Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vattenpumpen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vattenpumpen

    Jag har en Fiat Uno 1,5 SX i.e. i hyggligt skick. Men nu har vattenpumpen börjat gnissla. Vid mina försök att byta ut den lyckas jag inte få bort den gamla pumpen. Det är helt enkelt för trångt, och det ser ut som om man skulle behöva lyfta upp motorn för att kunna göra det.
    Haynes-boken tar tyvärr inte upp den här modellen, så där finns inte någon hjälp att få.
    Är det någon som har demonterat vattenpumpen på en Uno med 1,5 l-motor?

  • #2
    Yepp, bytte min pump själv för ett halvår sedan.
    Har du fått hem den nya pumpen?
    Antar att de ev. finns i lite olika "utföranden" dvs mer eller mindre kompletta. På min nuvarande 1,5 så ingick pumphuset som sitter baktill på motorn också i pumpen. Alltså under generatorn. Trångt är det + svårt att få bort packningsrester... Köpte den på Mekonomen

    På min förra Uno med 1,1L-motorn beställde jag en pump från Biltema. Då kom bara själva pumpen, inte hela klumpen.
    Det var trångt. Gick inte dra ut pumpen då det tog i innerskärmen. Fick lossa på motorfästena och lyfta, eller sänka ner hela motorn för att öht kunna lirka ut den.
    Kan också nämna att jag fick borra ut monteringshålen i pumpen från Biltema då de inte stämde riktigt. Från kanske 8,5 till 10mm...
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

    Comment


    • #3
      Tack för hjälpen!
      Att det finns ett pumphus var en nyhet för mig. Jag trodde det var en fast del av motorblocket.
      Även om det kommer att bli svåråtkomligt så finns det i alla fall en möjlighet att till slut lyckas.

      Tillägg:
      När jag äntligen fick bort vattenpumpen kunde jag konstatera att det inte var något fel på den. Den såg mycket stabil ut med ett skovelhjul som verkade vara av gjutjärn. Inget som helst glapp i några lager heller. Så jag satte tillbaks den med nya packningar etc.
      Kul i alla fall att lägga det nedlagda jobbet till erfarenhetsbanken.
      Last edited by Otto Frings; 31 August 2010, 17:20.

      Comment

      Working...
      X