Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbo Problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Turbo Problem

    Hej alla, har ju nu införskaffat mig en fiat coupé som jag är mycket nöjd med.

    Dock är det så att i lördags när jag skulle backa och parkera fick avgassystemet sig en smäll så att den hängde löst ifrån gummiupphängningen längst bak.

    Dagen efter så märkte jag att Turbon inte laddar som den ska. Det jag har observerat är att när jag gasar i 1:ans växel så laddar den mycket "segare" upp till ca 1 bar. ( innan var det över 1 bar ) för att sedan bara falla ner till 0.4 bar. Samma i dom andra växlarna, så fort den har fått laddat lite tryck så bara faller det. Alltså laddar segt och känns som den förlorar tryck sedan.

    Jag fick råd utav Amir att kolla upp grenröret för att se om "smällen" kunde gett någon sorts skada på det hela. Min Teori var ju att just där avgassystemet går in i Turbon att där blivit något sorts läckage.

    Nu var jag idag på en verkstad och bad dom kolla, men dom hittade inget sa dom. Men började tvivla på deras kompetens då dom sa att det kanske e luftfiltret som gör att det laddar ordentligt.

    Så min fråga är, är det någon som har någon idé om vad det kan vara?

    Kollade EBV:n idag och den ser hur ren ut som helst ifrån utsidan. Har alltså inte monterat av den och rengjort men ser riktigt ny ut.

    Westgate? Har läst något om detta på forumet men har inte riktigt koll på vad den gör och vart den sitter.

    Och sedan ännu en gång grenröret??


    Sedan ska jag även be om att få info om en bra verkstad nära Knivsta/Uppsala som skulle kunna kolla upp detta med varför turbon ej funkar som den ska? Och som också kan läsa av felkoderna etc...

    ps: Amir tipsade mig även om att nollställa minnet genom att koppla ur batteriet i ca 30 min för att sedan "köra" in chippet igen. Men detta tänkte jag endast göra efter att jag är säker på att det inte finns någon annan skada på bilen. Eller är det så att denna "nollställningen" kan återställa turbon som den ska?

  • #2
    Re: Turbo Problem

    Originally posted by Noctamid
    Hej alla, har ju nu införskaffat mig en fiat coupé som jag är mycket nöjd med.

    Dock är det så att i lördags när jag skulle backa och parkera fick avgassystemet sig en smäll så att den hängde löst ifrån gummiupphängningen längst bak.

    Dagen efter så märkte jag att Turbon inte laddar som den ska. Det jag har observerat är att när jag gasar i 1:ans växel så laddar den mycket "segare" upp till ca 1 bar. ( innan var det över 1 bar ) för att sedan bara falla ner till 0.4 bar. Samma i dom andra växlarna, så fort den har fått laddat lite tryck så bara faller det. Alltså laddar segt och känns som den förlorar tryck sedan.

    Jag fick råd utav Amir att kolla upp grenröret för att se om "smällen" kunde gett någon sorts skada på det hela. Min Teori var ju att just där avgassystemet går in i Turbon att där blivit något sorts läckage.

    Nu var jag idag på en verkstad och bad dom kolla, men dom hittade inget sa dom. Men började tvivla på deras kompetens då dom sa att det kanske e luftfiltret som gör att det laddar ordentligt.

    Så min fråga är, är det någon som har någon idé om vad det kan vara?

    Kollade EBV:n idag och den ser hur ren ut som helst ifrån utsidan. Har alltså inte monterat av den och rengjort men ser riktigt ny ut.

    Westgate? Har läst något om detta på forumet men har inte riktigt koll på vad den gör och vart den sitter.

    Och sedan ännu en gång grenröret??


    Sedan ska jag även be om att få info om en bra verkstad nära Knivsta/Uppsala som skulle kunna kolla upp detta med varför turbon ej funkar som den ska? Och som också kan läsa av felkoderna etc...

    ps: Amir tipsade mig även om att nollställa minnet genom att koppla ur batteriet i ca 30 min för att sedan "köra" in chippet igen. Men detta tänkte jag endast göra efter att jag är säker på att det inte finns någon annan skada på bilen. Eller är det så att denna "nollställningen" kan återställa turbon som den ska?
    Märsta bilhus vid Märsta industriområde.
    Inte så långt från Knivsta.

    Comment


    • #3
      Märsta bilhus, hmm ok aldrig hört om dom. Men dom kan sina saker?

      menar då att dom också har en aning om turbo etc???

      Comment


      • #4
        Hissa upp och lyssna/lukta efter läckage i främre delen av avgassystemet, annars är det nåt annat som sänker laddet. Som t.ex. fel blandning eller hög temp. Har bilen haft "sportfilter" är risken stor att luftmassemätaren behöver rengöras, ger den fel signaler kan det bli beordrat sänkt ladd.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Dom är en auktoriserad Fiat verkstad, du kan ju ringa och kolla!

          Comment


          • #6
            Lite uppdateringar:

            Var och fick den upphissad nu precis. Kommit hem så tänkte droppa uppdateringarna här för vidare hjälp.

            Det var inga synliga skador, eller läckage på avgassystemet. Westgate såg bra ut också sa han. Allting satt som det skulle.


