Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilen startar inte (batteri verkar ok, testat med startkablar också)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bilen startar inte (batteri verkar ok, testat med startkablar också)

    Tjejen skulle köra hem från jobbet, startar, backar ut från parkeringsrutan och ska köra framåt då bilen dör. När hon sedan försöker starta igen så händer startar den inte.

    Startmotorn går och det låter som att den är på väg att starta men sen händer inget mer.

    Vi gav upp och lät den stå (det är gångavstånd, hon körde bara bil för att hon skadat knät nyligen)

    Batteriet går upp till strax under 12V (mätaren i bilen alltså) och det hjälpte inte med startkablar så det kan man nog utesluta.

    Tyckte mig se Code-lampan blinka till vid något tillfälle, kan det vara något sånt?

    Har tyvärr inte riktigt tid med en massa felsökning så det lutar åt att fixa bärgning till verkstad men om ni har några enkla förslag att kolla upp innan dess så kan man ju prova.

    Det är en 20VT för övrigt.

    Känns som att det kan vara vad som helst när man inte har mer att gå på.

    Hur uppenbarar sig problem med startspärren, får man ingen tändning alls eller kan startmotorn fortfarande gå som i det här fallet?
    Fiat Coupé 20V Turbo -99

  • #2
    Var borta och testade med röda nyckeln mest för att jag var nyfiken och ville kolla hur det egentligen stod till med code-lampan. Den släcks så det är nog inte det...
    Fiat Coupé 20V Turbo -99

    Comment


    • #3
      Sök gärna på forumet, det är ett klassiskt fel. Coupe och tjejer funkar inte ihop, den ena eller den andra lägger av/sticker ganska snart.

      Bara LITE mer seriöst; hur går den på startmotorn, som att det fortfarande finns komp? Tänkte på brusten kamrem. Annars, ta loss ett stift inkl tändspole och kolla gnista alt. lukta om det är surt?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Originally posted by per
        hur går den på startmotorn, som att det fortfarande finns komp?
        Den går tämligen normalt förutom att så fort man släpper nyckeln så bluddrar den bara till lite och dör. Varje gång man vrider om tror man för en stund att den ska starta men... nä.

        Får nog helt enkelt bli verkstad, även om det är ett enkelt fel så har jag inte tid att stå på parkeringen och felsöka när jag har en deadline att hålla med jobbet.
        Kan inte låta den stå där för länge heller, skillnad om den hade stannat på parkeringen här hemma.

        Lämnar rapport när jag vet mer.

        För övrigt så är Coupén mycket omtyckt* av tjejen och den har ju varit tjejägd förr då Kraniels fru hade bilen.

        *kanske inte just idag bara...
        Fiat Coupé 20V Turbo -99

        Comment


        • #5
          Låter lite som att den inte får soppa nog tycker jag nu.. Får väl se vad verkstaden hittar då.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Du har slut på bensin helt enkelt!
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Låter lite som att den inte får soppa nog tycker jag nu.. Får väl se vad verkstaden hittar då.
              Ja, det är lite så det känns.

              Originally posted by pazzo
              Du har slut på bensin helt enkelt!
              Haha, önskar det vore så enkelt, det är halv tank i
              Fiat Coupé 20V Turbo -99

              Comment


              • #8
                Inte bara pumpen som lagt av då?
                Turbo é livet

                Torx måste vara djävulens påfund...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Obizzz
                  Haha, önskar det vore så enkelt, det är halv tank i
                  Ok! om mätaren visar rätt?), låter som fel i rattlåset om den dör när du släpper nyckeln?

                  (lite förvirrad förklaring av de skedda gör de svårt att dra en slutsats )

                  Annars kolla bensinlukt från avgas + gnista (lite jobbig på cup)
                  Last edited by pazzo; 14 January 2011, 22:06.
                  Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                  S/y Mascot
                  S/y Rebell
                  20vT
                  Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                  Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                  Comment


                  • #10
                    Verkstaden var och hämtade den i fredags så jag ringde dem nyss för att höra om de hunnit kolla på det.

                    De hade inte fått tag på diagnosutrustning (inte en Fiat-verkstad) men hade börjat lite vanlig hederlig manuell felsökning. Bensin kom det och inget annat konstigt hittades heller men de bytte tändstift för att testa och då hade den startat.

                    De hade ställt ut den så den stod kallt nu och fungerar allt som det ska vid en provkörning imorrn så får vi väl hämta den.

                    Känns lite sådär när han var lite osäker på vad felet egentligen var så man får hoppas att det var så enkelt som tändstiften. Eventuellt kan det ju varit glappkontakt någonstans som försvunnit när de kollat anslutningar.
                    Fiat Coupé 20V Turbo -99

                    Comment


                    • #11
                      Tänd.. kan bli sura (kortis) om man kör korta sträckor
                      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                      S/y Mascot
                      S/y Rebell
                      20vT
                      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by pazzo
                        Tänd.. kan bli sura (kortis) om man kör korta sträckor
                        Den har gått en del korta sträckor senaste tiden eftersom tjejen kört till jobbet pga knäskadan. (inte särskilt långt men med dåligt knä och halkan som varit...)
                        Fiat Coupé 20V Turbo -99

                        Comment


                        • #13
                          Vinterbilen har stått på verkstad fram tills nu och feldiagnosen var tändstiften. Min granne (fd mek) har tjatat på mig att inte dra dem för hårt.

                          Kontentan var att de skakade loss det blev allmänt kaos.

                          Lite annat småplock och en bytt spindelled var man 3000 kr fattigare.

                          Hoppas allt funkar som det ska nu bara...
                          à la London designmarknad - www.alalondon.se

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by rask
                            Hoppas allt funkar som det ska nu bara...
                            +1

                            Var och hämtade den tidigare ikväll och allt verkar normalt så jag håller tummarna för att det var allt som var fel.

                            Kan det inte bli vår snart så man kan slänga på sommardäcken?
                            Fiat Coupé 20V Turbo -99

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by rask
                              Vinterbilen har stått på verkstad fram tills nu och feldiagnosen var tändstiften. Min granne (fd mek) har tjatat på mig att inte dra dem för hårt.

                              Kontentan var att de skakade loss det blev allmänt kaos.

                              Lite annat småplock och en bytt spindelled var man 3000 kr fattigare.

                              Hoppas allt funkar som det ska nu bara...
                              Hur kan stift "skaka" loss på grund av för högt åtdragningsmoment?

                              Möjligen att de var löst dragna.

                              Comment

                              Working...
                              X