Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Punto GT, insprutningssystem fel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Punto GT, insprutningssystem fel

    Hejsan,
    jag är nybliven ägare av en Fiat Punto GT "Abarth". 1997 års modell.

    Problemet är att lampan på instrumentpanelen som enligt den heltyska användarhandboken betyder fel med insprutningssystemet lyser.

    De fel som jag märker av är en väldigt ojämn tomgång. Ibland varvar den upp till 1500 rpm, ibland dör den t o m. Fast nästan enbart när den är kall.
    Kanske att motor tickar lite högt också, jag är osäker. Då min allmänt bilkunnige vän tyckte att det tickade, medan min vän som själv har en insprut.+turbo bil tyckte att det lät relativt normalt. Jag själv hör inget som jag tycker låter fel.

    Jag har kollat oljenivån och det är perfekt.

    Turbon laddar omkring 0.6-0.8 bar (svårt att tyda då det står "0, mittenstreck, 1,6.". Jag har inte en aning om hur högt den bör ladda.


    Jag kan själv nästan inget om bilar, brukar kunna reda ut det mesta själv ändå, med hjälp av lite logiskt tänkade och "vad-gör-den-där då?"-metoden.


    Någon som har lite koll på detta, som kanske har en aning av vad det kan bero på?
    Om det skulle vara något som är alldeles för dyrt att åtgärda så har jag möjligheten att häva köpet, därför försöker jag få fram så mycket info jag kan. Bilen är väldigt mysig nämligen.

    Mvh.
    Last edited by Slangfil; 2 May 2011, 20:48.

  • #2
    Låt en Fiatverkstad koppla in ett diagnosverktyg för att se felkoder, var det är fel alltså. Skulle gissa på skitig luftmassemätare i en gammal Punto GT.. (hette aldrig Abarth). Men det kan ju vara en del annat med.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      De kan ticka lite om ventiler och spridarmunstycken, men åk förbi en Fiat-verkstad och be dem lyssna om inte annat så för att stilla din egen oro, och läsa ut felkoder (felkoder går att läsa ut själv om man vill, kommer inte ihåg riktigt hur men man skall kortsluta 2 stift någonstans och så får du koderna i form av blinkningar från halvljuset)

      Bilen skall ladda 1.2bar om det är en -97a, strax under rödmarkeringen, vid 3500varv IIRC, och faller av mot 0.8bar vid varvstoppet. Går den bara upp strax under halva eller 1/4-del och stannar där utan några som helst överslängar kan det vara EBVn (electric bleed valv) som kanske är urkopplad? Då lyser ju även den där lilla insprutningslampan (som betyder "generellt motorfel", någon givare som inte ger rätt värde). Skall sitta en liten guld-färgad rund plåtpryl till höger om svarta asken mitt i motorutrymmet upp mot torpedväggen, en slang som går framåt och så finns det 2 slangar på baksidan med en elektrisk kontakt. Lätt att se om den är inkopplad.

      Grattis till en ruskigt skojjig bil, hoppas det inte är något allvarligt fel på den.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Är det mekaniska eller hydraliska tryckare i en sån där motor?

        Tycker själv att alla insprutare jag haft har tickat rätt bra, bortsett från skrothögen till Audi med mekaniskt K-Jet, där var spridarna tysta...

        Panda 169

        Comment


        • #5
          mekaniska. Min gamla GT tickade rätt bra, hjälpte inte att schimsa om ventilspelet om det var det du tänkte på, men det kan nog vara en ide att kolla upp ventilspelet oavsett.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Originally posted by novisen
            mekaniska. Min gamla GT tickade rätt bra, hjälpte inte att schimsa om ventilspelet om det var det du tänkte på, men det kan nog vara en ide att kolla upp ventilspelet oavsett.
            Det var precis det jag tänkte på faktiskt, kan väl inte vara så överdrivet besvärligt att kontrollera med tanke på att det är en 8v SOHC motor, eller är jag för optimistsk?

            Panda 169

            Comment


            • #7
              Originally posted by novisen

              Bilen skall ladda 1.2bar om det är en -97a, strax under rödmarkeringen, vid 3500varv IIRC, och faller av mot 0.8bar vid varvstoppet. Går den bara upp strax under halva eller 1/4-del och stannar där utan några som helst överslängar kan det vara EBVn (electric bleed valv) som kanske är urkopplad? Då lyser ju även den där lilla insprutningslampan (som betyder "generellt motorfel", någon givare som inte ger rätt värde). Skall sitta en liten guld-färgad rund plåtpryl till höger om svarta asken mitt i motorutrymmet upp mot torpedväggen, en slang som går framåt och så finns det 2 slangar på baksidan med en elektrisk kontakt. Lätt att se om den är inkopplad.

              Grattis till en ruskigt skojjig bil, hoppas det inte är något allvarligt fel på den.
              Jag lyckades inte bli klok på det där.
              Det finns inget guldfärgat under huven, men det finns en rund plåtpryl till höger om en svart låda, sittandes i torpedväggen.
              Den är inte lätt att komma åt dock. Det är någon klumpig grej med ett gäng tunna metallrör som åker ut ur den, som är väldigt i vägen.

