Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rullande renovering Fiat Ritmo 75 cl -80

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fan ta mej ren magi för en nörd som jag !
    Klart att du fortsätter med Betan i en tråd på detta forum. Vi har rätt lika bilsmak...har ju en Beta HPE-77 stående också...
    captainmorgan

    Comment


    • Grattis till ett fantastiskt resultat!
      Mycket kul at se en så fin Ritmo.
      Hoppas du hinner köra lite med den också.

      Comment


      • Grattis till ett fint jobb! Njut ordentligt nu!
        à la London designmarknad - www.alalondon.se

        Comment


        • Oj! tack för berömmet,det värmer efter alla timmar i garaget.Det var lite segt i slutet med att fixa bilen.Men nu när jag haft den i trafik en vecka så känns det värt alla timmar jag lagt ner.
          Även fixarlusten har smugit sig på igen så jag fixade till upphängningsanordningen till hatthyllan idag.

          Det hade ramlat bort saker på själva fästet som ska sitta i luckan.Det är av plast så det kanske inte är så konstigt.Fick göra en specialare för att få det att funka.

          Som ni ser så är det en plastpigg på beslaget.Det ska vara 3 eller 4 st piggar från början,piggarna expanderar när man drar i skruven.
          Attached Files
          Last edited by alfamats; 17 August 2012, 20:26.
          Mats Nilsson

          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

          Comment


          • Fick fila till ett plastclips jag hade.
            Attached Files
            Mats Nilsson

            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

            Comment


            • Monterat i bakluckan....
              Attached Files
              Mats Nilsson

              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

              Comment


              • Fästet monterat.
                Attached Files
                Mats Nilsson

                Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                Comment


                • Fixade även ett stag till värmekranen.Var lite omständigt att springa ut,öppna motorhuven för att justera kupetempen på värmekranen

                  Staget fick jag förresten från skrot-Ritmon i Amsberg
                  Tog mig en sväng dit upp på Tisdagen,fin semestertripp
                  Skulle plocka dörrarna och baklucka till min 87:a egentligen.Det blev inget med det då sakerna var lite för dåliga för min smak.Efteråt så tänker jag att dom inte var så jäkla dåliga egentligen,lätt räddningsbara,men bakluckan krävde lite mera jobb.

                  Bilen var en 82:a.En uppdaterad serie 1:a alltså, så det var inte några saker i inredningen som passade direkt.Inredningen var dessutom blå ,precis som den andra skrotritmon i Nykroppa.Var nog blått som gällde det året.

                  Plockade iallafall bakstötisen som inte såg för allt nedgången ut.Mycket finare än den som sitter på min.
                  Plockade även gummimattorna som var Fiat orginal och såg ganska bra ut.En matta var lite sliten där man har gasfoten men inga hål iallafall.
                  Tog även digitalklockan och en jättefin list till bagageluckan.

                  Tyvärr så var gummiringen runt bagageluckelåset dålig här med.Verkar vara dyngsvårt att få tag i.

                  Hittade även nya hella H4 strålkastare i kartong i bilen,som jag slog till på efter jag hade fått pris på dom andra sakerna först,ville ju kolla vilken prisnivå dom hade

                  Plockade även med motorhuven då den måste ha varit utbytt och inte suttit på den bilen värst länge.Kunde bara inte åka utan att ta med den helt enkelt.

                  Motor och låda var tingad när jag frågade.Gjorde inget då lådan var av en annan variant än min.
                  Tror att mätaren på bilen stod på 7000 mil ngt,gissar att bilen gått 17.
                  En trevlig tur var det iallafall.

                  Tror jag har fått napp på en växellåda bortåt örebrotrakterna också.Lådan hade samma nummerbeteckning som min.Så nu håller jag tummarna att bilskroten hittar lådan också. Ha det!
                  Attached Files
                  Last edited by alfamats; 17 August 2012, 21:33.
                  Mats Nilsson

                  Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                  Comment


                  • Glömde bort att jag stötte på en Ritmo på vägen upp till Amsberg.Bilen stod på en parkering i Grängesberg.Bilen såg verkligen bedrövlig ut,avgassystemet hängde i ståltråd mm.Men man måste ju stanna och ta kort om man ser en Ritmo
                    Attached Files
                    Mats Nilsson

                    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                    Comment


                    • Bilen var en 85 S av 86 årsmodell och 9 ägare.Bessad, men hade slutsiffra 7 ,så snart var det dags.Vore skoj och se om den klarar nästa besiktning,såg inte så ut,men skenet kan ju bedra.Man jag håller tummarna att den fixar det.
                      Försökte fota några 127r på vägen in mot grängesberg.Dessa stod i en trädgård.Tyvärr blev det inge vidare kort då jag körde bil samtidigt.Bilarna har aillafall stått där i över 10 års tid vad jag kommer ihåg.
                      Attached Files
                      Last edited by alfamats; 20 August 2012, 23:07.
                      Mats Nilsson

                      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                      Comment


                      • Ojoj

                        Undrar om både c-lås och elhissarna funkar på den..
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • Ritmo

                          Kolla på denna Ritmo. Inte billig direkt.
                          Men den har ju gått väldigt lite.

                          http://www.subito.it/auto/fiat-ritmo...i-47430527.htm
                          //R//

                          Comment


                          • Den såg skaplig ut,gött och hitta en sån lågmilare.Men jag blir lite konfunderad på framstötisen.Fiatemblemet i mitten satt väl inte på 80 orna? har för mig dom kom först på den uppdaterade serie 1:an runt 81/82eller?

                            Ser också att bilen har ögonbrynen ovanför strålkastarna på huven kvar.Dom är svåra att få tag på.

                            Tittar jag på den andra bilden så skulle jag vilja ha tag på klisterlapparna som sitter på bakre sidorutorna.Har inte letat värst mycket efter dom.

                            Vet inte om det normalt, men jag när jag tittar på Subito så blir jag ruggit sugen på att åka till italien och leta upp ett risigt objekt med en rostfri kaross.Har varit där och blev förvånad vad rostfria de gamla bilarna var.
                            Men då skulle jag nog leta efter en Beta Coupe ser1,Alfa 33 ser1 eller en tidig Sudsprint.Konstiga böjelser man har
                            Last edited by alfamats; 23 August 2012, 13:25.
                            Mats Nilsson

                            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                            Comment


                            • Annars denna om du inte vill åka så långt...

                              http://www.blocket.se/skaraborg/Fiat...6.htm?ca=2&w=3
                              à la London designmarknad - www.alalondon.se

                              Comment


                              • Originally posted by alfamats
                                Konstiga böjelser man har
                                vi åker nästa år efter nurburg
                                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                                S/y Mascot
                                S/y Rebell
                                20vT
                                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                                Comment

                                Working...
                                X