Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamaxelbyte Argenta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by per
    Det visar sig.. Ventilerna är bara att schimsa hoppas jag, det jag är en smula orolig för är att tändningen (Digiplex) är i princip icke justerbar.. men det kanske inte heller behövs.
    Du kan ju kanske byta ut din Digiplex mot Petronix Ignitor om det inte är nån givare till insprutet från Digiplexen?
    Hur som helst måste du då byta ut din fördelare mot en gammal hederlig fördelare med förutsättning att du kan byta till en Petronix Ignitor. På så sätt behåller du el-tändning men kan labba lite med fjädrar. Kan kanske bli problem med plats under huven med en sån fördelare i en Argenta, på min 124 cc gick det även med 2-litersmotor.

    PS
    Finns även en annan lösning som ev kan fungera, men jag vet inte hur den läser av varvtalet, den kanske bara fungerar till fd "vevdrivna" fördelare se länk.
    http://www.allisonsautomotive.com/pr...tml#electrical
    Last edited by stooges; 28 February 2011, 16:22.

    Comment


    • #47
      Tackar!

      Pratade med MT Motor om det hela för nåt decennium sen, man kan "fuskjustera" lite genom att flytta givaren vid nedre remskivan nån mm hö/vä. Får se om det behövs som sagt.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #48
        Hej igen..
        Jag tog en titt i Fiats egna Argenta bok den är tryckt i Nov -81 o måste medge att jag haft fel!!

        Där har 2l insprut 9,9mm i lyft men 2l Förgasare har bara 9,564mm o 113hk,kom nog aldrig till Sverige,
        konstigt för 131 2000 super har ju 9,9 det vet jag säkert dom har ju 110hk, dom anger att insugs ventilen är41,6-42mm på alla Argenta..
        !
        Vad beträffar Lancia så har min beta 2l förg i alla fall 9,9mm då jag inte har någon Lancia insprut att mäta på ,borde vara samma..

        Jag har med hört att Argenta av senare modell ska ha 43,5mm insug ventil o då även 131/Brava 2000 av dom sista men jag har aldrig sett det själv, men är tror bestämt att i alla fall Argenta fanns i Sverige med 43,5 .131 tror jag inte fanns!

        Jag har tagit en titt i lagret o mätt på några toppar som jag kom åt:
        Argenta topp insp, troligtvis -83 el -84 har nummer :4372748 kammarna 9,9mm lyft ventil insug 41,8mm.

        Ritmo 105TC har nr:5992169 har 43,5mm insug/ventil

        Regatta 100S troligtvis -84 el -85 nummer:4460623 43,5mm insug/ventil

        Lancia prisma -85 o en topp -86 nr:5992169 på båda insug/ventil 43,5mm

        Jag litar inte längre på några uppgifter eftersom det verkar som dom slängt i lite av varje på alla sista modeller ,
        Antar att det är likadant med ventilstyrningarna vissa runt -77 o framåt har en blandning av 15mm som innan -77 o 14mm efter -77

        Så var det på min 132 1800 -77 , köpte en precis likadan -77 till o med samma färg om det nu har betydelse, tog toppen från donator bilen till det andra blocket för att renovera den, i den satt det 14mm o på den andra 15mm, snacka om förvirrat när jag beställde styrngar på Fiat!!
        Det är en djungel med alla undantag, tillsvidare så får man anta uppgifter tills man plockat ner motorn!!

        Per, din Argenta kommer att bli perfekt med 1600 kolvar o dina kammar,
        Digiplexen funkar tydligen bra med trim, såg på Gc sida att dom körde en 2l med 11,0-1 komp vassa kammar,max portad 1600Tc topp 2xIDF 44 med orginal digiplex, den gav typ 185+hk
        http://www.guy-croft.com/viewtopic.php?f=9&t=2154

        MVH Alf
        Last edited by Alf; 28 February 2011, 21:31.
        4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
        2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
        Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

        Punto 80 ELX 16v -01
        Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
        Ducato 2,5TD -92 flak
        Tel 070-5512431

        Comment


        • #49
          Fel och fel, när det finns motstridiga uppgifter i böcker, forum etc (oj vi bidrar säkert med rykten med) så är det ju rena rama detektivarbetet att reda ut fakta.
          Jag tror precis som du att man måste mäta för att vara helt säker på saker och ting, efter det blir det någon slags sannolikhetsgissning bildad på all informationsflöde och det är tyvärr det man måste göra oftast.
          Eller "tyvärr" är helt fel ord, utan all information och hjälp som man kan få på forum som tex detta skulle min Fiat säkert ha gått ett par varv runt i kretsloppet
          Last edited by stooges; 28 February 2011, 23:41.

