Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coilovers vs "vanliga" dämpare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Coilovers vs "vanliga" dämpare

    Någon som har erfarenhet av skillnaderna dessa emellan när det kommer till komfort?

    Kikade lite på:http://www.raidopower.se/coilovers-k...coilover/894-0
    Undrar hur Bilstein B6 + Eibach står sig i förhållande?
    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

  • #2
    Tänk på att det blir väldigt jobbigt att skruva coilovers bak på coupen då den inte har fjäderbenstorn. Då måste man krypa under.

    Jag kör på gula Koni (ställbar hårdhet) och H&R-fjädrar och kan säga att jag ställde in allt en gång och sen har jag inte rört det mer. Risken finns att man skulle göra samma sak med coilovers.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Det går att ställa ride height och corner weight. Rätt bra om man ska köra på bana
      Last edited by Freddan72; 27 May 2011, 15:15.
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        Originally posted by Freddan72
        Det går att ställa ride height och corner weight. Rätt bra om man ska köra på bana
        Innebär det inte att man måste göra hjulinställning efter varje justering?
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Originally posted by 84jr0
          Innebär det inte att man måste göra hjulinställning efter varje justering?
          Stämmer bra, men eftersom det bara går att justera toe så klarar du det med en tumstock.
          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

          Comment


          • #6
            Du kan även ställa camber fram då du har en pillowball top mount.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Originally posted by Freddan72
              Du kan även ställa camber fram då du har en pillowball top mount.
              My bad, tänkte standardben. Då klarar du dig med en tumstock och ett vattenpass.
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment


              • #8
                Jo, kan tänka att det är stökigt me de bakre dämparna men i övrigt ska det ju gå med "string computer" och lite god vilja

                Vad tror ni komfortmässigt, tanken är ju att huvudsakligen ha en inställning för god komfort vid landsvägskörning och sen kan man ju styva upp när man vill ut på banan och eventuellt sänka etc. Bara man inte helt tappar god komfort vid landsväg då man ju trots allt spenderar det mesta av tiden där... Tycker att med ett par vettiga coilovers borde det ju bli bra?
                Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                Comment


                • #9
                  Skulle säga att www.fccuk.org/forum är det bästa stället att leta info på ang hjulupphängning t Coupe:n.

                  Själv har jag bytt till Bilstein/Eibach och är nöjd. Självklart lite hårdare i broskarvar och större ojämnheter. Men körde över gatsten härrom dagen och då märkes skillnaden i hur bra den numera gör sig över småojämnheter. Inte alls så småstutsig.
                  à la London designmarknad - www.alalondon.se

                  Comment


                  • #10
                    Coilovers vs orginalfjädring är som natt och dag. Har KW coilovers ver. 2 och den har ljusår bättre väghållning. Komforten är fortfarande mycket bra - inte att förväxlas med kapade fjädrar..

                    Dock måste man köra mycket långsamt över farthinder... men det är det värt med en sådan väghållning!
                    Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                    Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by smOOth
                      Dock måste man köra mycket långsamt över farthinder... men det är det värt med en sådan väghållning!
                      Varför måste du köra långsamt över farthinderna?
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Freddan72
                        Varför måste du köra långsamt över farthinderna?
                        Den slår i och det låter som om kaross och hjulupphängning ska gå sönder?

                        Eller du kanske flyger över guppen utan att sakta ner som i en gammal saab haha??
                        Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                        Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by smOOth
                          Den slår i och det låter som om kaross och hjulupphängning ska gå sönder?
                          Det där låter inte bra . Kör du med alu top mount?


                          Eller du kanske flyger över guppen utan att sakta ner som i en gammal saab haha??
                          Nej, jag kör sakta över för att den är låg . Nästan för låg. Och jag kör med 30 mm Eibach. Jag måste mäta på alx bil och se vad han har i markfrigång vid kofångaren med Novitecfjädrar.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #14
                            Självklart kör jag sakta för min också är låg, döh .....

                            Kör 40-45mm lägre med mina ställbara nåt sånt
                            Novitec ska vara -40mm om jag inte minns fel.
                            Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                            Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                            Comment


                            • #15
                              I majorna (Gbg) med sin underbara gatukvalitet behöver man inte ens farthinder för att slå i LE/Plus-splittrarna.. Groparna i asfalten räcker gott.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X