Announcement

Collapse
No announcement yet.

128 Sport, 1300 -74

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Mkt fin!
    Har väl alltid gillat 128 3P (efterföljaren) bättre, men denna blir nog riktigt snygg med kommande fälgarna! (varför inte Barchetta-plåtisarna? Tunga iofs men 15" o retro-snygga enl. mig iaf..)
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #17
      Vatten överallt...

      Tack för alla svar och uppmuntran!

      Bilen körs numera i Vilnius, Litauen. Har regnat här konstant i tre dagar och avsaknaden av garage blev extra tråkig när jag upptäckte hur mycket vatten som bilen tar in. Bokstavligen små sjöar på golvet.

      Nåväl.

      Jag har sett lite bilder på nätet med cromade, och små, luftfilter på 128'or.

      http://www.mirafiori.com/~courtney/128/jimt7.JPG

      Är det någon i forumet som har erfarenhet av detta?

      Hälsningar, August

      Comment


      • #18
        Re: fortsatt renovering...

        Originally posted by August
        Mekanikern varnade att "kanske måste man byta allt; nav, lager osv"
        Det låter som en blåsning....

        Grattis till en av forumets läckraste bilar

        Comment


        • #19
          stilren!

          Comment


          • #20
            Great car!!

            Comment


            • #21
              vevhusventilation?

              Hej Fiat-vänner,

              Våren närmar sig så sakteliga. Om två veckor rullar fiat igen har jag tänkt.

              Har fått mitt efterlängtade crome-luftfilter. Slangen från motorns nedre regioner som går in i det gamla filtret; är det vevhusventilationen? Det nya filtret saknar ingång för denna slang. Bör jag försöka tråckla in den i filtret eller köra någon slags separat-filterlösning?

              Tips mottages tacksamt!

              Hälsningar,

              August
              Attached Files

              Comment


              • #22
                Hej
                Du måste ha sluten vevhusventilation enligt besiktningsreglerna på bilar nyare än 1968. Dock har jag hört talas om folk som har klarat sig på besiktningen med öppen vevhusventilation på senare bilar, men för mig gick det inte, så jag blev tvungen att återsluta vevhusventilation in i filterburkarna.
                Last edited by stooges; 24 March 2011, 09:34.

                Comment


                • #23
                  Stooges,

                  Tack för ditt råd. Som tur är så besiktningen avlägsen. Rent tekniskt; kan man skada motorn genom att ha ventilationsslangen rakt ut i motorrummet?

                  Hälsningar, August

                  Comment


                  • #24
                    Vårfin

                    Uppfräschad front med nya lyktinsatser, ommålat plastgallret framför kylaren och bortmonterade lykttorkare.

                    Nytt luftfilter, fortfarande inte helt säker på hur lösa vevhusventilationen dock.

                    Hälsningar,

                    August Borg
                    Attached Files

                    Comment


                    • #25
                      luftburk mm.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #26
                        Ser snyggt ut.

                        På min bil så hade jag också lite problem med vevhusventilationen, besiktningen slog ner på öppen vevhusventilation.

                        Jag löste problemet mha att koppla in en tunnare gummislang (så att det gick att böja rätt enkelt utan att vika sig och bli tätt) till befintlig vevhusvetilationsslang i skarven mellan de båda gummislangarna använde jag mig av ett rör instucken i slangarna båda ändarna så jag kunde fästa med slangklämmor (Bild 1).

                        Därefter så hade jag ett litet (ett par cm) rör instucket extremt tight i den "nu fria änden" detta rör stack jag in på undersidan (bottenplattan) av luftfiltret och fäste med slangklämmor på både ut och insidan (Bild 2).
                        Har ingen anning om det är bra eller dåligt, men det funkar och bilbesiktningen jublade av glädje.

                        PS Att jag har ett T-rör på Bild 1, beror på att jag har två luftfilter, så du behöver därför inget T-rör.
                        Last edited by stooges; 30 April 2011, 21:21.

                        Comment


                        • #27
                          Bild 1
                          Attached Files

                          Comment


                          • #28
                            Bild 2
                            Attached Files

                            Comment


                            • #29
                              Ta en slang med rätt diameter/längd och koppla till utgången från vevhusventilationen, ta en lämplig plastflaska ( t.ex en 1 liters f.d avfettningsflaska) och borra ett hål halvvägs upp i den, stick in andra slangändan i den, på toppen av flaskan istället för korken sätter du ett vevhusventilationsfilter från Biltema (33287).

                              Gör en hållare till flaskan, sätt på lämplig plats.

                              Senaste besiktningen utan problem.

                              Jag har ingen bild på min konstruktion men jag kan fixa en i helgen.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by johnny
                                Ta en slang med rätt diameter/längd och koppla till utgången från vevhusventilationen, ta en lämplig plastflaska ( t.ex en 1 liters f.d avfettningsflaska) och borra ett hål halvvägs upp i den, stick in andra slangändan i den, på toppen av flaskan istället för korken sätter du ett vevhusventilationsfilter från Biltema (33287).

                                Gör en hållare till flaskan, sätt på lämplig plats.

                                Senaste besiktningen utan problem.

                                Jag har ingen bild på min konstruktion men jag kan fixa en i helgen.
                                Kanske kan fungera om bilbesiktningen är snäll. För mig funkade det inte med ett filter kopplat till vevhusventilationensslangen, den är ju fortfarande ej sluten vilken den skall vara per definition. Vevhusventilationen skall in i motorn och sedan förbrännas dvs in i förgasarluftfiltret. Så här såg det ut på min motor innan jag drog in vevhusventilationen in i förgasarluftfiltren, det var ajabaja hos besiktningen, gör om gör rätt sa de
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X