          Comment


          • #50
            Om man slipar en gammal kam till ny specifikation förmodar jag att man måste slipa ner alla ytor där kamman är "upphängd" i med, annars missar man väl poängen och får en värdelös kam?
            Hur gör man sen för att få ner kammen i sitt rätta läge för att få samma spel mot shimsen? Måste man ta bort metall någon gång från kamhuset för att "sänka" kamaxeln?

            Hur är ytan after en omslipning är den lika bra som original?

            Kan det vara bättre att försöka hitta trimkammar med rätt specification från början, allra helst om man vill byta tillbaka kam eller byta till någon annan kam?
            Last edited by stooges; 1 March 2011, 21:01.

            Comment


            • #51
              Originally posted by stooges
              Om man slipar en gammal kam till ny specifikation förmodar jag att man måste slipa ner alla ytor där kamman är "upphängd" i med, annars missar man väl poängen och får en värdelös kam?
              Man slipar ner bascirkeln och "börjar om" därifrån. Dvs den nya profilen behöver ett tjockare shims (om man tänker lampredimotor med tryckare direkt under kammen). I extremfall behövs även små hattar du monterar på toppen av ventilskaftet då det inte finns hur tjocka shims som helst.
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment


              • #52
                Originally posted by Ante
                Man slipar ner bascirkeln och "börjar om" därifrån. Dvs den nya profilen behöver ett tjockare shims (om man tänker lampredimotor med tryckare direkt under kammen). I extremfall behövs även små hattar du monterar på toppen av ventilskaftet då det inte finns hur tjocka shims som helst.
                Tackar, det innebär då att kamhuset efter slipning till ny bascirkel blir specifikt för kammar med en kortare basdiameter?

                Comment


                • #53
                  Hej!
                  Det är precis som Ante beskriver, man får ett större spel i mellan undersida av nocken jämfört med orginal= lyft +att nya profilen slipas,
                  Det kan man kompensera (beror på hur mycket lyft man vill ha!) med schims, är det mycket så tycker jag att det är bättre med topphattar,dom väger mindre än ett tjockt schims som utgör en större vikt o slöare ventil vilket man inte vill ha med varvilliga kammar!
                  Även på nya trimkammar kan man få använda topphattar, så det är inte ovanligt..
                  http://folkraceshop.se/lashcaps-2-mm...category_id=92
                  Finns 2-3,5mm..

                  Man kan även slipa ner ventilsätet o slipa ventilen för bättre passform i sätet än orginal (renovera) o därmed bättre flöde, då kommer ventilen upp lite med!

                  Det går även att fräsa ner kamkåpan, alternativt ta bort packningen o använda bara packningsklister, inget av mina favoriter!
                  Det medför även att man får en slakare kamrem så man får kompensera med spännaren..

                  Ytan på slipade kammar blir som orginal,dom polerar väl dom efter får man anta!

                  Om man har ekonomin till att köpa nya kammar,i regel stål kammar så har man ju orginal kvar, men dom kostar ca 4500-7000kr/par, omslipning tror jag kostar ca 2000kr.

                  Kör man på gata o någon dags banträff så tror jag det går alldeles utmärkt med omslipade, ska man däremot köra vråltrimmat eller bantävling/rallye så skall man satsa på stål kammar!

                  Man kan passa på när Dollarn är billig att köpa från Internatinal Autoparts nya stål kammar, tänk bara på att man kan få ett tillägg på ca 33% (tull o moms) på både inköp o frakt, det blir bra pris ändå!!
                  http://www.international-auto.com/in...?fa=p&pid=2494
                  Dom har kammar med samma profil o lyft som Per har + en vassare!
                  http://www.international-auto.com/fi...afts/index.cfm


                  Hoppas att det inte gett dej mer myror i huvudet utan kanske blivit klarare av allt!
                  MVH Alf
                  4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                  2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                  Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                  Punto 80 ELX 16v -01
                  Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                  Ducato 2,5TD -92 flak
                  Tel 070-5512431

                  Comment


                  • #54
                    He, he ja inte är det lätt inte

                    Men om man nu har slipat om en originalkamaxeln till en trimkamaxel, borde inte integralen (ytan under kamnocken som verkligen öppnar ventilen) ev kunna minska jmf med originalkamaxeln pga minskad basdiameter, eller är det försumbart?

