Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rullande renovering Fiat Ritmo 75 cl -80

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Och ut kom den till slut...
    Attached Files
    Mats Nilsson

    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

    Comment


    • #17
      Isärplockad tätningsarrangemang..
      Attached Files
      Mats Nilsson

      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

      Comment


      • #18
        Här är hubben.Funderade länge hur själva axeln var fastsatt innuti lådan .Det som håller i den är en liten fjäderring som det är på vissa drivknutar,smidigt när man vet det.Det roligaste var att jag tappade ner en liten bricka i lådan.Det är inget tråg på lådan så jag fick vrida och vända på lådan och fiska med en magnetverktyg i oljeavtappningshålet.Efter ca 30 min lirkande kom den ut till slut:-).
        Attached Files
        Last edited by alfamats; 8 February 2011, 19:18.
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment


        • #19
          Tjena Mats!

          kalaskul att se en ritmo som inte ätits upp .. GRATTIS

          ser fram emot att följa vad du gör med den! Lycka till
          Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

          Mina Bilar.. Past & Present!

          Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
          Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

          Comment


          • #20
            Tackar,tackar Abarth,Ja det känns skönt att det inte är så mycket rost på den.Det lilla hålet i golvet är lagat på en kvart;-).Ska bli spännande att plocka ur fram och bakruta, och se hur mycket rost det finns där.Bubblor finns iallafall under listerna har jag sett.
            Ang packboxarna till veven och låda så är det beställt nu.Köpte hos vick Autosport i USA.Blev inte så dyrt ändå.Det som var dyrast var frakten på 225:-.Alla 4 packboxar gick på ca 134:-.Helt överkommligt mao.Nu är det vara att vänta,skulle ta max 8 dagar.Nästa proj är att ta och byta ut drivknutsdamasker och packa om drinknutarna när allt ändå är nere.Jag har även en alfa V6:a ståendes,passar en sån i en ritmo? :-) Närå skojar bara,men tanken slog mig idag.Det finns ju x 1/9r som man hinkat ner en V6:a i.Nä ,det får nog bli en orginalare av bilen. / mats
            Mats Nilsson

            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

            Comment


            • #21
              Hej mats!
              Jättefin bil du fått tag på, ville bara tipsa dej om en firma i Tyskland som hade grejer till vxl lådan, men nu fick du ju tag på det till bra pris ändå, men dom har packnings sats med packboxar för 18E eller 32E beroende på modell!!

              MVH Alf
              4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
              2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
              Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

              Punto 80 ELX 16v -01
              Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
              Ducato 2,5TD -92 flak
              Tel 070-5512431

              Comment


              • #22
                Tar gärna emot tips ändå.Letade som en tosing på internet i Måndags och Tisdags.Hittade i england först,men dom hade slut på en av packboxarna.Därför blev det en USA beställning i går kväll .Motor och låda verkar vara samma som till 128 och X 1/9 har jag iallafall lärt mig under dessa dagar.Finns det ngn ren Ritmo/Strada sajt? När jag sökte på internet så fick jag gå på Fiat X 1/9 för att hitta de saker jag sökte. / mats
                Mats Nilsson

                Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                Comment


                • #23
                  Originally posted by alfamats
                  Tar gärna emot tips ändå.Letade som en tosing på internet i Måndags och Tisdags.Hittade i england först,men dom hade slut på en av packboxarna.Därför blev det en USA beställning i går kväll .Motor och låda verkar vara samma som till 128 och X 1/9 har jag iallafall lärt mig under dessa dagar.Finns det ngn ren Ritmo/Strada sajt? När jag sökte på internet så fick jag gå på Fiat X 1/9 för att hitta de saker jag sökte. / mats
                  I grunden samma men växelföraren går ut på framsidan på en x1/9 låda.

                  Tillverkades miljoner av dessa lådor så det finns säker reservdelar ngnstans.