              Jag kunde inte komma åt så mycket av rör/slang till luftintaget uppifrån, men av det jag nådde så verkar det inte vara några läckor.

              Kan förövrigt tillägga att bilen i nuläget drar mellan 1-1,5 liter milen, detta kan väl ändå inte vara normalt?
              Visst har jag tryckt till på gasen några gånger, men relativt normal körning annars.

              Comment


              • #8
                Som sagt, diagnos hos Fiat.
                Den där "klumpiga grejen med ett gäng rör" är ABS-enheten.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Hej, ska dra 0,7 -1L per mil blandad körning. 1L per mil brukar man få ligga på rätt bra för att få upp den i i vanlig fart, eller runt 140 i snitt på motorväg.
                  Och laddtrycksstyrningen på dessa fungerar via EBV-en, precis som novisen säger. Pröva att tryck gasen i botten på 5:an från cirka 2000 varv och uppåt, för då ska du få upp den till högre, dvs. lite över halva i varje fall.

                  Har annars en i bra skick till salu som gått 8800 mil om du ångrar dig
                  Fiat Punto GT - Turbo for fun

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Freddan_BA
                    Hej, ska dra 0,7 -1L per mil blandad körning. 1L per mil brukar man få ligga på rätt bra för att få upp den i i vanlig fart, eller runt 140 i snitt på motorväg.
                    Och laddtrycksstyrningen på dessa fungerar via EBV-en, precis som novisen säger. Pröva att tryck gasen i botten på 5:an från cirka 2000 varv och uppåt, för då ska du få upp den till högre, dvs. lite över halva i varje fall.

                    Har annars en i bra skick till salu som gått 8800 mil om du ångrar dig
                    Jag kom över bilen för 7 papp, tyckte det var överkomligt. Ingen rost, lite dålig i lacken. Men jag har kontakter

                    Lyckades övertala säljaren (en bilfirma, vars ägare jag känner rätt bra) att kolla igenom den och låta mig veta felen så att jag kan åtgärda dem.

                    Jag återkommer med resultat senare, om någon är intresserad.
                    Finns inte en möjlighet att jag häver köpet om det inte kostar en förmögenhet att åtgärda, bilen är helt underbar.

                    Comment


                    • #11
                      Kan vara en kass tomgångsmotor eller nån slang som är skadad och motorn får i sig tjuvluft. Kolla även felkoder och se om det är en givare som spökar.

                      Har du köpt den av en firma?
                      Last edited by Freddan72; 7 May 2011, 07:54.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        Har varit ute och kollat lite på bilen igen nu.
                        Hittade en slang som verkar gå till insuget, som inte satt någonstans.
                        När vi täckte för den så gick tomgången normalt igen.

                        Slangen jag håller i här:
                        http://www.graffart.se/monkey/1UsB.jpg
                        Den övre här dvs:
                        http://www.graffart.se/monkey/DCD8.jpg

                        Eftersom slangen var skadad och vi inte kunde finna någonstans att sätta änden på den, så gjorde vi en väldigt temporär fix.
                        http://www.graffart.se/monkey/aNAS.jpg

                        Så frågan är, vart skall slangen egentligen gå? Kan det vara så att den tidigare gått till original-luftfiltret?
                        -------

                        Turbotrycket är fortfarande ett problem.
                        Vi fann att denna:
                        http://www.graffart.se/monkey/sBoN.jpg

                        Verkar sitta fast, gick bara att rubba när vi knackade på den med en bit järnrör och en gummihammare.
                        Vi knackade uppifrån, från bilden sett. Alltså pinnen ut ur vakuumklockan (om det nu är en sådan).

                        Dock, efter att vi rubbat den fram och tillbaka lite grand, så verkar den ha satt sig i ett nytt läge, för om jag inte är helt paranoid så laddar turbon mycket senare nu än innan.

                        Kan detta vara en vakuumklocka måntro?
                        Några idéer på hur man kan få den rörlig igen?


                        EDIT: Fick precis reda på att den vi ruckat på skall vara en waste-gate. Därför laddade turbon senare.
                        Men det är ju inte helt bra att den har kärvat fast.
                        Last edited by Slangfil; 7 May 2011, 18:41.

                        Comment


                        • #13
                          Den slangen du pluggat skall gå in i hålet med den tjocka svarta slangen du har precis bakom. Skruvar du bort skyddet under vindrutetorkarna har du styrboxen där, den behöver veta trycket i plenumet (insuget) för att kunna ge rätt mängd bränsle. Säkert därför du har lampan lysande i bilen. Ebv skall sitta pÅ andra sidan svart låda du ser på första bilden, den styr laddtrycket. Skall gå en slang ner till wastegaten från den också.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #14
                            Sådär ja, hade den inne på verkstaden där jag köpte den idag.
                            Det var de fel jag hittat med hjälp av er. Slangen samt wastegaten. Nu är tomgången perfekt och turbon laddar som den ska.

                            Tack så hemskt mycket för all hjälp!

                            Mvh, Stefan

                            Comment

                            Working...
                            X