                    Kan det vara så att en "oslipad trimkamaxel" som har kvar sin rätta basdiameter har bättre prestanda än en slipad kamaxel med kortare basdiameter, även fast de har samma lyft och duration?

                    PS Tack för tipset på IAP är det denna som kan passa mina behov bäst?

                    nr 92400 DOHC Performance cam 40-80-80-40, 300, 10.35 i lyft (DVS samma spec som Pers kammar)

                    samt det här ställbara kamdrevet, så jag får ordning på kammarna

                    http://www.vickauto.com/newstore/ind...oducts_id=3030

                    ..vad tror du om det Alf låter det vettigt och tror du jag klarar mig med Fiats 4-2-1 system samt 8.9:1 i komp? Jag vill helst inte lyfta toppen.

                    Last edited by stooges; 2 March 2011, 10:32.

                    Comment


                    • #55
                      Jag tror att det är försumbart, kan inte tänka mej att en (ny)
                      oslipad kamaxel skulle ha bättre prestanda än en omslipad, dom har ju samma profil o lyft, möjligtvis längre livslängd!

                      Det är ju klart att en i stål är ju hållbarare än en omslipad gjuten, så nytt är ju alltid bra!
                      Iap:s kammar kan nog passa bra, dom är väl dom äldsta o mest beprövade profilen till Fiat Tc,
                      kolla bara så att du får med fördelardriv på avg kammen om du vill ha det!
                      Angående det ställbara dreven, Vicks Autoparts gör väl dom själva av orginalgrejer(inget fel på det)

                      Jag gillar designen på Pipers o dom har grad skala så man ser hur mycket man justerat dom http://www.pipercams.co.uk/pipercams...hp?pid=PULDFTC du kan även se olika kammar/ profiler osv!
                      Kentcams drev(liknande), dom har samma pris o man räknar ihop allt!
                      Motorsportworld säljer dom i England!
                      http://www.motorsportworld.co.uk/

                      Det låter vettigt o ska nog funka bra men lite mer komp hade inte varit fel, man kan anta att du troligtvis har 9,1-1komp på den sena motorn, Vi säger 8,9-1 till 9,1-1 för säkerhets skull!

                      Du klarar dej bra med ditt 4-2-1, när man höjer kompet så är det bra att ha extraktor grenrör ,det avyttrar mer värme från toppen, du ska bara kolla så att du har lite mottryck i avgaset, typ Simons 2" med fullflödes dämpare, det brukar bli känsligare för mottryck
                      när man har vassare kammar!

                      Vill du inte lyfta toppen så bara sätt dit det o köra, jag köpte en motor med mina trimkammar i o 2X40IDF , den förra ägaren sa att den gick som ett skott, den har bara 8,9-1 orginal komp!

                      MVH Alf
                      4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                      2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                      Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                      Punto 80 ELX 16v -01
                      Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                      Ducato 2,5TD -92 flak
                      Tel 070-5512431

                      Comment


                      • #56
                        Tack så otroligt mycket för all info! Känns som jag har fått tillräckligt med kött på benen nu för att kunna fatta ett beslut.
                        Nu är det bara att övertyga dom här hemma att vi skiter i semesterresan och köper trimkammar istället, hur svårt kan det vara?

                        Comment


                        • #57
                          Haha tack själv vi får hjälpas åt alla!
                          Åk till USA på semester o köp kammar samtidigt !!
                          MVH Alf
                          4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                          2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                          Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                          Punto 80 ELX 16v -01
                          Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                          Ducato 2,5TD -92 flak
                          Tel 070-5512431

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by Alf
                            Haha tack själv vi får hjälpas åt alla!
                            Åk till USA på semester o köp kammar samtidigt !!
                            MVH Alf
                            Bra idee´, det måste de bara köpa

                            Comment


                            • #59
                              Alla kammar är ju härdade (förutom gamla BMW/OPEL/FORD-kammar som var DÅLIGT härdade ) så frågan är - är denna härdning ytlig? Om man antar detta borde man kanske kosta på att härda en omslipad kam så att den håller längre än till ICA o tillbaka?
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #60
                                Per, vad jag läst enl GC så ska dom vara härdade (fiat) rakt igenom axeln, Axelssons tar 800kr för härd.
                                Kanske är ide på omslipade,slipen kanske förstör orginal härdningen, en del säger att det inte behövs på gjutna omslipade, men det kan ju inte skada!
                                Nytt är ju alltid bäst!
                                4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                                2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                                Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                                Punto 80 ELX 16v -01
                                Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                                Ducato 2,5TD -92 flak
                                Tel 070-5512431

                                Comment

                                Working...
                                X