Announcement

Collapse
No announcement yet.

kamremsbyte Tipo 2.0 16 v

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kamremsbyte Tipo 2.0 16 v

    Kan man göra detta utan specialverktyg?
    Jösses med grejor det var under kåpan...
    Balansaxlar och annat...
    captainmorgan

  • #2
    Kort svar: ja. Byt balansaxelrem samtidigt.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Så bra!! Köpte kamaxelsats på mekonomen och skulle ha balansaxelremmen också.
      Pris.....986 kronor.... hittade den på AD-center för 450.-
      Mekonomen framstår mer och mer som björnligan i Kalle Anka..det får vara färdighandlat där efter den här affären!!
      captainmorgan

      Comment


      • #4
        Lycka till! Var nog snart 10 år sedan jag gjorde bytet på min gamla Tipo, men jag har ett vagt minne av att skruven till remskivan var vänstergängad, vilket kan vara bra att veta. Kanske nån annan här som har bättre minne och kan bekräfta?
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #5
          kamrem-balansaxelrem

          Förbannat...! Rev av kåpan ikväll och skulle gå på och byta kamrem.
          Då visar det sej att föregående ägare/verkstad har bytt kamrem (kvitto finns) men helt enkelt struntat i att sätta dit en ny balansaxelrem !!
          Motorn har gått finfint det jag kört med den .
          Har läst att den inte är helt nödvändig men nu har jag köpt både och och tänker pilla dit båda också!!
          Det är bara det att nu vet jag inte hur märkena ska stå i förhållande till varandra och i förhållande till kamaxlarna.
          Vågar heller inte gå efter den gamla motorn med kamremsras och hittar heller inte några direkta märken för balansaxlarna. Finns ju märke på kugghjulen men vart ska dom stå.
          För kamhjulen finns det märken i ventilkåpan.
          Är det någon som vet eller finns det någonstans på nätet?

          Mvh Morgan
          captainmorgan

          Comment


          • #6
            Re: kamrem-balansaxelrem

            Originally posted by captainmorgan
            Förbannat...! Rev av kåpan ikväll och skulle gå på och byta kamrem.
            Då visar det sej att föregående ägare/verkstad har bytt kamrem (kvitto finns) men helt enkelt struntat i att sätta dit en ny balansaxelrem !!
            Motorn har gått finfint det jag kört med den .
            Har läst att den inte är helt nödvändig men nu har jag köpt både och och tänker pilla dit båda också!!
            Det är bara det att nu vet jag inte hur märkena ska stå i förhållande till varandra och i förhållande till kamaxlarna.
            Vågar heller inte gå efter den gamla motorn med kamremsras och hittar heller inte några direkta märken för balansaxlarna. Finns ju märke på kugghjulen men vart ska dom stå.
            För kamhjulen finns det märken i ventilkåpan.
            Är det någon som vet eller finns det någonstans på nätet?

            Mvh Morgan
            Jag tror att det är samma som på 8v så på vattenpunpen finns en "pigg" dit punkten ska peka, nästan rakt neråt. Och den andra ska peka mot ett urtag i plåtskyddet för kamremmen, ca 135 grader åt höger om man räknar från då punkten pekar rakt upp.

            Hoppas det hjälper.
            Alfa-Romeo 156 2.5 V6 -03
            Alfa-Romeo 166 2.5 V6 -00
            Alfa-Romeo Sprint QV -88

            Comment


            • #7
              Har lagt ett antal timmar på att lista ut hur det ska sitta..och har fortfarande inte hittat nått på nätet .

              Tyvärr verkar det vara riktiga klabbarpare som skruvat med motorn innan och det är nog bara en otrolig tur att den inte rasat!!

              Förutom att dom struntat i balansaxelremen så har dom inte lyckats få dit kamremspännaren så att den spänner utan efter avgas sidan är den så slapp att man kan flytta den flera centimeter ifrån spännrullen!!!

              Finns det någon som har någon slags beskrivning hade det varit guld värt annars får jag helt enkelt chansa på att kamremmen sitter helt rätt på motorn som går bra och att balansaxelremmen fortfarande sitter rätt på motorn med kamremsras.....

              Jag ska även kolla om dina tips kan stämma, Finnland..!
              captainmorgan

              Comment


              • #8
                Tipo 2.0 16 v -92

                Sååå trött jag blir!!

                Har bytt motor, ny kamrem och balansaxelrem annars inget rört.
                Kamrem sitter precis som det gjort innan, inget hjul är snurrat på överhuvudtaget , inte en millimeter ändrat. Jag körde in med denna motor i garaget och gick då som en klocka....
                Balansaxelrem sitter som på den rasade motorn efter alla märken som hittats..

                Bensin kommer fram

                Gnista finns, fin sådan...

                Kompet ligger på 11.5( På min provare) på alla fyra cylindrar ,väldigt jämnt och fint..

                Startar bilen...?

                Efter mycket kirrande på startmotorn så går den igång och går ojämnt och ingen tomgång men svarar bra på gasen...
                Lika svår varje gång..

                Kan styrboxen för bränslet vara s.k indivduell så att man måste byta den?

                Vad kan annars vara fel?

                Finns det någon manual på nätet för dessa motorer?

                Tacksam för hjälp!!!
                captainmorgan

                Comment


                • #9
                  Om du är SÄKER på att kamremmen sitter rätt så måste det ju bero på något annat du skruvat med i samband med bytet, kanske vevaxelgivaren? På min Tipo 16V hade remmen kuggat över 3-4 kuggar både på insug och avgas, då gick motorn bra på tomgång, men kasst i övrigt. Styrdonet behöver inte bytas om det hör till motorn. Jag har f.ö kört med 145 hk box på 139 hk motor, och det funkar utan problem. Hoppas du hittar felet.
                  Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                  Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                  Comment


                  • #10
                    Boxen ska inte påverka. Jag kör exv med 2 liters ecu på en 1.8 motor.

                    Kamlägesgivare eller vevaxelgivare som inte synkar/ger signal är mitt bud.

                    Comment


                    • #11
                      BAAM BAAAAM VROOM VROOM

                      NU GÅR BILJ... JAG MENAR SKÖNHETEN!!!

                      Fick bilder på inställningarna från den utmärkta bilverkstaden TYLÖSAND MOTOR i Halmstad. Behöver ni Fiat och Alfaservice i södra halland så är det hit ni ska vända er!!! Ja , dom fixar alla bilmärken..
                      STORT TACK OCH BOCK TILL BENGT OCH COMPANY...

                      Allt stod rätt med remmar och hjul så då kunde man ju provstarta hej vilt och prova sej fram lite...
                      Fel 1...EGR ventil läckte
                      Fel 2...en gummislang satt fel
                      Fel 3...en nästan helt osynlig liten givare på termostathuset var sönder och gjorde bilen nästan omöjlig att starta...ibland blir man förvånad..!

                      Bara byta en drivknut sen dj... ser ni en lågt flygande rödmetallic Tipo 2.0 16v så är det bara jag!!!
                      captainmorgan

                      Comment

                      Working...
                      X