Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rullande renovering Fiat Ritmo 75 cl -80

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • just saying

    http://www.ebay.it/sch/i.html?_nkw=f...at=0&_from=R40
    Filip Wennergren
    070-7707711

    Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

    Comment


    • Oftast när Klassiker dyker upp i brevlådan brukar jag invänta en fredag för ta ett bad, en öl och sträckläsa tidningen från sid 1 till sista sidan. Idag är det inte fredag, men det känns som så. Men min vana bröts: Det blev sid 1 och sedan ett gigantiskt hopp till sid 82 Grattis för en grym renovering och Gott Nytt år
      Last edited by stooges; 1 January 2013, 12:16.

      Comment


      • Håller med, en grym väl värd artikel om din Ritmo! Förhållandevis icke-fientlig mot Fiat dessutom, kul!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • mats; kan du ringa mig eller messa ditt telnr? skulle behöva fråga om en grej :9 tack.
          mvh filip
          0707707711
          Filip Wennergren
          070-7707711

          Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

          Comment


          • Mats,

            jättegrattis till en otroligt bra artikel i Klassiker.

            och framförallt, renoveringen!
            Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

            Mina Bilar.. Past & Present!

            Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
            Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

            Comment


            • Hej hopp!
              Då var premiärturen för i år avklarad.Var meningen att jag bara skulle åka och tanka bilen,men det blev en liten utflykt 8,5 mil

              - - - Updated - - -

              Hade kameran med såklart och skymtade några skrotbilar som jag fotade.En av dom hade gener från Fiat (tror jag)Click image for larger version

Name:	DSCN7467.JPG
Views:	1
Size:	586.1 KB
ID:	251090
              Attached Files
              Mats Nilsson

              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

              Comment


              • Råkade komma åt vä sidobackspegeln när jag gick förbi bilen i garaget vid hemkomst Gick sönder såklart.Ska försöka att limma plastbiten som gick paj.Om ngn har ett helt skal liggandes och till salu vore det toppen.Ska försöka att trycktesta kylaren också då den läcker lite.
                Mats Nilsson

                Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                Comment


                • Fick fixa spegeln också.Fick ta och leta upp en bit i samma mtrl.Det blev en täckbricka till dimljusen på Alfa 33.Det är bra att ha mycket skit hemma
                  Limmade dit plastbiten med Wurths "limmar tätar" Brukar sitta som järnet när det torkat.Click image for larger version

Name:	DSCN7485.JPG
Views:	1
Size:	229.2 KB
ID:	251114
                  Mats Nilsson

                  Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                  Comment


                  • Backspegeln ditsatt.Fick löda kylaren också så den håller tätt.Provkört och nu ä rä tätt.Men jag hittade en ny kylare för 950:- i Tyskland,blev lite sugen.Skulle vilja ha tag på en övre kylarslang också.Den är lite tunn där slangklamman sitter så jag får dra den som busen för det ska vara tätt.Äntligen är bilen redo för lite längre strapatser när vädret tillåter.Click image for larger version

Name:	DSCN7622.JPG
Views:	1
Size:	275.1 KB
ID:	251156
                    Last edited by alfamats; 26 April 2015, 08:34.
                    Mats Nilsson

                    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                    Comment


                    • Hejs igen !
                      Har ikväll bytt länkarmarna, igen!!! .Jag monterade dit nya för ca 12-1300 mil sedan. Köpta billigt från England, ingen vidare kvalite mao. Hade nu liggandes en lemförder och en ocap.Hoppas på bättre hållbarhet nu. Helt otroligt vad lättbytt det var. Tog mig 35 min för båda. Det är skillnad mot dagen moderna bilar. Är tillfälligt hos en bilverkstad just nu och när man ska reparera dagens bilar så blir man fan mörkrädd. Bra med jobbet är att jag kan ta med Ritmon och göra framvagnsinställning
                      Mats Nilsson

                      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                      Comment


                      • Tjena !
                        Inte så mycket uppdateringar här inte. Tyvärr försvinner senvintern när däcksäsongen på jobbet är så extrem, försvinner typ en månad då man orkar inget mer än att jobba. Huxflux är det 1:a Maj och där står man med flera saker som man skulle ha gjort under vintern. Men i år hann jag fixa det mesta, började meka i fredags

                        Fick byta ventilkåpspackning då det har läck olja. Hade en iggandes i ngn gammal motorpackningsats. Drog sedan och motortvättade samt tvättade bort garagedammet. Får nog rekonda bilen, speciellt dra på lite kokt linolja på stötisar och det svarta.

