Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamaxelbyte Argenta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Originally posted by per
    Som vatten på din kvarn finns iofs gasspjällskontakten på min, den satt bakofram - den klickade alltså på fullgas istället för tomgång (den går såklart inte att sätta bakofram men innanmätet var märkligt nog fel)
    Det gjorde att "fuel-cutoff" vid motorbroms (toppmodernt -85!) inte funkade..
    Beställde en ny på Fiat och japp! - den nya delen var rättvänd! Fungerande cut-off sen dess.
    ...ha, vad var det jag sa, och både du och jag vet vem som skall stå i skamvrån och skämmas-Tony den gamle topplocks-kamdrevs-ventilstyrnings-gasspjällskontakts-marodören. Om jag inte minns fel fick Tony till slut sparken och utvandrade till England och blev ansvarig för eldragningen på Aston Martin Lagonda. Elsystem var nämnligen något som engelsmännen tyckte italienare var speciellt duktig på
    Last edited by stooges; 22 March 2011, 21:29.

    Comment


    • #77
      Enl. mina erfarenheter hittills har väl engelsmännen slagit t.o.m Alfa på elfel.. Världsettor alltså, troligen tack vare Lucas (mannen som uppfann mörkret).
      Last edited by per; 23 March 2011, 00:52.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #78
        Originally posted by stooges
        Ja det stämmer nog att kammarna är ställda så gott det går/gick för att ge mest vrid/effekt från fabrik på europamodellen om specifikationen följdes.
        Men inte på alla USA-modeller, vissa av dessa kamdrev, förmodligen på sena årsmodeller som är specificerad för att klara av avgaskraven istället för effekt och vrid. Jag har själv inte sett dessa, men Steve C nämner det i Alfs tidigare inlägg och "min" mekaniker har också sett båda varianterna av kamdrev i verkligheten som jag fattade det. Han tyckte att vid kamremsbyte kan man sätta dit ställbara kamdrev när man ändå "håller på". Har man tur så har Fiat slarvat och satt dit fel kamdrev (så som de gjorde när de satte dit en Argenta VX topp istället för en Argenta IE topp) och då kan man få ut lite till ur motorn, har man "otur" har Fiat satt dit rätt kamdrev och då ger det inget alls/eller mycket lite

        Dessa verkar ju inte allt för blodig i pris (se länk), dessutom är de förmodligen lite lättare, det gör säkert 1000HK extra
        http://www.vickauto.com/newstore/ind...oducts_id=3030
        Fina kamdrev.(trots att de är svarvade av Tonys bror Nico,som flyttade till USA för att tillverka kamdrev.)Synd att gömma dem bakom kamremskåpan. Jag har fått hem kammarna från IAP men har inte kollat upp dom än.Jag fick även hem Prisma motorn, äntligen.Så nu har jag lite att plocka med. MVH Magnus

        Comment


        • #79
          Originally posted by Getzen
          Fina kamdrev.(trots att de är svarvade av Tonys bror Nico,som flyttade till USA för att tillverka kamdrev.)Synd att gömma dem bakom kamremskåpan. Jag har fått hem kammarna från IAP men har inte kollat upp dom än.Jag fick även hem Prisma motorn, äntligen.Så nu har jag lite att plocka med. MVH Magnus
          He, he, ja Nico det är en riktig skojare det, men noggrann. Kul att du har fått dina kammar. Lite intresserad hur lång basdiametern är på dem även fast jag skippar nya kammar den här gången, så uppdatera gärna om du mäter dem

          Comment


          • #80
            Originally posted by stooges
            He, he, ja Nico det är en riktig skojare det, men noggrann. Kul att du har fått dina kammar. Lite intresserad hur lång basdiametern är på dem även fast jag skippar nya kammar den här gången, så uppdatera gärna om du mäter dem
            Hejsan.Mellan insugskammarna skiljer det 0,75mm och avgas 0,9mm.Nu ska jag fräsa säten och slipa ventiler, så få se vart jag hamnar.Jag slipper slipa ventilskaft i alla fall. Jag har IAP´s autocross kammar och inte performance kammarna så jag har lite högre lyft.

            Comment


            • #81
              Tjena grabbar det är Nicos kusin Alphonse,
              som emigrerade till Sverige,

              Har mätt basdiametern på mina oslipade IAP kammar, dom är 28mm, dom behöver kanske max slipas 0,2mm för att sedan poleras, orginal kammarna har på den drösen jag mätt på varit 26,2mm, ...
              Alphonse
              4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
              2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
              Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

              Punto 80 ELX 16v -01
              Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
              Ducato 2,5TD -92 flak
              Tel 070-5512431

              Comment


              • #82
                Originally posted by Alf
                Tjena grabbar det är Nicos kusin Alphonse,
                som emigrerade till Sverige,

                Har mätt basdiametern på mina oslipade IAP kammar, dom är 28mm, dom behöver kanske max slipas 0,2mm för att sedan poleras, orginal kammarna har på den drösen jag mätt på varit 26,2mm, ...
                Alphonse
                Hejsan.Jag kan förklara hur jag mätt.Jag har haft ett djupmått och mätt från anläggningsytan mot toppen på kamhuset mot kammen.På org.kammarna fick jag 29.8 på insug och 29.6 på avgas och 19.9 på nock,vilket skulle betyda 9.9 i lyft på insug och 9.7 på avgas.(0 spel) Om jag mäter kammen med micrometer får jag också 26.2mm, men med djupmåttet när jag vrider kammen ett kvarts varv är kammen 0.6mm lägre insug och 0.4 avgas.(har mätt två par org. kammar och fått samma resultat förutom 29.85 på insug på första paret,) På IAP kammarna fick jag 30.6 på insug och 30.5 på avgas.Detta gör 0.7mm diff. insug och 0.9mm avgas.Mäter jag med micrometern på tvärs blir måttet 25mm. MVH Greta (Alphonse svenska "styvmorsa", när han kom till sverige kunde han bara ett ord på svenska.FIAT!!!!)

