Announcement

Collapse
No announcement yet.

124 Special - Det eviga projektet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ville behålla de fina lagren men gick inte att pressa ut bakifrån. fick tillverka en "avtryckare" av plattjärn och ett par popnitar. Gick smidigt att få av lagren oskadda.
    Har gängat hålen jag borrat och pluggar dom innan montering av packbox och lager.
    Attached Files

    Comment


    • #32
      Har börjat att modifera toppen, öppnat upp och rätat ut insugskanalerna.
      Köpt tolkar på EBay, 8 mm till 150 mm från England för 300 kr, hurra för EBay.
      Köpt bronsbussningar från Vicks Auto i USA för 870 kr (2 par toppar, 16 bussningar) inklusive frakt som skall kortas efter fräsning av ventilsäte och slipning av ventiler.
      Skall starta på avgaskanalerna i slutet på veckan, sen blir det nog en biltur ner till Erland Fox i Lund för ventilarbeten och balansering av veven hos Fosie Motorrenovering.
      Attached Files

      Comment


      • #33
        Fått tillbaka vevpartiet idag, vevaxeln var mer eller mindre perfekt balanserad från fabrik. Fick slipas lite på motvikterna.
        Desto mer fick fixas på remskivan, mitt vitryska triggerhjul behövde justeras rätt så rejält.
        Svänghjulet är ännu mer lättat och allt är balanserat tillsammans med, enligt Pecka (Tursamma Tures Racing i Höganäs) perfekt resultat.
        En av de bättre vevaxlarna han har sett på sin balanseringsmaskin.Click image for larger version

Name:	Nybalanserat vevparti 01.jpg
Views:	1
Size:	85.2 KB
ID:	251963Click image for larger version

Name:	Nybalanserat vevparti 02.jpg
Views:	1
Size:	89.1 KB
ID:	251964Click image for larger version

Name:	Nybalanserat vevparti 03.jpg
Views:	2
Size:	202.0 KB
ID:	251965

        Comment


        • #34
          De brukar vara välbalanserade.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #35
            Click image for larger version

Name:	Veven på plats.jpg
Views:	2
Size:	101.3 KB
ID:	252004Lite mer arbete gjort på motorn.
            Attached Files
            Last edited by johnny; 18 February 2016, 23:13.

            Comment


            • #36
              Veven på plats.

              - - - Updated - - -

              Kolvar med nya h-profilsstakar.
              Attached Files

              Comment


              • #37
                Hej Jonny!
                Ser jättebra ut, kul att se uppdateringarna då jag själv håller på med en 2l motor fast utan volumex, har samma stakar som du, dom ger ju ca 175g viktbesparing per stake i jämförelse med orginal!
                Hur har du gjort m dom, har du borrat smörjhålen i staken?

                Många säger att det inte behövs o kanske inte, men varför har Fiat det på alla sina orginal stakar förutom på turbo modellerna som har olje sprut ifrån blocket!
                Jag tror jag borrar hål i mina stakar i alla fall, mitt bygge går så långsamt ändå!

                Jag har köpt Total seal kolvringar, gapless! Inget du funderat på? Kanske overkill men vem vill ha hög vevhus ventilation när man kan ha nästan obefintlig o med mycket bättre insugs signal!

                Affe
                4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                Punto 80 ELX 16v -01
                Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                Ducato 2,5TD -92 flak
                Tel 070-5512431

                Comment


                • #38
                  Kollat lite på Total Seals hemsida, verkar intressant.
                  Vad jag kunde utläsa så skall man inte använda gapless på både första och andra ringen.
                  Var har du köpt ringarna och vad kostade dom?
                  Jag har inte borrat oljekanaler men det är kanske en bra ide att få oljesprut upp under kolvarna.

                  Comment


                  • #39
                    Man använder gapless på antingen 1:a eller 2:a , inte båda, jag köpte direkt av Total seal, köpte med första ringen gapless som ska vara effektivast,2:a går säkert bra med... Man får även resten av ringarna med fast dom är vanliga, behöver bara en gapless!

                    Har för mej att med 2:a ringen kostade dom ca1400kr m frakt, med 1:a ringen ca 1600kr m frakt..
                    Har hört att med vanliga ringar vid omborrning får ca 7% leakdown som bara ökar vart efter man kör o med gapless så blir leakdownen ca3-4% o kvarstår vid samma leakdown,..
                    Jag ska borra min motor till 84,4mm o har gapless köpt ringar som ska passa men byter bara överta till gapless resten blir Fiat orginal ..

                    Har tänkt borra stakens oljehål ca3mm först sedan 0,5-1mm sista innan det tränger igenom, på överladdad hade jag definitivt borrat hålen pga av mer värme utväckling!!.
                    Affe
                    4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                    2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                    Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                    Punto 80 ELX 16v -01
                    Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                    Ducato 2,5TD -92 flak
                    Tel 070-5512431

                    Comment


                    • #40
                      Borrat oljehål i mina nya stakar idag.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #41
                        Fått pris på Total Seal ringar, ca 2250 kr med frakt från performance unlimited i England.

                        Med risk för att få betala tull från USA vågar man knappast beställa direkt från Total Seal.

                        Fick betala tull för mina Iskendrian ventilfjädrar från Vicks Auto så det blev en extra utgift på över 700 kr.

                        Comment


                        • #42
                          Blev bra med borrade oljehålen, var dom hårda att borra i?

                          Inte så dyrt från UK med ringarna, själv hade jag tur o slapp tullen på mina, alla andra gånger har jag fått betala så det var undantagsvis, mej verkar dom ha pejl på för jag får tull på allt annars, mina 40/80 10,35 IAP kammar fick jag tag på en kille som tog dom i väskan hem för att slippa tullen, enda sättet!! Fria marknaden!! Bullshit
                          4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                          2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                          Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                          Punto 80 ELX 16v -01
                          Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                          Ducato 2,5TD -92 flak
                          Tel 070-5512431

                          Comment


                          • #43
                            Borrade 3 mm hål med Biltemas titanbelagda borr, inga som helst problem.

                            Comment


                            • #44
                              Har modifierat och satt i ventilerna i min topp i helgen.
                              Behöll original shimsen, fjäderhöjden blev mer eller mindre perfekt (35,99 mm enligt Iskendrians specar).
                              Kortat och rundat av styrningarna i insugsportarna, bara rundat av i avgasportarna.

                              - - - Updated - - -
                              Attached Files
                              Last edited by johnny; 28 February 2016, 21:30.

                              Comment


                              • #45
                                Kollade mina kammar jag fick med Volumexmotorn, lyft på ca 10 mm, troligvis utbytta till Fiat/Lancia 2.0 IE kammar (9,9 mm).
                                Kan ge upp till 18 hästar extra med dessa kammar.
                                Kollade ett par andra kammar jag har haft liggande, lyft på ca 10,5 - 11 mm, 130 TC har ett lyft på 10,3 mm.
                                Ska kolla mer exakt i veckan.
                                Sitter ingen fördelardrivning på dessa kammar, så kanske ett par äldre trimkammar?!

                                Comment

                                Working...
                                X