Announcement

Collapse
No announcement yet.

Marea Weekend "ormar" sig lite på vägen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Marea Weekend "ormar" sig lite på vägen

    Det känns som att min Marea (-02:a 11700 mil) ormar sig lite framförallt när jag kör i högre fart på motorväg osv.

    Det var tydligt med sommarhjulen på, dubbfria vinterhjul fram och rätt kassa sommarhjul bak, ska fö bytas till i sommar.

    Med vinterhjulen som är fyra st likadana dubbdäck är det mindre tydligt men jag får ändå¨sitta och småparera med ratten hela tiden.

    Besiktade idag och bad besiktningsmannen rycka lite extra i hjulupphängningarna men han såg inget som var konstigt.

    Någon som varit med om detta och vet vad som kan göras?

    Tex på Alfa 166 finns ju några bussningar som kan glappa utan att bes anmärker på det.

    Tips mottages mycket tacksamt, som vanligt!
    /Henrik
    Henrik
    Fiat 500e -15
    *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
    Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
    Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
    *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

  • #2
    Ställ dig bakom bilen o kolla, är den "kobent" med bakhjulen?
    Du har kollat toe-in på framvagnen redan antar jag?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Nix, har inte kollat någonting än så länge. Besiktningen var första kontrollpunkten.

      Kobent är den inte, det konstaterade jag och besiktningsmannen.

      Är den lika "ormig" med nya sommarhjul får det bli en fyrhjulsmätning/inställning.

      Tack så mycket so far, fler tips är såklart alltid välkomna.
      /Henrik
      Henrik
      Fiat 500e -15
      *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
      Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
      Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
      *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

      Comment


      • #4
        Det räcker med att nån bytt en styrled och inte kostat på inställning efteråt - bedrövande vanligt. Vips är det toe-out och bilen vinglar värre än en kulturtant efter ett vernissage på Liljevalch's.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Hej Henrik! o alla andra
          Antingen är det som Per säger, men jag har varit ute för att främre eller bakre,kanske båda gummina i främre bärarmarna varit lite glapp,
          vet att farbror besiktningsman har kollat men det ger jag inte ett skit för, så kolla med något att spänna lite i bärarmen med precis bredvid gummit så ser du hur det står till!

          Min Marea hade lite glapp o den ormade precis som du beskriver, det behöver inte vara så mycket glapp i gummina samt att det kan vara lite glappt i styrlederna med så blir det helt plötsligt mycket glapp i allt som upplevs enligt ovan, o det ser inte alla på besikningen!

          Finns nya att köpa i Tyskland för 500kr /paret +frakt

          MVH Alf
          Attached Files
          Last edited by Alf; 13 February 2011, 21:10.
          4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
          2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
          Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

          Punto 80 ELX 16v -01
          Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
          Ducato 2,5TD -92 flak
          Tel 070-5512431

          Comment


          • #6
            Tack Alf, det kan visa sig vara ett riktigt värdefullt tips!

            Såg att under länkarmarna finns hos shop4parts i england också, de säger sig bara sälja originaldelar. Runt en 500:ing där med + frakt.
            Fast priset är per styck förståss :-(
            /Henrik
            Henrik
            Fiat 500e -15
            *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
            Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
            Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
            *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

            Comment


            • #7
              Hej! Kul o tipset kanske hjälpte, jag köper av atp pöllath ,har köpt en omgång bärarmar för innan,anledningen till att jag köper igen är inte att dom är dåliga utan att där jag bor har varit värre än en potatisåker i över 1 1/2års tid,dom grävt fjärrvärme o nytt avlopp utan att göra ett skit åt vägen,så en av gmmibussningarna ha blivit lite glapp eftet 4år +vägbygget, dom flesta har bytt grejer på sina bilar!
              Jag betalade ca700kr för båda med frakt till ytterdörren, bara att maila bilmodell ,chassienr,tillverknings år o månad, sen vad man vill ha,går jättebra på Engelska, så får man pris!
              Frakten är ca 220kr oavsett hur mycket du köper eller vad det väger.
              Mvh Alf
              4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
              2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
              Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

              Punto 80 ELX 16v -01
              Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
              Ducato 2,5TD -92 flak
              Tel 070-5512431

              Comment


              • #8
                Gillar inte lösa trådar så jag uppdaterar.

                Med bilen följde kvitton med både för byte av yttre styrleder och undre länkarmar samt hjulinställning efter respektive byte. Jag har tills vidare uteslutit att det är fel på dessa komponenter.

                Vad jag däremot har gjort är att byta till fyra nya likadana däck, Continental ecocontact 3 och det blev en jäkla skillnad på väguppträdandet. Den går fortfarande inte som min Alfa 156:a men ändå mycket bra jmf mot med de gamla däcken.

                Jag fattar inte att så många dumsnålar när det gäller däck på bilen.
                /Henrik
                Henrik
                Fiat 500e -15
                *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
                Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
                Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
                *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

                Comment

                Working...
                X