Announcement

Collapse
No announcement yet.

124 Special - Det eviga projektet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tjusigt!

    Snacka om att aldrig tappa lusten!
    Beundrar verkligen hur du har hållit i.

    Mvh//Lars
    Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
    Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
    Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
    Folka Vento VR6 -93 såld!
    Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

    Comment


    • #17
      Lite nya uppdateringar

      Mina nya stolar!
      Attached Files

      Comment


      • #18
        Ännu fler uppdateringar.

        Jag fick instrumenttavlorna scannade och inverterade färgen så att det bidde svarta siffror mot vit bakgrund.

        Sedan skrevs dom ut på vinyl, kolla bakgrunden på klockan.
        Attached Files

        Comment


        • #19
          Bröööl!!

          Mina trattar på förgasarna, det brölar gott!!
          Attached Files

          Comment


          • #20
            Det eviga....

            Härliga att du är på G igen!
            Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
            Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
            Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
            Folka Vento VR6 -93 såld!
            Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

            Comment


            • #21
              Nu skulle man bara ha tag på en 6växlad låda ( ZF från BMW) och sen önskar jag mig en Torsendiff i julklapp av tomten.

              Finns nya att köpa från Ladaworld.dk för 4000 bagis, problemet är att få allt att lira, det är inte alldeles lätt att justera in en Fiat bakaxel.

              Comment


              • #22
                Ny motor!

                Köpte en komplett Lancia Volumex motor av Luciano i Helsingborg, så nu är det ny motor på gång!

                Nu är det ett Lanciablock men som tur är hade jag ett Fiatblock liggande från en Fiat 132 GLS -75 i mycket fint skick!
                Attached Files
                Last edited by johnny; 22 November 2015, 18:29.

                Comment


                • #23
                  Kompressorn och Lancians oljefilterhållare som inte går att använda i min Fiat utan ombyggnad med flyttad filterhållare.

                  - - - Updated - - -

                  Veven är modifierad enligt Guy Crofts riktlinjer. Polerad med 800 och sedan 2500 våtslippapper, får vara försiktig så man inte tar bort den fina nitrithärdade och tufftridbehandlade ytan från fabrik.
                  Veven skall balanseras tillsammans med mitt lättade svänghjul, koppling och remskiva.
                  Attached Files
                  Last edited by johnny; 22 November 2015, 18:44.

                  Comment


                  • #24
                    Toppen rengjord och blästrad, kommer att lämna iväg den för mirafräsning av säten och inslipning av ventiler. Blir oxå byte till nya bronsstyrningar.

                    Sitter redan större insugsventiler och avgasventilerna är sodiumkylda så dom behåller jag oxå.

                    Kommer att modifiera insugs och avgasportar.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #25
                      Hej Jonny!
                      Blir kul att följa ditt volumex bygge, undrar bara..ska du använda ett 132 1600/1800 block till kompressorn? Volymex motorerna var väl 2l motorer.. Eller är jag helt ut o simmar!!
                      Kan du inte berätta mer vad dina planer är med motorn, ska du växla om den så den trycker mer? andra kammar?
                      Har faktiskt en 124 volymex topp liggande.. Men dåligt med kompressor!!haha �� lämnar du toppen till Erland Cox i Lund?
                      I vilken bil ska denna motor i ?

                      Många fågor från en nyfiken!!

                      Mvh Affe
                      4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                      2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                      Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                      Punto 80 ELX 16v -01
                      Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                      Ducato 2,5TD -92 flak
                      Tel 070-5512431

                      Comment


                      • #26
                        Motorn är en 2 liters TC, jag kommer att köra mer eller mindre original volumex spec i början.

                        Jag har funderat på antingen bygga om för insprutning eller större förgasare (IDF 44).

                        Det blir ett fördelarlöst tändsystem, har köpt en Ford Edis tändmodul med spole och beställt ett 36-1 trigger wheel för tändningen.

                        Jag har faktiskt redan haft kompressorn monterad och igång i min bil med min gamla motor och en Weber IDF 40 med ett hemmabyggt insug men fick det inte att lira, den ströp sig vid gaspådrag.


                        Bild på bilen har du på sidan 1.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #27
                          Fixat triggerwheel 36-1 till mitt Ford Edis tändsystem, köpt på Ebay från Vitryssland för 300 kr.

                          Vev, remskiva, svänghjul och koppling på väg till balansering.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #28
                            Hej Jonny!
                            Veven ser kanonbra ut, smart gjort med triggerhjulet o tändningen!
                            Vad är det för Ford tändning du ska använda?

                            Många säger att om man inte ska varva högre än 7500 varv så finns det lite att hämta i balanseringen då Fiats vevaxlar är mycket bra balanserade ifrån fabriken!

                            Om du har möjlighet att fråga balanseraren om det fanns mycket obalans i veven?

                            Mvh Affe
                            4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                            2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                            Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                            Punto 80 ELX 16v -01
                            Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                            Ducato 2,5TD -92 flak
                            Tel 070-5512431

                            Comment


                            • #29
                              Ford Edis 4.

                              Jag har oxå läst och hört att vevarna är välbalanserade från fabrik, kanske en onödig utgift!?

                              //Johnny

                              Comment


                              • #30
                                Rengjorda ventiler och fjädrar. Har "swirlats" och avgasventilerna är nerslipade för bättre flöde (kommer bild på detta).

                                - - - Updated - - -

                                Har delat på min kompressor, läckage i packboxarna in till skovlarna. lager och drev ser fina ut så det blir nog bara byte av packboxar.
                                Hoppas jag får ihop paketet igen!!
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X