            Working...
                            X