Announcement

Collapse
No announcement yet.

P-ljus problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • P-ljus problem

    Förs vill jag bara säga hej på er eftersom man är ny här på forumet.

    Nu till problemet.

    Har en Punto -01:a som inte ljuset funkar som det ska, dvs parkeringsljuset

    Har bytt ut ljus/blinkreglaget men parkeringsljuset fungerar ändå inte, men när jag vrider på tändningen så funkar det.
    Har kollat säkringar men kan inte hitta vad felet är

    Min tanke har stannat vid tändningslåset om det kan vara det som är problemet eller vad

    Hoppas på bra ideer

    Janne

  • #2
    P-ljus

    Om du kollar vid tändningsnyckeln, så borde du ha en liten knapp.
    Den trycker du in, samtidigt som du vrider nyckeln bakåt. Då tänds p-ljuset.
    Så har alla fiatbilar sen 70-talet haft, och det är säkert så på din bil. Och då går det också att ta ur nyckeln, om du vill lämna bilen, och låsa den med p-ljuset på.
    Så det är ju synd i så fall, att du lagt ut pengar på en ny ljusomkopplare. Du frågade ingen innan du köpte den?
    //R//

    Comment


    • #3
      P-ljus problem

      Nu känner jag mig lite dum he he

      Nu med facit i hand så så vet jag inte om det var fel på omkopplaren, då jag inte kollade förut om p-ljuset funkade när tändningen var på, men nu funkar det.

      Det svar jag fick här löste mitt problem med att p-ljuset även fungerar med tändningen av, denna manöver med knappen vid låset var nytt för mig, är det typisk Fiat?

      Jag borde kolla i instruktionsboken

      Jag köpte bilen (en -01:a) för 3000:-

      Det var ombesiktning pga detta med ljuset, ägaren tröttnade på bilen, jag fick i uppdrag och sälja den åt han, det slutade med att jag köpte den.
      Så det kan gå, nu ska jag besiktiga den så vi får se hur det går

      tack för lösningen

      Förresten hela paketet men omkopplarna kostade 300:- på skroten
      m a o "Ingen big deal"

      Comment


      • #4
        P-ljus

        Det är ju förfärligt, om Bilprovningen skulle ge ombesiktning p.ga. av detta med p-ljuset.
        Detta är ju signum för Fiat, med denna egenhet/lösning - - det borde Bilprovningen veta efter 40 år
        Jag skulle aldrig godta en ombesiktning p.ga. av detta.
        //R//

        Comment


        • #5
          P-ljus

          Föresten - - tala inte om för dom, om dom inte frågar, när de nu ska försöka sig på detta med p-ljuset när du besiktar om.

          Som sagt, jag skulle inte godta detta.
          //R//

          Comment


          • #6
            P-ljus problem

            Jag ska stå och titta på när dom skriver protokollet, blir det negativt så blir det stationschefen nästa, sedan tar det hus i helvete

            ha det gôtt

            Comment


            • #7
              P-ljus problem

              Detta har ju inte med ljuset att göra men när jag åter monterade airbagen så lyser varningslampan för airbagen, kan man släcka den utan att lämna in den på verkstad, Isåfall hur?

              Comment

              Working...
              X