Announcement

Collapse
No announcement yet.

TurboB´s lilla röda - Uno Turbo i.e. 88

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kul med framsteg!
    Du skulle inte våga dig på 14 eller 15"? (Om inte annat för att bädda för Cromabromsar)
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • Jag har lekt med tanken på 205 eller 215 bredd som Yokohama har i 13 tum men ska man gå upp i spårvidd, däcksbredd och/eller diameter så behöver man modda skärmkanterna och då förtas intrycket av sleeper. Sleeperkonceptet är viktigt när man ska förödmjuka Ådis eller cruisande killar i keps...

      Hade tänkt att använda Cromafälgarna men då måste jag ha 185/55/14 för att inte skärmkanterna ska ta i. Det är bara Kuhmo Ecsta V70 som finns i den dimensionen och det blir alldeles för dyrt och säkert inte bättre än Yokkisarna. OMPs Gr.N skivor och racebelägg sitter på och däcken släpper innan bromsarna ger sig så jag har inga planer på att uppgradera. R-däck är förbrukningsvara så man kan välja något annat nästa gång.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • 930 kg med förare och halv tank. Beräknad effekt 140 hk.
        Jag skulle vilja göra effektmätning men vet inte vem i närheten som har en rullande landsväg och skulle ha tid innan semestern.
        Helgens uppgift är i alla fall att koppla in lambdamätare för att kolla att den får tillräckligt med bensin.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • Nu har jag kört med lambdamätaren en del i veckan och det verkar OK. Visar stabila värden, fetar på när den ska och magrar av när den ska så jag är nöjd med resultatet och kommer montera ur mätaren nu.
          R-däcken kom i veckan så igår bar det av till däcksverkstan för byte.
          "Skaruha rejsslicks på den där?" Vet inte om dom visste vad en Uno var och dessutom ser den lite skabbig ut men när hjulen kom av och de såg borrade slitsade bromsskivor, knallgula fjädrar, stötdämpare osv började väl insikten komma krypande att detta inte är moster Agdas bil.

          Dagens övningar:
          Efter diverse experimenterande har jag hittat en lösning på oljesprutet runt oljestickan. Enda sättet är att ta bort stickan och plugga hålet med en konisk plomberingsplugg i plast. När jag provtrycker systemet kan den visserligen pluppa ur men inte under körning som det verkar. Funderar på att få till något sorts spänne som gör att pluggen inte kan krypa ur. Nu är motorn torr i alla fall så det blev byte av olja och filter idag.
          Tillverkade en adapterplugg så jag kan trycksätta hela inusugssystemet för att söka eventuella läckor. Det börjar hända massa konstiga saker när laddtrycket passerar 1 bar så det är bäst att vara grundlig. Jag hittade en misstänkt fraktur på en silikonslag så det blev lite justeringar av ett par slangar och byte av någon slangklämma.
          Gasspjället behövde justeras då det öppnade mer än 90 grader! Sen blev bogseröglorna både fram och bak ilsket gula. K&N-filtret blev tvättat och inoljat. Avgasröret har fått en kompletterande gummiupphängning och alla upphängningar är säkrade med najtråd. Sprayat linolja på exponerade delar av balkar fram och bak. Fixat till så bensinpumpsrailen med skydd sitter ordentligt. De tre gummibussningar den hänger i brukar alla vara trasiga så pump och filter hänger i bara bensinslangen.

          Hoppas att det inte är "famous last words" men det känns som bilen är redo för Kinnekulle Ring på fredag. Så redo man kan bli.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • Jag har roat mig med att installera temperaturprober in och ut ur intercoolern och mätt med professionell utrustning.
            Vid 1,05 bar laddtryck är luften in i IC ca 125 grader och efter IC knappt 21,5 grader. Utetemperaturen drygt 17C.
            Överraskande effektivt.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • Efter mer testkörning började bilen pysa lite extra och inte ladda mer än 0,95 bar. Efter felsökning visade det sig att ena grenrörspackningen gått plus en spricka i första silikonslangkopplingen ut ur turbon.
              En grenrörsbult hade gängpaj och inte gick att dra åt och den pinnbult som håller ettans avgasgrenrör var avdragen och därmed saknades.
              Är det inte ordentligt draget så blåser man snabbt packningen. Beslutet blev att byta topplock två dagar innan Kinnekulle...
              Mycket meckande blev det men allt var klart innan fredagen. Återigen tur att man har packningar, topplocksskruvar m.m. på hyllan.

              Fredag morgon klockan fyra bar det av mot Kinnekulle med Uno på släpet och skuffen full med verktyg och alla reservdelar som kunde tänkas gå braka.
              Väl på banan så lät sig Uno köras fulla pass. Alla missöden som inträffade kom på sista varvet eller avsvalningsvarvet. Pass 1- sköt av en insugslang, pass 2- isoleringen på torpedväggen (bakom turbon) började brinna när jag parkerade, pass 3- oljepluggen i hålet för oljesticka sköts ut när jag parkerade. Det stod som en fontän ur hålet och mer eller mindre hela motorrummet fick "Instant Rust Protection".