                        Försökte att shimsa in diffrentialglappet jag har i växellådan också. Har ju haft ett jäkla glapp i vä drivaxelhubb sen jag monterade den NOS-lådan. Nu blev det relativt bra, glappet blev mindre men det bästa var att stenkrossljudet vid segdragning försvann helt. Shimsade 0,4mm, men det går säkert lite mera. Men innan det ska jag fördjupa mig
                        i ämnet när jag fått tillbaka mina rephandböcker.

                        Så tanken var att ta bilen till Wenngarn, men tyvärr så var vädret riktigt piss i morse när jag gick upp vid 6-tiden. Hällregn!!!
                        Iallafall så klarnade himlen upp på eftermiddagen, så det fick bli en liten åktur på landet, alltid ngt.
                        När jag kom hem såg jag att det fuktar lite runt oljelocket, får nog byta gummipackningen där.
                        Attached Files
                        Mats Nilsson

                        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                        Comment


                        • Så har man ebayfyndat också. Hittade "eyebrows" till motorhuven. Verkar svårt att få tag i. Har bara hittat ett förut. Nu dök det upp flera hos en Italiensk säljare, jag slog till på fyra st. Får se om det andra paret åker på den 3dr Ritmon jag hämtade hem. Snyggt blev det iallafall, det är dom små detaljerna som gör det har jag hört
                          Attached Files
                          Mats Nilsson

                          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                          Comment


                          • Tjena! Då var det slutåkt för i år då. Ska sanningen fram så blev det mest Sudsprint i år Men några Ritmosvängar på landsbygden blev det i alla fall. Fick inte riktigt bukt med oljeläckaget från inre drivknut/hub till att börja med. Fick inte tag i en packbox med de rätta måtten. För att göra en lång historia kort ( som inkluderade en tur till Fagersta ) så åkte jag till slut till Momentum tools och investerade i en fräsch å färsk packbox. Innermåttet på packboxen låg 0,2 mm över originalet. Men jag kortade av spännfjädern i packboxen lite så motståndet kändes bra när snurrade den på hubben. Nu är det snustorrt där i alla fall.

                            Mina misstankar om att det saknades en fjäderbricka vid låsclipset för den inre drivknuten besannades också. Jag demonterade hela drivaxeln från 3dr Ritmon och såg detta. Har hela tiden trott att så vart fallet. Jag har mig själv att skylla, jag gick direkt ut och kollade de gamla drivknutsdamaskerna och långt ner i fettet där låg det en fjäderbricka . Fick ta den inre knuten från 3drs bilen då den glappade mindre på drivaxeln. Så nu är allt ok där.

                            Fick även dit en ny packning för oljepåfyllnadslocket. Nu börjar jag bli nöjd när man slipper se oljeslabb i motorutrymmet.
                            Har även ett oljeläckage från växellådan, mellan motor och låda tror jag. Har alltid en droppe olja på staget som går till bakre motorfästet under bilen. Det är inte mycket och jag kan inte se ngt slabb inne vid lamellen konstigt nog, känner inga konstigheter i kopplingen heller. Får se om jag orkar med detta i vinter. Har tyvärr inga bilder på mina eskapader då datorn behagade att lägga av här i veckan. Skoj när man har runt 2000 bilder i den. Nu funderar jag på vad jag ska ta tag i. Rullade in Beta Hpe'n och rättade till några dåligt lagade krockskador här i veckan men känner för Alfaboxer till våren, ja, vi får se vad det blir av det hela.. Ha det!!!
                            Last edited by alfamats; 13 November 2016, 19:37.
                            Mats Nilsson

                            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                            Comment

                            Working...
                            X