Announcement

Collapse
No announcement yet.

Styrning ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Styrning ?

    Hej jag måste bara höra er åsikt gällande styrningen i Fiat Coupe 20v Turbo. Jag irriterar mig något fruktansvärt då jag anser att jag måste svänga "för mycket" på ratten vid kurvtagning, jag menar någonstans har jag läst att det skulle vara 2,2 rattvarv mellan full utslag ? Okej vändradien är så värdelös men den är ju inte i närheten av min grannes 156:a som kränger så fort man rör/vickar ratten fram och tillbaka ???

  • #2
    Måste säga att jag har helt motsatt åsikt - den är grymt direktstyrd.
    Inte direkt vevig om man säger så..
    Visserligen är min inte helt original men den var mkt direktstyrd även när jag köpte den. Rätt ovant när man kommer från andra bilar.. Man svänger lätt för mkt första böjarna.
    Styrväxeln är de facto densamma som i Alfa GTV osv. så den har samma utväxling.

    Frågan är om din bil är helt frisk.
    Har du kollat framvagnen på sistone? Bra däck?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Hej Per, ja kan som sagt inte hålla med dig och mina däck är riktigt bra skick så kan det vara framvagnsinställing som skall göras ??? Men menar du att det skulle påverka så mycket ?

      Comment


      • #4
        Originally posted by per
        Måste säga att jag har helt motsatt åsikt - den är grymt direktstyrd.
        Inte direkt vevig om man säger så..
        +1

        Vändradien är rätt kass men det är väl inte värre än att man får backa en extra gång istället.
        Fiat Coupé 20V Turbo -99

        Comment


        • #5
          Originally posted by italia
          Hej Per, ja kan som sagt inte hålla med dig och mina däck är riktigt bra skick så kan det vara framvagnsinställing som skall göras ??? Men menar du att det skulle påverka så mycket ?
          Absolut.. Det räcker med bytt styrled nån gång eller att nån nisse sänkt bilen, utan att ställa in toe-in efteråt.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Hur ska man veta att de som gör en framvagnsinställing har koll på läget ? Finns några speciella siffror/värden man ska be dom köra på ?

            Comment


            • #7
              De som jobbar med det varje dag brukar ha koll, annars brukar -1mm toe-in vara lagom på Coupen till gata!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Hm ja alltså det är inget större fel i högre fart det är i låg fart jag tycker styrningen inte känns tillräckligt direkt... Jag har nu bokat in mig på en framvagnsinställing på måndag så får vi se om 1 lax avhjälper detta lilla problem...

                För övrigt roade jag mig med att konstatera att ägandet av en Fiat Coupe nästintill kan jämföras med att äga en Maserati Coupe... Tragikomiskt egentligen. Pratade med Maseratiklubben på Skokloster och det sjuka är att jag inte blir så avskräckt av den servicebudget de snackar om. Det kanske blir en sådan snart istället ; )

                Comment


                • #9
                  Meddela gärna hur det gick samt vilken firma som gör hjulinställningen.
                  http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                  http://www.garaget.org/?car=38250

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by italia
                    Hm ja alltså det är inget större fel i högre fart det är i låg fart jag tycker styrningen inte känns tillräckligt direkt... Jag har nu bokat in mig på en framvagnsinställing på måndag så får vi se om 1 lax avhjälper detta lilla problem...

                    För övrigt roade jag mig med att konstatera att ägandet av en Fiat Coupe nästintill kan jämföras med att äga en Maserati Coupe... Tragikomiskt egentligen. Pratade med Maseratiklubben på Skokloster och det sjuka är att jag inte blir så avskräckt av den servicebudget de snackar om. Det kanske blir en sådan snart istället ; )
                    Är servicekostnaderna så höga i Stockholmsområdet? Lista gärna vad du betalat så kan vi jämföra med oss i Gbg området.
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #11
                      Okej kanske tar i lite då... Men så dumt resonerat är det inte... Helförsäkring+bilextra runt 15000 kr/ år (du får en Maserati 500 milsförsäkring för runt samma pengar) kamremsbyte + vattenpump av auktoriserad verkstad typ Via Bil eller ARbil runt 15-16,000 kr (på en Maserati 3200GT är det ungefär samma) Du skall på Maserati göra en årsservice oavsett körsträcka för cirka 10,000 på auktoriserad verkstad, jag har gjort en större service för runt 5000 dvs bränslefilter,glykol,tändstift,olja +filter m.m, bensinförbrukning i stan och med lite gasglädje som vi nog alla kör drar Coupen säkert 1,3-1,5, Maserati 1,7-2 kör man som jag inte mycket är kostnaden relativ. Biltullar, boendeparkering och skatt är typ lika...

                      Ja jag vet att jämförelsen haltar lite men inte så mycket som man kan tro faktiskt. Fiat Coupe är en fattigmansferrari men dessvärre kostar den när det händer nått stort som smått.

                      Problemet är att bilhelvetet är så jävla snyggt och går för bra så jag slutar alltid vara rationell efter en stund i bilen ändå : )

                      Comment


                      • #12
                        Min version

                        Visst kan det bli dyrt om man kommer till "fel" verkstad men om man ringer runt lite kan man halvera priserna.

                        Kamrem ca 6000, halvförsäkring 6500/år (vad ska man med hel till?), förbrukning aldrig över 1l/mil..
                        Inte så farligt tycker jag..? Speciellt soppaförbrukningen som är helt sjuk med tanke på +300hk.

                        Så med tanke på att du får likvärdiga prestanda som en Maserati av samma ålder så kommer du billigt undan.

                        Det som kostar är väl snarare allt man inte kan låta bli att kosta på. Hmm nya fälgar.. nya stolar kanske.. stereon kan nog uppgraderas.. osv osv.
                        Last edited by per; 7 May 2011, 11:33.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by italia
                          Okej kanske tar i lite då... Men så dumt resonerat är det inte... Helförsäkring+bilextra runt 15000 kr/ år (du får en Maserati 500 milsförsäkring för runt samma pengar) kamremsbyte + vattenpump av auktoriserad verkstad typ Via Bil eller ARbil runt 15-16,000 kr (på en Maserati 3200GT är det ungefär samma) Du skall på Maserati göra en årsservice oavsett körsträcka för cirka 10,000 på auktoriserad verkstad, jag har gjort en större service för runt 5000 dvs bränslefilter,glykol,tändstift,olja +filter m.m, bensinförbrukning i stan och med lite gasglädje som vi nog alla kör drar Coupen säkert 1,3-1,5, Maserati 1,7-2 kör man som jag inte mycket är kostnaden relativ. Biltullar, boendeparkering och skatt är typ lika...

                          Ja jag vet att jämförelsen haltar lite men inte så mycket som man kan tro faktiskt. Fiat Coupe är en fattigmansferrari men dessvärre kostar den när det händer nått stort som smått.

                          Problemet är att bilhelvetet är så jävla snyggt och går för bra så jag slutar alltid vara rationell efter en stund i bilen ändå : )
                          Kan vara värt att se över din försäkring, kolla med Fiatförsäkring. Hamnade på under 6000kr för helförsäkring där..
                          à la London designmarknad - www.alalondon.se

                          Comment


                          • #14
                            ...eller gjensidige som jag har.. helt klart billigast

                            https://www.compricer.se/forsakring/bil/

                            Comment


                            • #15
                              Gjenside här med, klart billigast.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X