              Tämligen nöjd och fått svar på det jag ville veta. Nu ska vi åtgärda de gamla och nya brister som uppdagats och så blir det ny bankörning i augusti.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • Du ligger i och fixar vartefter, det är kul att läsa hur det går. Hur var den att köra på banan?
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • Det sitter Apex hårdare sänkfjädrar på anpassade sportdämpare så bilen är riktigt stum, särskilt jämfört med original. OMP bromsarna är oslagbara, synd bara att de inte tillverkas längre.

                  Positivt:
                  Pushar man över gränsen så plöjer den naturligtvis men fram tills dess är bilen överraskande neutral.
                  Vägkänslan, styrning och feedback genom ratten är en upplevelse som man inte kan få med servostyrning. Jag kan köra hela banan utan att göra omtag på ratten!
                  Den extra effekten och låga vikten gör att bilen slungas iväg när man trycker på ur en kurva på treans växel. Det är lite kul att man hänger på GTA etc de första 80-100 metrarna på raksträckorna.
                  Sen räcker effekten inte till på 4an och 5an utan motorstarkare bilar bara seglar iväg.
                  Ett av de roligaste och kanske mest förvånande sakerna är den totala avsaknaden av turbo-lag eller snarare responstid. Det är till och med så att jag måste passa med gasen så inte laddtrycket skenar iväg när jag svänger in i en kurva och börjar ge stödgas. Ut ur kurvorna kommer bilen flygande som en raket men sen räcker det inte till.

                  Negativt:
                  Väggreppet räcker inte till och det medför att kurvhastigheten blir för låg. Nästan alla andra bilar seglar ifrån med jag måste vänta, vänta och vänta i den maximala hastighet jag hålla utan att driva i sidled innan jag kan ge gas. Märks särskilt väl i Kvarnkurvan
                  Att gå över gränsen till understyrning, ställa framhjulen på tvären och försöka gasa mer gör bara att man 1) steker framdäcken och 2) det går långsammare.
                  Uno har kort hjulbas, behöver bredare däck, har för liten spårvidd och för hög tyngdpunkt vilket ger en för låg maximal kurvhastighet.
                  Rakt fram bryr jag mig inte så mycket om då det bara är mer motoreffekt som hjälper men att bli frånåkt i kurvorna är utan tvekan det mest störande.

                  Jag har nu planerat och börjat genomföra en åtgärdsplan till nästa banmöte med CAR på Kinnekulle i augusti. Lägre tyngdpunkt, lägre vikt, bredare spårvidd och kanske lite mer trim.
                  Last edited by TurboB; 11 July 2017, 00:09.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • Kul läsning!
                    Bra plan!

                    Punto GT motor? Växer inte på träd visserligen
                    Last edited by per; 11 July 2017, 11:35.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Nu är det andra gången jag lägger ut pengar på Uno. Har slutligen tröttnat på att blåsa turboslangar hela tiden, gummislangar som blåser upp sig som ballonger etc.
                      Så nu blir det riktiga grejor.

                      Click image for larger version

Name:	IMG_0874.jpg
Views:	1
Size:	107.2 KB
ID:	253202
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • Uppdatering:
                        Lättning: Batteri, baksäte, gummimatta i bagage, byte av förarstol till skalstol vilket sammantagen viktbesparing på netto 48 kg.
                        Spårvidd: 20 mm spacers runt om ger 40 mm större spårvidd. Camberskruvar ger ytterligare någon grad så man landar på drygt 2-2,5 grader negativ camber.
                        Center of gravity: motorn är sänkt cirka 4 cm och nu monterad stumt i chassiet. Original sitter man abnormt högt upp i Unon. Skalstolen ska monteras så man sitter 10-15 cm lägre.
                        Vevhusventilationen är nu separerad från insugssystemet. Vinsten är att slangar, rör och intercooler inte längre dränks i olja, man slipper tryckpulserna in i vevhuset när dumpventilen öppnar vilket får olja att spruta överallt.
                        Alla insugsslangar och rör är bytta (se bilden ovan). Lika viktigt är de kraftiga slangklämmorna. Diametern ökar i små steg och stora böjradier för bästa flöde.
                        Plenum är bytt till ett specialgjort med uppsvarvat spjällhus och dubbla arean på gasspjället jämfört med original.

                        Kvar att göra nu när det är en vecka till nästa bankörning på Kinnekulle:
                        - Massera in OMP fjäderbensstag fram och bak. Utformningen är minst sagt tveksamt men med en del våld ska det nog lösa sig.
                        - Byta en läckande kopparring till oljetermostaten. I övrigt är motorn helt tät nu.
                        - Tillverka fästen för skalstolar fram och montera stol.
                        - Möjligen lägga till 5 mm spacers bak så att det blir lika fram och bak.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • Så 930 kg - 48 kg = 882 kg och 140 hk blir 6,3 kg/hk. Jisses nu ligger man i lä med Alfa 75:an (7,2 kg/hk)
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • Men tänk om det är 150 hk istället....

                            Nu laddar den 1,1 bar stabilt med 21-22 gr lufttemp ut efter ICn...
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • Intygar att den går friskt
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • Kul att läsa om framgångarna. Lägg upp lite bilder på räcern!
                                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                                Comment

                                Working...
                                X