Announcement

Collapse
No announcement yet.

TurboB´s lilla röda - Uno Turbo i.e. 88

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Fick en sista-minuten-tid på Fyrislund idag. Det känns lite som inför en blind date när man sitter utanför bilprovningen och väntar. Tack och lov verkade inspektören ha haft en bra dag för Uno passerade utan anmärkning! Tjohooo!

    Comment


    • #47
      Originally posted by MartyParty
      Fick en sista-minuten-tid på Fyrislund idag. Det känns lite som inför en blind date när man sitter utanför bilprovningen och väntar. Tack och lov verkade inspektören ha haft en bra dag för Uno passerade utan anmärkning! Tjohooo!
      Grattis

      Comment


      • #48
        Vad är det här för fasoner Stooges? Över en timma innan du svarar på ett inlägg på forumet... Man skulle nästan kunna tro att du jobbar!

        Comment


        • #49
          Originally posted by MartyParty
          Vad är det här för fasoner Stooges? Över en timma innan du svarar på ett inlägg på forumet... Man skulle nästan kunna tro att du jobbar!
          Men då trodde du fel, för det gör jag inte. Hemma med sjukt barn, Vattkoppor

          Comment


          • #50
            Har besiktigat Uno och fått en förhållandevis kort Att-göra-lista. Yttre styrled höger glappar. Har förstått att man bör byta båda när man ändå är igång. Min fråga är var och vilka jag bör beställa så de passar till just min Uno Turbo.

            Har ni några andra tips mottages dessa självklart också tacksamt.

            Comment


            • #51
              Det är samma till alla Unos. Såg att MECA tog 280 kr styck vilket är häpnadsväckande billigt för att vara en svensk leveratör.
              Kolla framhjulinställningen efter bytet. Att hjulen står rakt när ratten står rakt och toe-in är nära noll.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #52
                Att passa på att byta båda styrlederna när man ändå är igång är som tipsa en maratonlöpare att ta ett varv åt andra hållet när han ändå är igång...

                Sex timmar inkluderat snabblunch på IKEA och en fika för att samla kraft krävdes för att byta en styrled... Allt hade rostat fast och satt som berget. Vinkelslip och blåslampa krävdes för att skära bort låsmuttern och skruva loss den gamla leden. Hjulinställningarna höftades enligt antalet varv som krävdes för att skruva loss leden... Funkade optimalt givet förutsättningarna och ratten blev rakare än innan ingreppet.

                Nu hoppas vi att Uno går igenom ombesiktningen på måndag!

                Comment


                • #53
                  Helgens arbete gav utdelning, så nu har jag en laglig Uno att framföra på vägarna i ytterligare nio månader.

                  Stooges påminde mig om att att Uno faktiskt har namnsdag i morgon. Får kanske fira med en slurk fin olja, och en tur till Ulva kvarn.

                  Comment


                  • #54
                    Det har blivit dags att ta avsked från min gode vän Uno. Det började som en skakning på nedre däck... Dvs avgasröret hoppade av från där det ansluter till det som jag har fått för mig är katalysatorn. Försökte styra upp det hela och satte tillbaka röret och tätade med lite pasta. En tid senare lossade det igen, men den här gången följde hela motorn med. Troligtvis något i motorinfästningen som har gått sönder. Motorn sitter fortfarande fast men den lutar betänkligt bakåt. Det här hände för ett par veckor sedan. Under tiden har jag blivit erbjuden ett jobb i Luleå och eftersom planerna är att flytta dit med hela familjen så saknas tid och motivation att fixa till entusiast bilen. Det bär mig ändå emot att bara köra den till skroten och tänkte därför höra om någon här har lust att förbarma sig över min Uno som projekt eller reservdelsbil.

                    Bilen står i Uppsala. Den som är intresserad kan skicka ett PM eller skriva i tråden. Förste till kvarn får den!

                    PS Skapade en liknande tråd under Köpes/Säljes DS

                    Comment


                    • #55
                      Nej, vad tråkigt. Både med bilen och att ni drar till så långt norrut. Hur skall vi nu klara oss? Vi måste hitta en ny 80-talare alltså. Hmm. Jaja, hoppas bilen hamnar hos någon entusiast här på forumet och hoppas ni kommer att trivas i Lule (det är väl inte ett visst stålföretag som norpat dig också)!


