Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamaxelbyte Argenta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Hej alla, Per ,Ulf ,Magnus.
    Vad har ni för övriga planer med kammarna?
    Ska ni porta,andra fjädrar,andra ventiler,vinklar på säten,
    Vad har ni tänkt eller bara drömmer om att göra?
    Mvh Alf
    4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
    2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
    Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

    Punto 80 ELX 16v -01
    Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
    Ducato 2,5TD -92 flak
    Tel 070-5512431

    Comment


    • #62
      Originally posted by Alf
      Hej alla, Per ,Ulf ,Magnus.
      Vad har ni för övriga planer med kammarna?
      Ska ni porta,andra fjädrar,andra ventiler,vinklar på säten,
      Vad har ni tänkt eller bara drömmer om att göra?
      Mvh Alf
      För mig är det nog rätt troligt att jag köper in:

      1. Från IAP:

      nr 92400 DOHC Performance cam 40-80-80-40, 300, 10.35 i lyft (DVS samma spec som Pers kammar)

      http://www.international-auto.com/in...4&posid=856189


      2. Från Vick Autosport:

      Ställbara kamdrevet i aluminium, så jag får ordning på kammarna

      http://www.vickauto.com/newstore/ind...oducts_id=3030

      Jag vill som sagt inte lyfta toppen och trimma för mycket, tror att det kan "spårar ur" då med viljan att ha större ventiler, högre komp, extraktor och större förgasare.
      Jag tror jag blir nöjd med en aning vassare motor och en aning högre hk än vad jag har nu. Jag kan tänka mig att prestandan i min motor bör då bli väldigt nära Fiat Ritmon 130 TC:ns med mina nya "uppdateringar". Dessutom väger ju 124:an väldigt lite, så det får räcka. När jag gör själva bytet vet jag inte riktigt, jag har nyss bytt kamrem så antingen väntar jag till nästa byte av den och har prylarna på lur eller så kan jag inte "hålla mig"
      Last edited by stooges; 4 March 2011, 09:48.

      Comment


      • #63
        Originally posted by Alf
        Hej alla, Per ,Ulf ,Magnus.
        Vad har ni för övriga planer med kammarna?
        Ska ni porta,andra fjädrar,andra ventiler,vinklar på säten,
        Vad har ni tänkt eller bara drömmer om att göra?
        Mvh Alf
        Hej på er.Jag köpte IAP´s Autocross kammar och väntar på leverans av en Lancia Prisma motor. Topp och insug är portat och klart men har sätes och ventiljobb kvar.

        Detta har jag tänkt att börja med: IDF 40or med uppsvarvade halsringar.(34mm)Portat org.1608 insug/topp.(36mm)1756 block med 1585 kolvar. 10.3:1 komp.1608ans avgasgrenör.(att börja med)Lättat svänghjul.Balansering.Har beräknat maxeffekt vid ca 6500rpm med möjlighet att "dra" till 7000rpm. MVH Magnus

        Comment


        • #64
          Jag ska bara montera kammarna, lämna in toppen för helrenovering+ventiljustering, montera kolvarna med nya ringar.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #65
            Var till min mekaniker idag och diskuterade kamaxelbyte på motorn. Han avrådde att byta till kammar med 300 i duration. Om jag gör det så är det mycket troligt, närmast ett måste att jag måste öka kompressionen. Om jag ökar kompressionen och byter till 300 durationskammar så blir det mer eller mindre ett måste att byta till ett nytt avgassystem.
            Så IAP:s lugnaste kammar faller tyvärr bort och de kammar som man kan anvnda sig av typ Kents och förmodligen Guy Crofts kammar faller bort, de kostar för MYCKET pengar. Dessutom så verkar det som IAP:s kammar har mindre basdiameter än original Fiat eftersom jag fick svar på E-mail från dem "You will need to readjust the valves" samt att jag inte fick svar på min fråga "What is the base circle diameter of the camshaft?"
            Att slipa om befintliga kammar tyckte min mekaniker är totalt bortkastade pengar och det tycker visst Guy Croft med, så det alternativet faller bort med.
            Så kvar blev knappt en tummetott, det får bli ställbara kamdrev för mig vilket jag kan byta när kamremsbyte behövs.
            Länkar på lite sidor som kan vara av intresse hur Guy Croft resonerar eller typ avfärdar omslipning av kammar samt en intressant sida för Per angående kammar på insprutningsmotorer.

            Guy Croft dissar omslipade kammar till Fiat TC 8v:
            http://www.guy-croft.com/viewtopic.p...hilit=reground

            Mark Allison om kamaxlar och insprutningsmotorer, hans "egna" kammar är dock "omslipade" så jag undrar om Guy Croft skulle gilla dem?:
            http://www.fiatspider.com/f08/viewto...c0464&start=15

            Så det blir ju billigt det här
            Last edited by stooges; 18 March 2011, 19:55.

            Comment


            • #66
              Tackar, ska läsa på noggrannare senare.. Men det verkar som att man får kanske hitta större spridare/pump och en tryckregulator då. Den som bygger får se, lär väl synas med bredbandslambda om det blir för tunt upp i varvtalen.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #67
                Hej Stooges.

                Varför faller IAP´s kammar bort pga att man måste justera ventilerna vid kambyte??Och så är jag nyfiken vad du vill uppnå med ställbara kamdrev på en std. motor,och hur du ställer kammarna för att uppnå detta?

                MVH Magnus.

                Comment


                • #68
                  Originally posted by Getzen
                  Hej Stooges.

                  Varför faller IAP´s kammar bort pga att man måste justera ventilerna vid kambyte??Och så är jag nyfiken vad du vill uppnå med ställbara kamdrev på en std. motor,och hur du ställer kammarna för att uppnå detta?

