Announcement

Collapse
No announcement yet.

Verkstad - Byte av katten och bromsrör

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Verkstad - Byte av katten och bromsrör

    Jag ville ha prisuppgifter från verkstaden som skulle laga, hur mycket det skulle bli. Svaret är 6500 kr! *suck*

    - Katten måste bytas. Den kostar 1600-2100 kr (Fiat original, men jag vill ha billigare alternativ, typ från dackonline.se där kostar 1100 kr med monteringskit. Krävs svets??)

    - Bromsrör? Krävs det svets eller?
    Det kostar 2210 kr. (rön 350 kr och bromsolja 150 kr)
    Kan man göra det själv på lätt sätt? Hur är det svår/komplicerat? Jag har aldrig gjort det förut.
    Jag hittade inte manual/instruktion om hur man gör det.

    Bilen var själv 10 000 kr bara för 5 år sen, men reparationkostnad 6500 kr.. uh... Men det är så gammal bil. Årsmodell 90.
    Jag vill fixa det först o sen sälja ju!
    Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

  • #2
    Re: Verkstad - Byte av katten och bromsrör

    Originally posted by Addes
    Jag ville ha prisuppgifter från verkstaden som skulle laga, hur mycket det skulle bli. Svaret är 6500 kr! *suck*

    - Katten måste bytas. Den kostar 1600-2100 kr (Fiat original, men jag vill ha billigare alternativ, typ från dackonline.se där kostar 1100 kr med monteringskit. Krävs svets??)

    - Bromsrör? Krävs det svets eller?
    Det kostar 2210 kr. (rön 350 kr och bromsolja 150 kr)
    Kan man göra det själv på lätt sätt? Hur är det svår/komplicerat? Jag har aldrig gjort det förut.
    Jag hittade inte manual/instruktion om hur man gör det.

    Bilen var själv 10 000 kr bara för 5 år sen, men reparationkostnad 6500 kr.. uh... Men det är så gammal bil. Årsmodell 90.
    Jag vill fixa det först o sen sälja ju!
    Fick bytt ett av de bakre bromsrör till min Saab för 400kr inkl arbete, gå till en annan verkstad.
    Last edited by rask; 29 October 2010, 16:28.
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

    Comment


    • #3
      Jisse... allvar!? Oj oj..

      Var är verkstad?
      Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

      Comment


      • #4
        Bromsrör

        Det beror ju på vilket bromsrör det gäller.
        Är det de bakre tvärgående, så blir det dyrt, eftersom tanken måste demonteras först. Och det gör man inte på en timma precis.
        Tankupphängnigsbanden som sitter fastrostade kanske. Tankpåfyllningsröret som skall lossas, tankarmaturen .....
        Jag har gjort detta, och det var inte så kul minsann.

        Så det är ju helt beroende vilket bromsrör som skall bytas.
        Och är det bara ett bak som det är fel på, så byter man alla, när ändå tanken är nedmonterad.
        Annars så är det snart dax igen.
        //R//

        Comment


        • #5
          Ja. det är bak.

          Bra att du berättade så. Det låter inte kul, så klart.

          Det är bromsrör, bak, både sidor är rostskadat.
          Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

          Comment


          • #6
            Originally posted by Addes
            Ja. det är bak.

            Bra att du berättade så. Det låter inte kul, så klart.

            Det är bromsrör, bak, både sidor är rostskadat.


            Priset är skäligt om det är med moms på en verkstad.

            Bakre bromsrören går att byta utan att ta ner tanken om man har bilen på en lyft, men det är lättare om tanken tas bort.

            Comment


            • #7
              Tack så mycket för svaret. Skönt att det finns svenska fiat forum!

              Ja jag ska prova med det. Det finns ju OK8Q- gör det själv- service.

              Har du något tips om ett annat gör det själv-service?
              Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

              Comment


              • #8
                Säkerhet?

                Vad ska jag tänka på och vad ska jag göra .. Är det bara att fylla i o sen testkör/testbroms efter jag har bytt bromsrör?

                Jag behöver bara få en lite utförligare kring säkerhet.
                Last edited by Addes; 5 November 2010, 14:03.
                Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

                Comment


                • #9
                  DIY - Byte av bromsrör med bilder/clipfilmer

                  http://www.askthebuilder.com/Copper_...ol_Video.shtml

                  Kopparrör
                  http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=10039
                  Last edited by Addes; 5 November 2010, 13:57.
                  Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Addes
                    Säkerhet?

                    Vad ska jag tänka på och vad ska jag göra .. Är det bara att fylla i o sen testkör/testbroms efter jag har bytt bromsrör?
                    Jag behöver bara få en lite utförligare kring säkerhet.
                    Bromslag och bromsrör?
                    Har det bakre bromsrör med bromslang också? ... :O
                    Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

                    Comment


                    • #11
                      Bromsrörsbyte

                      Efter jag läst dina frågor, och funderingar kring byte av bromsrör, så är det inget du själv klarar av.
                      Det verkar inte som du skruvat så mycket innan - - missförstå mig rätt.

                      För det är inget som man står i en gördet-självhall och byter, om man inte gjort det förut. Och absolut inte, när man först skall plocka bort dom gamla rören, sen ska man bocka till nya, och använda de gamla som mall, så att alla vinklar och böjar blir rätt. Det är inget du köper färdigt så att säga - alltså bara raka rör när du köper. Sen skall det köpas nipplar, det ska konas, och till detta krävs det specialverktyg.
                      Sen kan nipplarna sitta fast, och med det menar jag riktigt fast.
                      Och då måste man ha fasta nycklar, som är avsedda för bromsrör, går inte alla gånger med en vanlig U-nyckel.

                      Efter man bytt rören, så ska systemet luftas, inte bara ut och köra.

                      Så lägg dessa pengarna från hallhyran, hyra/inköp av verktyg, på att någon som som gjort det förut hjälper dig.
                      Bromsar är viktigt att det blir ordentligt gjort.

                      Hoppas att jag inte sårat dig, för det menar jag inte att göra

                      .
                      Last edited by Rolando; 5 November 2010, 16:12.
                      //R//

                      Comment


                      • #12
                        Du har inte sårat mig alls, utan jag ville veta först kring där säkerhet, o några till, o ville bara veta o kolla om jag klarar av mig eller ej. Jag vill inte bara kamma över.... innan jag kör.

                        Tack för du ställde upp och skrev, så jag vet nu vad som gäller.
                        Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Addes
                          Du har inte sårat mig alls, utan jag ville veta först kring där säkerhet, o några till, o ville bara veta o kolla om jag klarar av mig eller ej. Jag vill inte bara kamma över.... innan jag kör.

                          Tack för du ställde upp och skrev, så jag vet nu vad som gäller.
                          Roland skriver kloka ord.

                          Om du har en erfaren kamrat med tillgång till garage så var med och lär dig.

                          Det är inte ngn rocket-science och går utmärkt att göra själv MED rätt verktyg, kunskap och säkerhetsåtgärder (dvs; pallbockar, samt bromsluftning, täthetskontroll innan körning).

                          Comment

                          Working...
                          X