Announcement

Collapse
No announcement yet.

Car Security Failure - Loose connection

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Car Security Failure - Loose connection

    Tänkte utnyttja min lediga dag och springa lite ärenden med Stilon så vägrar den starta. Den tjuter som en vilde och visar fel på många komponenter.

    ESP Failure
    ASR Failure
    ABS Failure
    Car Security Failure - Loose connection
    Engine Failure

    Jag hör kylfläkten gå på högvarv, styrservon drar igång (trots att motorn är avstängd) och försöker jag starta motorn så går inte ens startmotorn runt och man hör klickljud, låter som relä.

    Kollat att batteriet är fulladdat, kollat säkringar, lossat på minuspolen en kvart och tillslut testade jag nödstart med CODE-kortet men jag fick inte igång den.

    Har reservnyckeln hos farsan som jag tänkte testa innan jag bärgar den till verkstan men undrar om någon annan har tips som man kan testa innan?

    Igår kväll startade bilen som den ska med nyckeln som farsan har och kvällen innan startade den fint med nyckeln som jag har.
    Attached Files
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Misstankarna går mot D4 anslutningen som finns under säkringsboxen vid batteriet. Enligt våra brittiska fiatvänner är detta vanligt fel på Stilo.

    Lite elektronikspray löser saken. I värsta fall blir det nya komponenter som är dyra.

    Återkommer när jag kollat.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Nu har jag skruvat lite och det blev tyvärr inte bättre. Eftersom en del har upplevt problem med D4 anslutningen och de bilder jag sett var kassa skriver jag ihop en lite guide här trots att det inte hjälpte i mitt fall.

      D4 anslutningen sitter under säkringsdosan vid batteriet. Där kan det samlas fukt/kondens och/eller ärgade kontakter. Denna kontakt är på något sätt kopplad till startspärren, ABS/antispinn mm.

      Lossa på batteikåpan och ta bort minuspolen från batteriet.
      Attached Files
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Skruva av en stjärnskruv som håller fast säkringsdosan. Sen kan du dra upp dosan så ser du kontakten. En svart med lila kontaktlåsning.
        Attached Files
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          D4 kontakten inringad på bild. Använd en skruvmejsel för att lättare lossa på låsningen. Spraya kontakten med elektronik spray, använd inte rostlösare WD-40 eller liknande. Blås lite så torkar det snabbare eller vänta en stund. Jag passade på rengöra samtliga kontakter när jag ändå hade allt isär.

          OSB är kontakter blöta när du lossat de så torkar du de med hårtork eller liknande och sen kan man spraya i elektornik spray.

          Vad jag såg så kunde man inte montera ihop kontakterna fel om man glömt var allt ska sitta, de passar bara på ett ställe om man inte använder våld så klart.
          Attached Files
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            En till bild på D4-an. Som sagt ingen våld behövs för att lossa på kablaget, behöver du ta i så har du gjort fel.
            Attached Files
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Bra guide! Har själv börjat få problem med "loose connection" meddelandet. Men min säger alltid ASR- ESP - ABS failure.. Loose connection. Det räcker att man släpper minus kabeln på batteriet.

              Ska kolla så at det inte är något kontaktstycke som spökar.

              / Andreas

              Comment


              • #8
                Idag har jag felsökt mer med examiner och mekonomens diagnosutrustning och body computer som sitter bakom säkringsdosan kan inte prata med motorstyrningen som sitter bakom insuget under huven.

                Så allt som ska gå igenom body computern gör inte det för tillfället. Sjuka mängde felkoder också.

                Dock är jag fortfarande osäker på felkällan och en ny body computer är dyr och inget man köper på skroten eftersom den måste paras med bilen och när man gjort det en gång så är den värdelös, med andra ord är de från skroten värdelösa i en annan bil.

                Tanken är att köpa en från skroten ändå och se om jag får samma felkoder och reaktion från bilen. Jag är medveten om att bilen inte kommer att starta men en annans bils body computer dock borde jag få bort en hel del felkoder och då är jag säker på felkällan. Eller har jag tänkt fel?
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Stilon lagad. Problemet låg i en dålig jordkabel som satt fast i växellådan. Den hade rostat och smulats sönder.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by 84jr0
                    Stilon lagad. Problemet låg i en dålig jordkabel som satt fast i växellådan. Den hade rostat och smulats sönder.
                    vilket grymt jobbigt fel. Härligt att det löste sig

                    Comment


                    • #11
                      Nu har jag samma problem, bilen står i garaget. Har rengjort kontakter vid D4an och ingen skillnad. Hur bytte du jordkabeln vid växellådan och var sitter den?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by j3n5
                        Nu har jag samma problem, bilen står i garaget. Har rengjort kontakter vid D4an och ingen skillnad. Hur bytte du jordkabeln vid växellådan och var sitter den?
                        Jag lämnade in bilen till min lokala Fiat verkstad som hittade felet rätt snabbt. Kryp under bilen, det borde inte vara många jordkablar som är fastskruvade i växellådan. Mer info än så har jag inte tyvärr.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Nu rullar Stilon igen. Mycket riktigt var det en jordsladd i växellådan som gått av.. Skruvade loss, kapade sladd och fäste på nytt så startade pärlan på första kicken..!

                          Det vat lätt att komma åt jordsladden. Den syns genom batteriboxen men lossas enklast underifrån.

                          Vill man kolla om detta är felet är det bara att använda en startkabel som fuskjord och fästa i batteriets minuspol samt någonstans i motorblocket..!!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by j3n5
                            Nu rullar Stilon igen. Mycket riktigt var det en jordsladd i växellådan som gått av.. Skruvade loss, kapade sladd och fäste på nytt så startade pärlan på första kicken..!

                            Det vat lätt att komma åt jordsladden. Den syns genom batteriboxen men lossas enklast underifrån.

                            Vill man kolla om detta är felet är det bara att använda en startkabel som fuskjord och fästa i batteriets minuspol samt någonstans i motorblocket..!!
                            Bra jobbat! Verkar vara vanligt fel på Sveriges vinterkörda Stilos men enkelt och billigt att åtgärda
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              Tack för tippsen här! Hade samma problem med min nu! Fick leta lite innan jag hittade er här. Nu är problemet löst tack vare er!

                              Comment

                              Working...
                              X