Announcement

Collapse
No announcement yet.

TurboB´s lilla röda - Uno Turbo i.e. 88

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Utvecklingskurvan på den lille röda pekar brant uppåt. Ojoj här får man lägga på ett kol om man ska ha någon som helst chans på Rudskogen eller Knutstorp.

    Vet du toppfart på start/mål rakan innan bron? Eller det kanske går så fort att du inte hinner titta på mätaren
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • Jag har slagit av vid drygt 160 straxt efter depåutfarten, där skiljelinjen slutar, och "coastar" sen fram till bromspunkten. Fegar fortfarande och bromsar ner till 120 för att inte riskera halka ut efter bron. Hade däremot ingen panik efter bron efter senaste moddarna, vilket det var ett par gånger förra gången. Så det går att åka betydligt mycket fortare nu. Man ska kunna gå in med 140+ men utan bur så vill jag hålla igen där.

      På Rudskogen får du vara ifred men till Knutstorp tänker jag komma!
      Last edited by TurboB; 5 September 2017, 22:50.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • Härligt bygge och en rolig tråd att följa!
        Lycka till!

        Comment


        • Originally posted by TurboB View Post
          Jag har slagit av vid drygt 160 straxt efter depåutfarten, där skiljelinjen slutar, och "coastar" sen fram till bromspunkten. Fegar fortfarande och bromsar ner till 120 för att inte riskera halka ut efter bron. Hade däremot ingen panik efter bron efter senaste moddarna, vilket det var ett par gånger förra gången. Så det går att åka betydligt mycket fortare nu. Man ska kunna gå in med 140+ men utan bur så vill jag hålla igen där.

          På Rudskogen får du vara ifred men till Knutstorp tänker jag komma!
          Hann du filma när du var på Kinnekulle?
          Loggar du något vid körning?
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • iPhonen är för gammal (3GS) och iPaden för klumpig och har inte kunnat motivera mig att lägga 3-4 tkr på GoPro. Så ingen film än så länge.
            Har Harry installerad på paddan som ligger i handskfacket men har inte kommit ihåg att sätta igång den förrän sista passet.
            Men jag märkte att man faktiskt måste ha extern 10 Hz GPS för att få användbar data. GPS kanske jag skaffar till Knutstorp.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • Gopro är bra, man kan nog hitta ngt prisvärt t.ex Gopro 4 beggad på Blocket!
              (Med Toyo 888 kunde man hålla uppåt 150 iaf under bron.. (Spola fram 9min))
              Riktigt bra bildkvalitet blir det med:
              Last edited by per; 6 September 2017, 16:52.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • Watch and learn, boys and girls !
                Närmast perfekta spår för en modern framhjulsdriven bil när du slipper trafik.

                Jodå med Coupen och R-däck så går det.
                Unon (framförallt innan senaste moddarna) har för lite grepp och för hög tyngdpunkt i förhållande till spårvidden så om man hamnar så djupt ner mot curbsen efter bron som du gör så känns det "Oooohhh".
                Men jag ska lösa det. Nu vet jag att det går att åka fort med Unon.

                Bildkvaliteten är kanon och med Harry så kan man ju ha overlay med data. Jag ska ha lite Blocketkoll får vi se.
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment




                • Ja omöjligt ska det väl inte vara, ser fram emot filmer från Unon!
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • Vet inte om det blir några filmer men ska försöka ta mig ner till Knutan i alla fall. Såg att Freddan skulle dit och hoppas att han som jag kör B gruppen.
                    När Marean är ute så har Unon åkt in i garaget.

                    ToDo:
                    - Kommer byta spridare till högre kapacitet. MotorMekano har dem rengöring och test nu i veckan.
                    - Byter till mockaratt och nav så ratten kommer lite närmare.
                    - Ska försöka sänka bilen. Efter all lättning har 35-40 mm sänkning bak försvunnit. Det var därför jag inte hade problem med skärmkanterna på Kinnekulle!
                    - Ska försöka sänka fram också och då flyttar jag upp motorn i motsvarande grad. Vinsten blir att inte bara motor och växellåda utan resten av bilen också får lägre tyngdpunkt.
                    - Har skaffat skärmbreddare så jag kan kapa upp hjulhusen. Kommer spaca ut ytterligere 2 ggr 15 mm runt om. Då börjar man närma sig Coupens spårvidd.
                    - Har skaffat Lexan för att byta ut sido- och bakruta. Takluckan i glas byts ut mot Dibond (2 tunna aluminiumskivor med skum emellan).
                    Tillsammans med mekanismen till takluckan blir viktbesparingen med alla rutor närmare 20 kg. Och det är 20 kg som sitter högst upp på bilen!
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment


                    • Jag hamnade i klass A. Men det går ju att byta på plats.

                      Ses på lördag!!
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • Jag spekulerade om huruvida 75an inte var kurant så du skulle åka Coupen i stället eller om du försöker smita undan...
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • Någon sänkning hinner jag inte med innan fredag men idag har jag sågat till alla polykarbonatrutor och den nya takluckan i aluminiumsandwich.
                          Kontrollvägning av allt ger en viktbesparing på drygt 18 kg. Fick tillbaks spridarna som ska monteras i morgon. Sen måste jag fixa till cambervinkeln fram.
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                          Comment


                          • Originally posted by TurboB View Post
                            Jag spekulerade om huruvida 75an inte var kurant så du skulle åka Coupen i stället eller om du försöker smita undan...
                            Alfan är halvkurant kan man säga.
                            Motorn brummar, växlar ramlar i efter viss tveksamhet. Blinkers blinkar (både åt höger och vänster!). Vad mer kan man begära av en 28 åring???

                            Det kommer bli mycket underhåll under vinterhalvåret. Puh! Men en och annan uppgraderingar ska jag nog hinna med.
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • Uno fyller 30 vid årsskiftet så det blir veteranbilsrejsing ...
                              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                              Comment


                              • Click image for larger version

Name:	sm_IMG_0946.jpg
Views:	1
Size:	192.9 KB
ID:	253426

                                Konvertering till nyservade IW031 från en Dedra 2,0


                                Click image for larger version

Name:	sm_IMG_0949.jpg
Views:	1
Size:	143.5 KB
ID:	253427

                                F.d. taklucka nu i Dibond 1,6 kg. Original taklucka i glas med mekanism och lister väger 10,35 kg.
                                Och garanterat vattentät.

                                Click image for larger version

Name:	sm_IMG_0950.jpg
Views:	1
Size:	125.6 KB
ID:	253428

                                Försöker behålla orignallooken så långt det går. Skyddsplasten sitter fortfarande på.
                                Last edited by TurboB; 17 October 2017, 16:41. Reason: rättat spridarebeteckning
                                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                                Comment

                                Working...
                                X