Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rullande renovering Fiat Ritmo 75 cl -80

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Hej Henrik hittade den här på Blocket (se länk) letade inte du efter en 1400 motor tidigare?
    http://www.blocket.se/ystad/Veteranb...7.htm?ca=6&w=3

    Comment


    • #32
      nice car you have

      Comment


      • #33
        Thank you STOLE ABARTH!!!


        Mycket riktigt Stooges,men den är så jäkla lång borta.Ska inte göra några mer stölleresor under vintern iallafall.Nordingrå-resan sitter kvar i färskt minne:-)
        Skulle vilja ha tag på en 1900 motor istället eller göra sig av med Fiarrin.Står mest ivägen har jag tyckt sista tiden.

        Ang Ritmon så ropade jag nyss in ett bakre avgassystem till bilen.Ngn som har vägarna förbi Vänersborg? och ska uppåt Örebro,Karlstad eller Kristinehamn ngn helg eller vardagskväll.

        Packboxarna till växellådan skickade från USA i Tisdags,nu är det bara att vänta.

        Liten teaser ang broschyren jag nämnde tidigare:
        Attached Files
        Last edited by alfamats; 17 February 2011, 13:34.
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment


        • #34
          Rock'n'roll..

          Har ett klipp från San Remo-rallyt 1981 där en 125TC krigar fram... (bland en massa andra finsaker!)

          http://www.youtube.com/watch?v=HgaXIkOnlVQ&NR=1
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #35
            Riktigt skön filmsnutt:-)

            Jag har fått packboxar från USA.Så jag var ute och satt i dom alldeles nyss.Det blev fel packbox till växelföraren.Så tidigare idag inledde jag jakten på en vanlig packbox,den som satt där orginal var en knepig historia som ingen av de jag frågade hade någonsin sett.Eftersom det sitter en vanlig packbox på alfasud och 33rna så tyckte jag att det borde funka i Ritmon också.Hittade en som hade någorlunda det rätta yttermåttet till slut hos swerull,momentum/tools kunde inte fixa fram.Lyckade fixa dir den men det var precis det gick.Det var så tajt att det skalade av gummit på ytterringen på packboxen.
            Bytte också ut den bakre vevaxeltätningen.Gjorde rent och monterade svänghjul.Tänkte att satta fast lamellen och tryckplattan också men kunde inte centrera lamellen riktigt bra.Eftersom hålet i vevaxeln är precis lika stort som ytterdiametern på splinesen i lamellen så är jag tvungen att ha en centreringstapp med splines.jag hade ett universalcentreringsverktyg men det visade sig vara just ngn millimeter för stort för splinesen i lamellen.Så om ngn har ett orginalverktyg att låna/hyra ut så vore jag jättetacksam.Det är 17 splines och ytter diametern ska ligga på ca 16,4mm.Kan väl försöka att centrera med ögonmått men är inte så förtjust i detta.Hade tänkt att fixa ihop detta med lamellerna och lådan nu i helgen men det sket sig ju.Lite tråkigt att ha bilen låst på billyften som jag har nu. Vill ju kunna dra in Alfasuden som jag har lite finsvetsning kvar i bakändan på.Det är ju alltid lite gött att kunna alternera mellan renoveringsobjekten man har. / mats
            Attached Files
            Last edited by alfamats; 24 February 2011, 21:59.
            Mats Nilsson

            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

            Comment


            • #36
              Jag brukat ta förlängaren i ½" hylsnyckelsats med ett parv varv eltejp runt vid centrering av lamellen.

              Comment


              • #37
                Får nog bli den klassikern Tony.Problemet är att ytterdiametern i hålet i veven är större än innerdiametern på splinesen i lamellen.Får nog olja in under tejpen så att den glidet lätt av när jag drar ut donet,sen får jag fiska upp tejpen med en tång eller nåt i vevaxelhålet.Någon trodde att det saknades en bussning i vevaxelhålet.Ska mäta detta imorgon.Men jag tror ändå att det är som det ska.Splinesen i ingående axel i vxlådan är splinesad ända ut i änden.På alla lådor(alfa,opel,saab) jag har fixat med så har änden längst ut alltid varit smalare och splinesen kommit ngra cm in på axeln.Som sag tså får det bli lite inspektion imorgon.
                Men nu tänkte jag lägga in lite scannade bilder från min Fiat tidning.Blir självklart ritmo bilderna.har moderatorerna ngt emot så år ni gärna flytta detta till broschyrer o dyl. /Mats
                Attached Files
                Mats Nilsson

                Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                Comment


                • #38
                  mer.....
                  Attached Files
                  Mats Nilsson

                  Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                  Comment


                  • #39
                    .......
                    Attached Files
                    Mats Nilsson

                    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                    Comment


                    • #40
                      förminskar lite........Och tog bort en dubbelpost :-)
                      Last edited by alfamats; 27 February 2011, 08:58.
                      Mats Nilsson

                      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                      Comment


                      • #41
                        ......
                        Attached Files
                        Mats Nilsson

                        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                        Comment


                        • #42
                          en sista då.....
                          Attached Files
                          Mats Nilsson

                          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                          Comment


                          • #43
                            Hur kan någon tycka illa om dessa skönheter !
                            captainmorgan

                            Comment


                            • #44
                              Hehe...lite roligt att läsa om Ritmons förträffliga rostskyddsbehandling i reklamtexten. Vi vet hur det slutade.
                              Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                              Comment


                              • #45
                                Måste varit den berömda ryska plåten som användes till Alfasud också..
                                Har en bok , "All the Fiats" , som påstår att det byggdes 1.3 miljoner Ritmo -79 till -81 av första generationen. Undras hur många som lever fortfarande..?
                                captainmorgan

                                Comment

                                Working...
                                X