Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad säger man: Italian Cars and Tuning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad säger man: Italian Cars and Tuning!

    Bilen har varit med Coupe:n hos Nabil på Italian Cars and Tuning i Fjärås och jag är grymt nöjd.

    Kopplingsbyte, stötdämpare, fjädrar etc.

    Bra priser, oerhört kunnig och otrolig service. Han bjuder på det där lilla extra och kan bara säga att jag är väldigt, väldigt nöjd!
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

  • #2
    Hur känns fjädringen nu då..?
    (han ställde in toe-in oxå hoppas jag?)
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jodå, fjädringen känns fin. Lite svårt att avgöra men tycker komforten känns lite bättre över småojämnheter samtidigt som man har en helt annan kontroll och dessutom betydligt coolare stuk...

      Hjulinställning fixar Tommy på Åby Gummi, antingen i helgen eller i början av nästa vecka. Bilen går rakt och bra redan nu så det ska nog klara sig tills dess. Något speciellt att tänka på eller är det samma toe-in vinkel som orginal som gäller om man fiskör som jag?

      Glad att jag slog till på fjäderbensfästen och topplagringar, de var slut (särskilt den ena). Dessutom bytte vi bussningarna på drop-links. Dessa grejer tillsammans gjorde att det slutade "knaka" när man svänger i låg fart/stillastående.

      Bra kille Nabil, trots att han hade stora problem att bultarna på växellådan och fick lägga ner en massa extra jobb tog han inte mer betalt för sitt jobb. Dessutom bjöd han på nytt batteri då mitt var kasst.
      à la London designmarknad - www.alalondon.se

      Comment


      • #4
        Gött!!
        Jag brukar köra på 1mm toe-in, funkar bra o ger inte för mkt torque-steer.
        Hur mkt bumpstop tog han bort fram/bak?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          Gött!!
          Jag brukar köra på 1mm toe-in, funkar bra o ger inte för mkt torque-steer.
          Hur mkt bumpstop tog han bort fram/bak?
          Fint, tack!

          En ring bak och en ring fram tror jag, även om jag börjar fundera lite på fram. Bilen känns lite hög fram än så länge, men å andra sidan sa Nabil att den sätter sig lite om ett tag iom att jag bytt topplagringar etc...

          Dessutom är 16VT Eibachfjädrarna lite längre fram än 20VT varianten medans bakfjädrarna är samma så min kommer att vara lite högre fram än din i slutändan. Med 20VT satsen kommer bilen lite lägre fram än bak medans 16VT gör att den är horisontell...
          à la London designmarknad - www.alalondon.se

          Comment


          • #6
            Topplagringarna kan inte direkt komprimeras så mkt lägre tror jag inte den blir förrän fjädrarna säckar ihop.. men det får vi hoppas dröjer ett tag!
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Ett nytt besök hos Italian Cars & Tuning, denna gång kamrem och grymt nöjd som alltid. Bra priser och gör sitt lilla extra... Hjälpte bland annat till med att göra rent mitt grumliga expansionskärl.

              Var tur jag gjorde kamremsbytet nu, enligt Nabil hade personen som gjort förra bytet inte gjort rätt när den spändes och kamremen glappade rejält.

              Förrutom kamrem, byttes alla spännrullar, och alla andra remmar... Passade på att även byta kamlägesgivaren för säkerhets skull, kostar 28 pund hos Euro Car Parts och skulle den ge sig är det lika mycket jobb som att byta kamrem. Med andra ord var det lika bra.

              Dessutom tog Nabil dit en bucklingskille som plockade alla parkeringsbucklor samt en lite större buckla i ena hörnet på huven. Räknade till 50 st parkeringsbucklor på ena framdörren! Och då undviker jag ändå i största möjliga mån trånga parkeringsplatser och försöker parkera längs gatan. Många fanns redan på bilen när jag köpte den men i fortsättningen blir det att vara extra försiktig! Han hade att göra killen, men sammanfattningsvis, en sjukt duktig kille och allt till ett väldigt bra pris.

              Blev också nya bromsbelägg fram, provar OMP Road & Sport. Ska vara en bra gnisselfri uppgradering från tidigare.
              à la London designmarknad - www.alalondon.se

              Comment


              • #8
                Gött

                Har gjort samma sak på buckla.nu (prisvärda de med), en otrolig känsla att helt magisk bli av med alla småbucklor på en dörr..
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  En vanlig dag hos Italian Cars and Tuning.
                  Attached Files
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Jordbo, Smooth, Freddan.. Har ni grupprabatt?
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by per
                      Jordbo, Smooth, Freddan.. Har ni grupprabatt?
                      Nästan rätt: Rask, Smooth och Freddan...

                      Lite buckelfixrabatt blev det iaf...
                      à la London designmarknad - www.alalondon.se

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by rask
                        Lite buckelfixrabatt blev det iaf...
                        Exakt!!
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          He is tha man.

                          Fixat i år;

                          - Ny Turbo
                          - 3" Downpipe
                          - Öppet filter
                          - Bytt oljekylare
                          - Service

                          Ska göras:

                          - Små justeringar här och var
                          - Ny slutdämpare (få ner oljudet en aning)
                          - Steg1 chip
                          - GIK Laddtrycksmätare
                          Någon som vet hur man enkelt kan få loss mittkonsolen utan att skada inredningen? Ville spara lite på att göra den biten själv.

                          Comment


                          • #14
                            http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...ge=1#Post61769

                            Här är en av guiderna till att lossa mittkonsolen, ett rätt lätt jobb.

                            Sen tar man ström till belysningen från klockans belysning, två sladdar där att kapa ström ifrån. Vakuumslangen dras genom valfri genomföring, finns bl.a. en vid framskärmen som man ska se om man lossar den något i överkant. (jag använde en trång passage man hittar under torkarpanelen, jobbig att göra men mest osynlig/originallook).
                            Många guider visar ett T-kors för slangen på bränsletrycksledningen, vilket kanske inte är att föredra (En liten spricka/läckage på den så är man nära ett motorhaveri på t.ex. bankörning, eftersom soppamängden minskar). Koppla istället in T-korset på slangen till dumpventilen - även detta mer dolt/originallook!
                            Last edited by per; 9 May 2012, 11:23.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by per
                              http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...ge=1#Post61769
                              Här är en av guiderna till att lossa mittkonsolen, ett rätt lätt jobb.

                              Sen tar man med fördel ström till belysningen från klockans belysning, enkla två sladdar där att kapa ström ifrån. Vakuumslangen dras genom valfri genomföring, finns bl.a. en vid framskärmen som man ska se om man lossar den något i överkant. (jag använde en trång passage man hittar under torkarpanelen, jobbig att göra men mest osynlig/originallook).
                              Många guider visar ett T-kors för slangen på bränsletrycksledningen, vilket kanske inte är att föredra (En liten spricka/läckage på den så är man nära ett motorhaveri på t.ex. bankörning, eftersom soppamängden minskar). Koppla istället in T-korset på slangen till dumpventilen - även detta mer dolt/originallook!
                              Underbart Per. Tack :-)

                              Comment

                              Working...
                              X