Announcement

Collapse
No announcement yet.

TurboB´s lilla röda - Uno Turbo i.e. 88

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kollade i elschemat och läste lite nogrannare vad du skrivit och du vekar ha greppat det mesta. ;-) Gäller bara att ringa in felet...

    Har du ingen ström till instrumentbrädans kontakt A- gul/grön kabel borde felet vara inuti säkringsboxen då den hämtas efter säkringen till V-helljus och det lyser...
    Ser nåt mysko i mitt elschema då kabelfärgerna ändras. Vid säkringsboxen står det GV ov vid inst.brädan GN. Tryckfel, vad är rätt?
    Får du ström till k-lampan så är det jordsidan. Den delar jord med k-lampa för dimbakljus. Fungerar den lampan är jorden Ok.

    Roligt allt klura med el ibland. Fixade ett elfel på jobbet idag. En äldre volvolastare med spakstyrning som inte ville fungera. Efter lite schemaläsning & mätande ringade jag in felet. En jordanslutning hade hoppat lös & då vägrade systemet aktivera sig. Shitt happens.
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

    Comment


    • #17
      Man kan lära sig mycket av att läsa kopplingsscheman bland annat så har jag lärt mig en massa färger på italienska. Första bokstaven passar in på färgkodningen på kablarna: vit - (B)ianco, gul - (G)iallo, brun - (M)arrone, men kan någon förklara varför ljusblå är (A), orange är (C) och blå är (L)...
      A = Azzurro
      C = aranCione (A är upptaget)
      L = bLu (B är upptaget)

      Comment


      • #18
        Originally posted by enor
        A = Azzurro
        C = aranCione (A är upptaget)
        L = bLu (B är upptaget)
        Visste väl att det var någon som kunde klara av den första delutmaningen. Så här kommer slutbossen...

        Grå = H = ?
        Rosa = S = ?
        Violett = Z = ?

        Comment


        • #19
          Originally posted by Chramon
          Roligt allt klura med el ibland. Fixade ett elfel på jobbet idag.
          Själv brukar jag inte behöva befatta mig med kopplingsscheman på jobbet. Tror inte jag har kikat på några sen gymnasiet och då brukade de bestå av ett batteri, en strömbrytare och en lampa...

          Originally posted by Chramon
          Kollade i elschemat och läste lite nogrannare vad du skrivit och du vekar ha greppat det mesta. ;-)
          Jag skyller det på nybörjartur...

          För att undersöka hur kopplingsschemat överensstämmer med verkligheten, så har jag kollat upp vilka färger kablarna i min bil har.

          Om man sitter i förarsätet och tittar på instrumentpanelen så ser man fyra stycken kopplingskontakter. Vad jag förstår så benämns de i bokstavsordning och den längst till vänster på kanten kallas A. Varje kontakt har sex positioner för kablar, de benämns 1-6 från vänster till höger, men alla positioner utnyttjas inte av samtliga kontakter.

          A-kontakten har t ex i min bil bara tre kablar.
          1. Gul-Röd
          3. Gul-Blå
          6. Gul-Grön

          B-kontakten
          1. Vit-Blå
          2. Vit-Grön
          3. Vit-Röd
          4. Gul-Svart
          5. Vit-Orange
          6. Vit-Gul

          C-kontakten
          1. Svart
          2. Blå-Svart
          3. Brun-Gul
          4. Blå-Vit
          6. Blå-Röd

          D-kontakten
          1. Grå-Svart
          2. Grå-Gul
          3. Grå-Vit
          4. Grå-Blå
          5. Blå
          6. Grå-Röd

          [Redovisar samtliga kontakter för att framtida referens åt mig själv...]

          Originally posted by Chramon
          Ser nåt mysko i mitt elschema då kabelfärgerna ändras. Vid säkringsboxen står det GV ov vid inst.brädan GN. Tryckfel, vad är rätt?
          Svårt att säga... I min bil så har ju A-kontakten varken någon Gul-Grön (GV) eller Gul-Svart (GN) utan 1. Gul-Röd, 3. Gul-Blå och 6. Gul

          EDIT: Ser man på det dolde sig en liten grön strimma på den sista gula kabeln i A-kontakten. Uppdaterar listan... Då visade sig att på min bil så ska det stå GV!
          Last edited by MartyParty; 6 June 2011, 15:42.

          Comment


          • #20
            besiktiga bilen i rissne (sthlm) dom älskar italienskt :-) finns ingen annan för mig iaf.
            mvh filip
            Filip Wennergren
            070-7707711

            Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

            Comment


            • #21
              Så nu har jag införskaffat en egen multimeter så nu kan jag mäta hur mycket som helst och när jag vill... Efter att ha kört fram och tillbaka till Linköping så kände jag väldigt mycket för att mäta när jag kom hem...

              ... och inte utan resultat. Som jag redigerade i min tidigare post så upptäckte jag att jag hade en Gul-Grön kabel på A-kontakten. (Det var en lite grön strimma på baksidan som jag hade missat.) När jag kopplade in den ena testkabeln på multimetern på den Gul-Gröna kabeln och jordade den andra i karossen, så fick jag utslag varje gång jag slog på helljuset eller ljustutan. Då kommer det alltså ström i kabeln. När jag sedan försökte mäta över den Gul-Gröna kabeln och kabelns ingång i instrumentpanelen så fick jag inget utslag hur jag än gjorde. Då verkar det vara glapp någonstans i instrumentpanelen...