                Comment


                • #83
                  Originally posted by Getzen
                  Hejsan.Jag kan förklara hur jag mätt.Jag har haft ett djupmått och mätt från anläggningsytan mot toppen på kamhuset mot kammen.På org.kammarna fick jag 29.8 på insug och 29.6 på avgas och 19.9 på nock,vilket skulle betyda 9.9 i lyft på insug och 9.7 på avgas.(0 spel) Om jag mäter kammen med micrometer får jag också 26.2mm, men med djupmåttet när jag vrider kammen ett kvarts varv är kammen 0.6mm lägre insug och 0.4 avgas.(har mätt två par org. kammar och fått samma resultat förutom 29.85 på insug på första paret,) På IAP kammarna fick jag 30.6 på insug och 30.5 på avgas.Detta gör 0.7mm diff. insug och 0.9mm avgas.Mäter jag med micrometern på tvärs blir måttet 25mm. MVH Greta (Alphonse svenska "styvmorsa", när han kom till sverige kunde han bara ett ord på svenska.FIAT!!!!)
                  Hej styvmoster Greta, det är Tony. Jag har nyss fått sparken från Aston Martin, det var nån stolle som tyckte mina kaffepauser var en aning för långa och jag har nu fått ett jobb på IPA och skall börja tillverka kamaxlar och läste ditt brev med intresse. Det som jag dock inte förstår är om basdiameter på Fiat originalkamaxlar är 26.2 mm, varför envisas dessa Coca Cola/Mc Donaldsdreglande jänkarna använda sig av 25mm som basdiameter eller är inte dessa mått basdiametern? Eller är det någon på mitt nya jobb som med mig skämta aprillo?
                  Tony
                  Last edited by stooges; 28 March 2011, 19:11.

                  Comment


                  • #84
                    Originally posted by stooges
                    Hej styvmoster Greta, det är Tony. Jag har nyss fått sparken från Aston Martin, det var nån stolle som tyckte mina kaffepauser var en aning för långa och jag har nu fått ett jobb på IPA och skall börja tillverka kamaxlar och läste ditt brev med intresse. Det som jag dock inte förstår är om basdiameter på Fiat originalkamaxlar är 26.2 mm, varför envisas dessa Coca Cola/Mc Donaldsdreglande jänkarna använda sig av 25mm som basdiameter eller är inte dessa mått basdiametern? Eller är det någon på mitt nya jobb som med mig skämta aprillo?
                    Tony
                    Det jag har kommit fram till efter mitt mätande är att IAP tagit hela ökningen i lyft från basen.När jag mäter mot nock får jag samma värde på org. och IAP kammarna.Så det är som omslipade org.kammar.(fast dom är nya) En annan sak är lyftet.Det värdet som står är kamlyftet, inte ventillyft.När jag mätte mina kammar fick jag 10.7mm i lyft(10.6mm i listan),så med 0.4 i spel blir det 10.3 i ventillyft.På org.kammarna så är det olika lyfthöjd på insug och avgas. 9.9mm insug och 9.7 avgas i kamlyft.Även där ligger skillnaden i basen.(nockmått lika)Är insugs och avgasventilerna olika långa eller är det tjockare shims på insugssidan?Har inte hunnit kolla än.IAP kammarna har samma lyft insug och avgas.Jag har Autocross kammarna. Det vore intressant att kolla upp Performance kammarna som har 10.35 i kamlyft.(antar jag) Men man kan ju inte köpa kamaxlar bara för att kolla upp dom.(även om tanken slagit mig=knäpp i huvudet)Om IAP även här bestämmer lyftet med basen,går det ju att räkna ut vart man hamnar.Hälsningar Greta. (som med värme minns den tiden då FIAT drevs med kedja.)

                    Comment


                    • #85
                      Originally posted by Getzen
                      Det jag har kommit fram till efter mitt mätande är att IAP tagit hela ökningen i lyft från basen.När jag mäter mot nock får jag samma värde på org. och IAP kammarna.Så det är som omslipade org.kammar.(fast dom är nya) En annan sak är lyftet.Det värdet som står är kamlyftet, inte ventillyft.När jag mätte mina kammar fick jag 10.7mm i lyft(10.6mm i listan),så med 0.4 i spel blir det 10.3 i ventillyft.På org.kammarna så är det olika lyfthöjd på insug och avgas. 9.9mm insug och 9.7 avgas i kamlyft.Även där ligger skillnaden i basen.(nockmått lika)Är insugs och avgasventilerna olika långa eller är det tjockare shims på insugssidan?Har inte hunnit kolla än.IAP kammarna har samma lyft insug och avgas.Jag har Autocross kammarna. Det vore intressant att kolla upp Performance kammarna som har 10.35 i kamlyft.(antar jag) Men man kan ju inte köpa kamaxlar bara för att kolla upp dom.(även om tanken slagit mig=knäpp i huvudet)Om IAP även här bestämmer lyftet med basen,går det ju att räkna ut vart man hamnar.Hälsningar Greta. (som med värme minns den tiden då FIAT drevs med kedja.)
                      Perfekt, du knäckte nöten, nu kan jag sova lugnt
                      Tony

                      Comment

                      Working...
                      X