Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20V Turbo Insprutningslampa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Coupe 20V Turbo Insprutningslampa

    Har en Fiat Coupe 20V Turbo som insprutningslampan börjat lysa på ibland. Händer ibland att den börjar lysa en stund efter att man startat och kan slockna efter att man kört några kilometer. Vad kan felet vara? Tycker också att bilen "viner" el. tjuter ovanligt mycket vid acceleration.. Har bytt till silikonslangar fr. Luftfilter till insug, så på någon av dom slangarna är det iaf ingen läcka.

  • #2
    Vinandet kan bero på att turbon börjar ge sig. Hur långt har bilen gått?
    Insprutningslampan visar att nåt inte stämmer med insprutning/tändning. En vanlig orsak är skitig luftmassemätare, vad har du för luftfilter och hur gammalt är det?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Bilen har gått 16400mil..Vågar man rengöra luftmassemätaren själv? Har ett öppet luftfilter (torrt) vet ej hur gammalt, satt på bilen redan när jag köpte den.

      Comment


      • #4
        Ok byt filtret (torrt är en tolkningsfråga) och rengör LMM.

        Guide här: http://www.fiatklubben.nu/forum/show...2207#post72207
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Fint,Ska testa det!
          Några rekommendationer på luftfilter?
          Apexi använder ju många..

          Comment


          • #6
            Det är faktiskt inget större fel på original, hör o häpna. Annars finns det även andra filter om man gillar själva konformen.

            Ang. turboljudet kan man ju alltid testa att kolla läckage mha startgasspray här o var och kolla om varvtalet ändras.
            En sprucken gavel på IC:n skulle ju kunna låta, och även orsaka lampan för den delen.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Måste nog byta till ett annat konfilter isf. Har inte original burken. Har testat med startgas utan resultat.. Igår när jag startade bilen kall så lös lampan + att fläkten startade fast bilen var kall.. (ac:n av)

              Comment


              • #8
                Originally posted by Kimmen
                Måste nog byta till ett annat konfilter isf. Har inte original burken. Har testat med startgas utan resultat.. Igår när jag startade bilen kall så lös lampan + att fläkten startade fast bilen var kall.. (ac:n av)
                Jag gissar på trasig motortempgivare.
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • #9

                  angående ljudet och laddtryck, så sjunker laddtrycket väldigt mycket redan vid låga varvtal, t.ex om man kör vid 2000 varv i 4:an och trycker full gas, så laddar bilen fullt, men laddtrycket sjunker sedan väldigt mycket redan vid 3000 varv...
                  Last edited by Kimmen; 7 August 2010, 19:34.

                  Comment


                  • #10
                    Försökte spela in hur bilen låter när man accelererar. Taskig kvalite, men man hör iaf lite hur det låter....

                    http://rapidshare.com/files/411263262/Ljudklipp_17.wav
                    Last edited by Kimmen; 5 August 2010, 21:14.

                    Comment


                    • #11
                      Ingen som har någon aning om vad det kan vara för fel?

                      Comment


                      • #12
                        Du har fått flera tips i tråden, har du följt upp dessa utan resultat?

                        Att gissa fel utifrån en kass ljudfil på nätet är ju inte så enkelt.

                        Comment


                        • #13
                          Hej Kimmen,

                          Jag har faktiskt samma problem med min bil och jag fick åka in till Via bil verkstad för att kolla efter eventuella läckage på slangar och kopplingar. Dock hittade dom inget.


                          men det jag har fått sagt är att en ny/rengjort LMM samt ett nytt luftfilter skulle kunna fixa den grejen.

                          Jag är ute på sjön och jobbar just nu men bilen ska in på verkstaden den 6 September, om det inte löst sig för dig än tills då så kan jag tala om för dig om det hjälpte hos mig.

                          Du kan väl även skicka ett Pm till mig om det är så att du har hittat felet till ditt problem med bilen.

                          Comment


                          • #14
                            Har testat att rengöra LMM, bytt bränslefilter, nollställt ECU:n.. fortfarande samma problem.

                            Insprutningslampan har dock inte lyst på ett bra tag, så den grejjen kanske är fixad. Men problemet med vinandet och laddtrycket kvarstår.

                            Okej, Får hålla tummarna då att det hjälper! Jovisst säger jag till när jag får felet fixat!

                            Comment


                            • #15
                              som sagt har ju inte fixat mitt än. men hoppas, annars får jag be dom söka mer fel. men håll mig uppdaterad så håller jag dig också uppdaterat :P

                              Comment

                              Working...
                              X