                  Comment


                  • #24
                    Finns en del länkar om du skrollar ned här, vet ej om de är till nån nytta dock..

                    http://www.sfconline.org.uk/models/a...asp#130tclinks

                    Finns fler länkar som kanske kan leda rätt under LÄNKAR - Fiat Allmänt!
                    Last edited by per; 10 February 2011, 10:00.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #25
                      Tack för tipset tempra,det visste jag inte.
                      Kollade även lite på länken från Per.Kanon!! Ska titta när jag får tid.
                      Jag råkade söka på Ritmo World och då kom det fram lite,mestadels bilder men det är roligt det också:-) Mats
                      Mats Nilsson

                      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                      Comment


                      • #26
                        Hej! Jag glömde ju bort att ge dej namnet på firman, sök på Axel Agustin så hittar du den, har massor med grejer till Fiat.Det är ju det med åldern...
                        Mvh Alf
                        4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                        2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                        Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                        Punto 80 ELX 16v -01
                        Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                        Ducato 2,5TD -92 flak
                        Tel 070-5512431

                        Comment


                        • #27
                          Schysst Alf,ska kolla upp den sidan.

                          Igår drog jag på mig scooteroverallen och gick ner i verkstaden,+8 gr var det inne ,brrr!.Men jag tänkte att delarna hoppar inte dit av sig själv.
                          Tog och fixade dit drivknutsdamasker.Den hö yttre är bytt så den får gå.Tyvärr så fick inte min leverantör fram mer än en st inre damask.Det är en specialare med ingjutet stållock mot knuten.De gamla damaskerna visade sig vara helt vanliga std damasker med enbart gummi.Specialaren passade iofs men det måste gå att få tag på en vanlig damask att sätta på andra sidant tycker jag.Specialaren kostade över 200 spänn!!! .Finns det ngt ställe på internet som säljer universaldamasker? Måtten ska vara 28x63 Längd 80.
                          Tyvärr blev inga bilder idag då det var ett jäkla klet med fettet.

                          Jag var även på veteranmässa i Örebro igår.Letade litteratur.Skulle vara skoj med en försäljningsbroschyr.Hittade tyvärr ingen.Däremot så fick jag tag på Fiats egna tidning om alla deras bilar 1979.Som tur var så var det ganska mycket skryt om Ritmo i den :-).Kommer att scanna av detta såsmåningom.Hittade även 2 pressbilder.

                          Ska börja jaga tänddelar också.Tyckte det satt marellidelare i den.Så ett lock ska jag ha.Jag har en drös med rotorer så jag hoppas ngn av dessa passar.Tändstift och kablar ska väl också bytas har jag tänkt.Kablarna känns som om dom är gjorda av backelit och tändstiften jätterostiga:-) ska kolla de internetsidor jag fått tips om. / mats
                          Last edited by alfamats; 14 February 2011, 21:31.
                          Mats Nilsson

                          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                          Comment


                          • #28
                            Varför inte en tredörrars också?

                            http://www.blocket.se/stockholm/Fiat....htm?ca=11&w=3

                            Grattis till en fin bil!
                            Christian

                            Kör nu:


                            I garaget:

                            Comment


                            • #29
                              He-he! Ja,varför inte:-)Det var ju 3 dr som jag var ute efter egentligen.Får försöka att tygla mig,men det försökte jag iofs med min också:-) Jag intalar mig själv just nu att jag måste glömma annonsen. Att jag har ett fri-lån kvar på biltransportkärran gör inte saken bättre.Nu blir det svårt att somna i kväll,det kan jag lova:-)
                              Mats Nilsson

                              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                              Comment


                              • #30
                                Hej Mats!
                                Klart du ska ha 3dörrars brorsan med!!hahaha
                                Den ser ju lika fin ut som den du har, lite avis på dej..
                                Vet hur det är ,det går inte att låta bli..

                                Har inte alla bildels affärer universaldamasker/klipp o klistra som limmas på mitten som skulle gå att få till som passar, sen hur länge dom håller när man ska limma dom ihop med fett o skit, det vet man ju inte,
                                Du har ju grejerna nere så kan du ju måtta dom innan du limmar o slipper limma dom med fettet!

                                Jag har några nybilsbroschyrer på extra tillbehör med skitfina Ritmos, ska se om jag hinner någon kväll o scanna dom..

                                Här är ett företag till i Frankrike som har prylar med som fattar Engelska..
                                http://www.autostoria.fr/index.php?c...da82f09982c4f2

                                Kan du behöva till bröderna Ritmo..
                                MVH Alf
                                Last edited by Alf; 13 February 2011, 22:24.
                                4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                                2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                                Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                                Punto 80 ELX 16v -01
                                Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                                Ducato 2,5TD -92 flak
                                Tel 070-5512431

                                Comment

                                Working...
                                X