              Comment


              • #22
                http://www.youtube.com/watch?v=mRR9yMKhzjA

                Comment


                • #23
                  Inget ont om 5-56, men när den som rekommenderar att jag ska använda den mot elfel, själv försökte laga sin TV genom att tömma en burk i bakstycket, så... kanske ni förstår varför jag tvekar...

                  Comment


                  • #24
                    Ja, ja men det luktade gott och jag blev av med silverfiskarna

                    Comment


                    • #25
                      Nu lyser kontrollampan till helljuset. Lösningen: Ta ett stycke i det närmaste färdigbakad teknologiedoktor från Finland. Visa vad du gjort och kommit fram till. Låt honom göra om bekräfta det man gjort. Låt honom sedan byta samma lampa några gånger till. Voila!

                      Nu ska jag bara spänna handbromsvajern... Har bokat tid för återbesök och när jag sökte i Uppsala, Västerås, Enköping, Stockholm så var första lediga tiden i början på augusti. Uno får körförbud den 27:e juni. Så det blir till att tjata sig till en plats om man vill köra lagligt i sommar...

                      Comment


                      • #26
                        Spänna handbromsvajern var ju gjort på ett kick. Muttrarna satt lite hårt, men inget som inte lite 5-56 kunde råda bot på... Tyvärr räckte det inte att spänna vajern. Vid lite närmare undersökning visade det sig att vajern till vänster bak hade dragits om... Den borde sitta bakom en hållare som håller vajern spänd, men det gjorde den inte längre. Trodde först att den bara hade hoppat lös, men när jag satte den på plats uppdagades fler fel, vilket får mig att misstänka att den nya placeringen var ett medvetet val...

                        Med vajern på plats var den lagom spänd, och man kunde dra åt handbromsen så att den tog. Tyvärr så vägrade den släppa taget om vänster bak.

                        Misstänkte först att det var den fjäderbelastade armen som kärvade och att fjädern inte orkade föra tillbaka, men trots stora mängder 5-56 och mycket masserande så ville den inre vara med och leka.

                        Nästa steg blev att plocka loss fler delar, och lära sig mer om hur bromssystemet på Uno var uppbyggt. Tog loss bromsoket och när bromsbeläggen var bortplockade kunde man se att de var nedslitna till metallen. Det var inget jag kunde se när sakerna satt på plats...

                        Med bromsoket bortskruvat men ändå fastsatt på bromsslangen kunde man studera funktionen lite närmare. När man trampade på bromsen så trycktes bromskolven ut, men den ville inte åka tillbaka. Började misstänka bromsslangen då jag hört att den kan börja fungera som backventil när den blir sliten.

                        Skruvade bort bromsoket från bromsslangen, och har försökt att bända och banka tillbaka bromskolven, men det enda som händer är att det skvätter lite bromsvätska ur hålet. Kolven sitter där den sitter och vill inte åka tillbaka.

                        Tänkte höra med expertisen på brädan vad som kan vara nästa steg. Min tanke var att försöka "bromsa" ut kolven helt och försöka rengöra delarna, utifall det är smuts som gör att den kärvar och inte går tillbaka, men jag är öppen för förslag. Ett nytt bromsok är ju alltid en lösning, men de går väl lös på runt 2000kr, och det vore kul att testa lite budgetlösningar först.

                        Comment


                        • #27
                          Jag har aldrig mekkat i en Uno med skivbromsar men antar att oken har samma konstruktion som de flesta. ;-)
                          Iom att du har en mekaninsk självjusterande P-broms i oket går inte kolven att trycka in manuellt. Vid byte av belägg måste kolven vridas/pressas in.
                          När du bromsar & släpper pedalen ser du aldrig med blotta ögat att koven går tillbaka, den har ingen "returfjäder" utan trögheten i packningarna gör att de backar någon tiondels mm.

                          Ditt problem är nog att hävarmen för p-bromsen inte går fullt tillbaka av sig själv? Om jag läst felbeskrivningen rätt...
                          Den måste kunna gå fullt tillbaka för att självjusteringen ska fungera. Så ibland, om wirarna justeras alltför hårt (kort slaglängd) kommer självjusteringen att sluta fungera.

                          Jag har aldrig haft isär något ok men misstänker att det kan komma ut lite delar samt kan vara knepigt att återmontera... Någon annan kanske kan guida dig om detta.
                          Lycka till.
                          Fiat Punto Easy 1.2 -13
                          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                          Comment


                          • #28
                            Som sagt ovan, kolven är det nog inget fel på. Resten kanske behöver smörjas mer alt. ny vajer? Plus nya belägg såklart..
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #29
                              Tack, då ska jag hejda mig lite i min demonteringsiver och se om jag kan få ordning på hävarmen.

                              Hur menar ni att jag ska få in kolven igen?

                              Comment


                              • #30
                                Gissning: pressa in med stor polygrip.

                                EDIT: Sorry, my bad. Om oken ser ut som de på t.ex. Coupe (det borde de göra..) får man skruva in dem medsols med tving + polygrip som Chamron beskriver. Annars finns ett specialverktyg för detta på Biltema.
                                Last edited by per; 10 July 2011, 21:20.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X