            Sen sa han faktiskt det med luftfiltret också. Det är ett BMC Air filter, Racing, dubbelkonat. Så han nämnde också att det kanske är någon felsignal därifrån.

            Så nu har jag följande ideér.

            Få en verkstad att läsa av felkoderna, be dom kolla luftfiltret, be dom även kolla EBV:n och westgaten för säkerhets skull. Och även kanske plocka av avgassystemet och kolla så att det verkligen är komplett helt och sen även kolla där röret går in i turbon att där inte e något fel.

            E det något mer ni kommer på eller e det i stort sätt allt jag kan göra?

            Comment


            • #7
              Jag tror det första du ska testa innan du spenderar en massa pengar är att rengöra luftmassemätaren (mkt enkelt):

              1. montera nytt luftfilter utan olja, original (papper) funkar finfint och renar bäst. Apexifilter är annars konfilter utan olja. Även Biltemas funkar.
              2. lossa säkringen för EFI i motorrummet (bredvid bromscylindern).
              3. demontera luftmassemätaren (2 slangklämmor + multikontakt). Denna sitter precis efter filtret.
              4. spraya rikligt med elektronikrengöring/startgas på kiselplattan några gånger o låt torka 30min.
              5. montera tillbaka luftmassemätaren (åt rätt håll..)
              6. sätt tillbaka säkringen för EFI.
              7. kör försiktigt de första milen så laddtrycket hinner anpassa sig. (bra grej: ge långsamt full gas på fyran från 2000rpm)

              Att någon skulle varit där och skruvat på wastegaten känns ngt otroligt.
              Last edited by per; 21 March 2016, 21:41.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Ok nu e jag inte så teknisk av mig på så sätt.

                1. )Men det BMC filtret e utan olja ju, men hade ändå tänkt mig ett Apexi dubbelkonat luftfilter faktiskt.

                2.) Vart sitter säkringen för ECU:n lite mer detaljerat?

                3.) Även här ingen aning om vart det är heller :/.

                4.) Ok uppfattat

                5 och 6) ok yes

                7) Aaa läste om det på Coupé Info så det tänkte jag göra efter själva " felsökningen " så att säga.

                Sen tänkte jag att dom skulle få göra en sak i taget ju :P. Eftersom jag själv inte är så teknisk av mig liksom. E ju det som är problemet

                Comment


                • #9
                  Ok, printa ut listan och ge till verkstaden!
                  (de flesta vet inte riktigt vad de sysslar med (men säg det inte till dem..))

                  Oavsett filter just nu vet du ju faktiskt inte vad som suttit där innan.. Bilen har levt ett antal år.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Ja jag får la göra det .

                    Hoppas verkligen dom kan fixa det. Lite illa om turbon inte funkar ju :'(

                    Comment


                    • #11
                      Turbon funkar säkert fint, men laddtrycksstyrningen verkar strula.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Får hoppas det, är det någon som har koll på vad det kan kosta att reparera då?

                        Comment


                        • #13
                          Hmmm, låt oss revidera konversation:
                          1. fick smäll backifrån och avgas lossnade vilket tider på att hela systemet pressades fram mot grenrör och grenrör fäste. Mycket? Lite?

                          2. bilen går sämre efter smällen

                          Vad har all detta att göra med öppen luftfilter???

                          Sen, Noctamid, du köpte bilen nyligen och den gick som ett skott. OK. Kan vara att ECUn var "resetad" och i "inlärningsfas" när du köpte bilen, vill säga - anpassar sig efter knockar, bränsle, temp.
                          och eventuella fel.

                          Nollställ den efter att du har hittat fel. Nollställer du den innan - löser inte dina problem.

                          Comment


                          • #14
                            Utan avgasskador och läckage kan vi nog avstyra den betydelsen. Om detta nu stämmer.. Hursomhelst känns det totalt osannolikt att nåt innan turbon skulle kunnat skadats.

                            Känns dock rätt sannolikt att föregående ägare nollade ECU'n precis innan bilen hämtades så att den gav full effekt så länge som möjligt om den gärna sänker laddet pga av nåt fel (typ skitig LMM).

                            Originally posted by AmiS
                            Nollställ den efter att du har hittat fel. Nollställer du den innan - löser inte dina problem.
                            Det stämmer i princip, men LMM-rengöring som service kräver även nollställning av ECU.
                            Last edited by per; 12 July 2010, 22:52.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Nä det e lite det jag menade Amis, dom på verkstaden hittade inga synliga skador eller läckage någonstans. Så även om jag också var inne på att "ok det måste ju ha något med avgas systemet och göra då det började efter den "smällen".

                              Men dom har inte sett några skador på det :S. Så jag e lite så här tvådelat över vad mer jag kan göra. Klart jag kan gå till ännu en verkstad och be dom kolla hela grejen.

                              Eller så kanske jag helt enkelt ska göra en sån prioritetslista.

                              1.) grenrör

                              2.) luftfiltret och ecun

                              3.) EBV:n

                              Eller något sånt. Men dom här nere i Ystad hittade ingenting.

                              Så på onsdag tänkte jag köra tillbaka till Knivsta/Uppsala och lämna in den på en koll så snabbt som möjligt liksom.

                              Så aaa jag vet inte riktigt...kanske be dom i uppsala göra en extra koll på grenrör och hela den biten...

                              Comment

                              Working...
                              X