                  MVH Magnus.
                  Hej Getzen
                  IAPs kammar faller bort för att durationen är för lång (300) så de passar inte min motor som den ser ut nu speciellt bra. Sen är frågan om basdiametern på IAPs kammar är original vilket är visst att föredra, men jag vet inte hur det är med det eftersom IAP svarade inte på frågan.
                  Ställbara kamdrev skall visst vara bra för att justera det man inte kan justera mellan kuggarna så att säga. Det ger i sämsta fall ingenting och i bästa fall ca 10% ökning på en original motor har jag läst på 124turbo, om det nu stämmer. I alla fall så är det kanske inte så troligt att det gör något/så mycket på den europeiska Fiaten om motorn är strikt europaanpassad, men på den amerikanska modellen använde Fiat andra "spår" på kammdrevet så att kammarna blev mildare ställd än Europamodellen pga hårdare avgaskrav.
                  Min motor har ju ett "felaktigt" topplock för Argenta IE, men med troligen större ventiler och troligen original till Argenta VX, så jag vet inte hur resten ser ut som tex kamdreven, är de specificerad efter Europa eller Amerika? Fiat tycks ha blandat lite med komponenterna på det glada 80-talet och tog förmodligen det som låg närmast espressomaskinen

                  Andra fall det blir viktigt med ställbara kamdrev är om man istället för att använda högre shims vid lägre basdiameter på kammen "sänker" kamhuset för då ändras vinklarna.

                  PS Har dina kammar kommit? Skall bli spännande och följa din uppgradering
                  Last edited by stooges; 22 March 2011, 13:03.

                  Comment


                  • #69
                    Att ställa om originalkammarna ger väl inget annat än annan karaktär? Man kan få lite mer på toppen om man tar bort vrid istället t.ex.

                    Som de står från fabrik ger nog oftast mest av båda. Men varför inte testa om man hittar billiga drev..
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #70
                      Originally posted by per
                      Att ställa om originalkammarna ger väl inget annat än annan karaktär? Man kan få lite mer på toppen om man tar bort vrid istället t.ex.

                      Som de står från fabrik ger nog oftast mest av båda. Men varför inte testa om man hittar billiga drev..
                      Ja det stämmer nog att kammarna är ställda så gott det går/gick för att ge mest vrid/effekt från fabrik på europamodellen om specifikationen följdes.
                      Men inte på alla USA-modeller, vissa av dessa kamdrev, förmodligen på sena årsmodeller som är specificerad för att klara av avgaskraven istället för effekt och vrid. Jag har själv inte sett dessa, men Steve C nämner det i Alfs tidigare inlägg och "min" mekaniker har också sett båda varianterna av kamdrev i verkligheten som jag fattade det. Han tyckte att vid kamremsbyte kan man sätta dit ställbara kamdrev när man ändå "håller på". Har man tur så har Fiat slarvat och satt dit fel kamdrev (så som de gjorde när de satte dit en Argenta VX topp istället för en Argenta IE topp) och då kan man få ut lite till ur motorn, har man "otur" har Fiat satt dit rätt kamdrev och då ger det inget alls/eller mycket lite

                      Dessa verkar ju inte allt för blodig i pris (se länk), dessutom är de förmodligen lite lättare, det gör säkert 1000HK extra
                      http://www.vickauto.com/newstore/ind...oducts_id=3030
                      Last edited by stooges; 22 March 2011, 15:30.

                      Comment


                      • #71
                        Hehe jag tror Fiat jobbar ngt mindre slumpartat än vad du är inne på..
                        Dessutom, att det finns olika uppgifter om motorer i olika listor säger mer om författaren än om Fiat, så länge källan inte är 100% garanterat Fiat själva.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by per
                          Hehe jag tror Fiat jobbar ngt mindre slumpartat än vad du är inne på..
                          Dessutom, att det finns olika uppgifter om motorer i olika listor säger mer om författaren än om Fiat, så länge källan inte är 100% garanterat Fiat själva.
                          Det vette fåglarna Jag tror att de som jobbade nere i fabriken på Fiat inte hade så hög arbetsmoral efter att Fiat sparkade 24 000 anställda i Turin 1980. Men att den förmodade låga arbetsmoralen ledde till felaktiga kamdrev i min Argenta motor är kanske extremt långsökt, men man vet aldrig vad Tony satte dit

                          http://www.krigsmaskinen.se/index.php?title=Operaismo
                          Last edited by stooges; 22 March 2011, 15:26.

                          Comment


                          • #73
                            Haha du får det att låta som en liten verkstad och inte Europas största bilfabrik.. Tror nog att de anställde en del folk efter 1980 iofs, trots pionjärarbetet med robotiseringen. Inte många av robotarna hette Tony, kanske det var felet?
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #74
                              Jag tror inte Tony gillade robotar, han gillade mest espresso, fotboll, vin och stora mängder grappa därför blev det lite hipp som happ nere i verkstan och de uppe på kontoret kliade sig i huvudet och funderade till och med på att sparka Tony men de vågade aldrig för han var den ende som kunde sätta dit ett kamdrev
                              Last edited by stooges; 22 March 2011, 18:41.

                              Comment


                              • #75
                                Som vatten på din kvarn finns iofs gasspjällskontakten på min, den satt bakofram - den klickade alltså på fullgas istället för tomgång (den går såklart inte att sätta bakofram men innanmätet var märkligt nog fel)
                                Det gjorde att "fuel-cutoff" vid motorbroms (toppmodernt -85!) inte funkade..
                                Beställde en ny på Fiat och japp! - den nya delen var rättvänd! Fungerande cut-off sen dess.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X