Announcement

Collapse
No announcement yet.

IMMA!! Marea Weekend

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • IMMA!! Marea Weekend

    Hej
    Nu när kylan har kommit ordentligt börjar vissa mindre bra saker visa sig med min fina Marea...

    Det immar igen ordentligt i bilen, tom på glaset till instrumenten blir det immigt precis när bilen är nystartad, dessutom framför allt sidofönstren i bagaget immar igen.

    Jag har känt om mattan är blöt, kollat om det står vatten någonstans i bagaget typ reservhjulsbaljan men har inte sett något.

    Har Mareorna några kända "weak spots" vad gäller vatten in i kupén?

    Alfa 156orna har ju tex AC dränering som ibland läcker ner i golvmattan istället.

    Mottager tacksamt alla tips och förslag på var jag ska börja leta.
    /Henrik
    Henrik
    Fiat 500e -15
    *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
    Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
    Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
    *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

  • #2
    Re: IMMA!! Marea Weekend

    Originally posted by hbp98001
    Hej
    Nu när kylan har kommit ordentligt börjar vissa mindre bra saker visa sig med min fina Marea...

    Det immar igen ordentligt i bilen, tom på glaset till instrumenten blir det immigt precis när bilen är nystartad, dessutom framför allt sidofönstren i bagaget immar igen.

    Jag har känt om mattan är blöt, kollat om det står vatten någonstans i bagaget typ reservhjulsbaljan men har inte sett något.

    Har Mareorna några kända "weak spots" vad gäller vatten in i kupén?

    Alfa 156orna har ju tex AC dränering som ibland läcker ner i golvmattan istället.

    Mottager tacksamt alla tips och förslag på var jag ska börja leta.
    /Henrik
    Vet att gamla pollenfilter kan ställa till det rejält på Coupe:n, läste om det på det engelska forumet.
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

    Comment


    • #3
      Har haft samma problem på min Brava. Det var "diket" där vindrutetorkarna sitter som det låg massor av gammal skit - gamla löv mm i olika stadier av förruttnelse. På mitten sitter ett dräneringshål. Är det fullt med fuktbevarande skräp och kanske igensatt dränering så samlas det vatten där.

      Problemet är bara att det är just här som luften sugs in till kupén. Är all luft som sugs in fuktmättad så lär det bli rätt fuktigt inne.

      Det du gör är att du söker upp ett uppvärmt garage, tar loss vindrutetorkarna, sedan plastpanelen under och sen gör du rent alltihop. Funkade för mig.

      PS. När det var som värst hade jag även en unken doft i kupén. DS

      Comment


      • #4
        - Rena luftvägar enligt ovan. Lyft ur kupefiltret och kolla.
        - Finns det mycket fukt i kupen stannar den kvar. Det sätter sig i inredning och överallt. Kan du ha bilen varmt och torka ut? Nån ställde en avvuktare i bilen över natten. Det funkar om bilen i övrigt är tät så inte nytt vatten kommer in.
        - Lyft på heltäckningsmattan även på passagerarplats och kolla så du inte har en sjö där.
        - Vänd upp baksätessitsen så det inte rinner kondensvatten via karossplåten och samlas i baljan.
        - Hoppas du inte har taklucka...
        - Har du AC? Det är ett oslagbart sätt att hålla imman borta men den måste funka bra och ha friskt torkfilter.
        - När du väl har fått bättre kontroll på fuktmängd och im-produktion kan ta som vana att tillämpa "norrlandstricket":
        När det är riktigt kallt och du parkerar är luften i kupen är varm (bär mycket fukt). Då låter du 2 dörrar stå öppet i 1/2 - 1 min och vädrar ur kupen så den blir iskall. Då slipper du att allt vattnet som den varma luften bär kondenserar på rutorna.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          problemet löst?

          Nu är "diket" framför vindrutan rensat på barr, löv och lite prima kompostjord med hjälp av en damsugare. Dräneringshålet tja... det dränerar, inget konstigt där.

          Själva kupéfiltret kan inte ha varit bytt på lääänge. Nya filter är vita, det som satt i var i stort sett svart + fullt med björkfrön.

          Passade samtidigt på att komplettera fastsättningen av plasten över diket med rätt antal plastpiggar. Det saknades några vilket gjorde att det inte tätade så bra mot rutan och skräp kunde trilla ned. Vad har bilstackarn varit med om tidigare egentligen?

          Hoppas detta har gjort susen nu.
          /Henrik
          Henrik
          Fiat 500e -15
          *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
          Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
          Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
          *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

          Comment


          • #6
            Kolla även under bilen efter pluggar som fattas osv.. Hade en sådan på Punton
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Dimman har lättat

              Jag vill nog påstå att dimman lättade med nytt friskluftsfilter och rengöring i diket framför rutan.

              Fasen, jag gillar min Marea skarpt. Får se om känslan kvarstår på onsdag då första besiktning sker i min ägo
              /Henrik
              Henrik
              Fiat 500e -15
              *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
              Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
              Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
              *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

              Comment

              Working...
              X