                      Originally posted by MartyParty View Post
                      Det har blivit dags att ta avsked från min gode vän Uno. Det började som en skakning på nedre däck... Dvs avgasröret hoppade av från där det ansluter till det som jag har fått för mig är katalysatorn. Försökte styra upp det hela och satte tillbaka röret och tätade med lite pasta. En tid senare lossade det igen, men den här gången följde hela motorn med. Troligtvis något i motorinfästningen som har gått sönder. Motorn sitter fortfarande fast men den lutar betänkligt bakåt. Det här hände för ett par veckor sedan. Under tiden har jag blivit erbjuden ett jobb i Luleå och eftersom planerna är att flytta dit med hela familjen så saknas tid och motivation att fixa till entusiast bilen. Det bär mig ändå emot att bara köra den till skroten och tänkte därför höra om någon här har lust att förbarma sig över min Uno som projekt eller reservdelsbil.

                      Bilen står i Uppsala. Den som är intresserad kan skicka ett PM eller skriva i tråden. Förste till kvarn får den!

                      PS Skapade en liknande tråd under Köpes/Säljes DS

                      Comment


                      • #56
                        Efter en snabb genomgång har följande konstaterats.
                        Bakre växellådsfästet har gått av och avgasröret är knäckt i skarven mellan katten och resten av avgassystemet.
                        Katten sitter stumt monterad i grenrör/turbo på Unon och hela paketet lutar bakåt och katten skrapar i marken.
                        Avgassytemet sitter kvar.
                        Glykol på golvet på passagerarsidan fram. Oklart hur det hamnat där.
                        Jag kopplade förbi värmepaketet till kupén för att kunna provstarta men när jag fyllde på så kylvätska i det tomma expansionskärlet rann allt ut under bilen.
                        Jag sticker ner handen och konstaterar att vattenröret till turboaggregatet har gått av när motorn tippade bakåt.
                        Det blev ingen provstart.
                        Både motorfäste och rör finns i mitt lager och ska hämtas i helgen.

                        Den lilla röda har fått en högtryckstvätt och motortvätt för att man ska se status.
                        Det finns en hel del rost men inte på de vanliga ställena, dvs tröskellådor, stötdämarfästen, hörnen längst in vid A-stolpen, bakom/under kofångare osv.
                        Det verkar vara huvudsakligen rost som inte behöver svetsas utan kan slipas rent. Undersida och golv har jag inte kunnat inspektera eftersom bilen står kvar på släpet.
                        Motorrummet är orört orginalskick.
                        Huv och höger framskärm är bucklade men jag har sånt på lager.

                        Det finns alltså förutsättningar att kunna renovera bilen till originalskick, något som jag länge velat göra men inte hittat något lämpligt objekt. De få Uno Turbo som finns kvar brukar antingen vara sönderrostade eller söndertrimmade/stylade bortom all räddning. Mitt eget gamla Uno Turboprojekt är inget undantag.
                        Det är kanske lite optimistiskt att få bilen körbar till Skokloster men jag ska göra ett försök.

                        Bilen har manuella fönstervevar vilket jag aldrig sett förut på en Uno Turbo.
                        Jag hittade också en svensk broschyr jag aldrig sett tidigare med accessoarer man kan köpa till sin Uno hos sin "närmaste FIAT-handlare". Allt från olika spoilers och takräcken till streamers och stenskottsskydd, kul.
                        Last edited by TurboB; 16 April 2013, 21:25.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • #57
                          Grymt kul, får kolla in bilen hos dig endera dan!
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #58
                            Lycka till med nya jobbet. Trist att Unon dog men som en sann katt bland hermelinerna har ju en Uno 9 liv, så länge leve Unon och TurboB

                            Comment


                            • #59
                              Jaha, så har vi varit och rotat i förråden och hittat:

                              Click image for larger version

Name:	IMG_9706 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	78.6 KB
ID:	248274
                              Några uppsättningar motorfästen.

                              Click image for larger version

Name:	IMG_9707 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	57.3 KB
ID:	248275
                              En originalturbo att stjäla rörkopplingar från,

                              Click image for larger version

Name:	IMG_9708 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	40.1 KB
ID:	248276
                              En oknycklad motorhuv.

                              Click image for larger version

Name:	IMG_9710 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	50.6 KB
ID:	248273
                              En oknycklad höger framskärm.

                              Ungefär vad som krävs förutom en rak rörbit att ersätta katten med.
                              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                              Comment


                              • #60
                                Click image for larger version

Name:	IMG_9717 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	62.0 KB
ID:	248278
                                Den är lite låg just nu...

                                Click image for larger version

Name:	IMG_9731 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	59.2 KB
ID:	248279
                                Det är en sliten hjälte men den verkar ha levt ett ganska lungt liv fram till 2008.

                                Click image for larger version

Name:	IMG_9735 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	39.3 KB
ID:	248277
                                Det finns en del rost men det verkar inte ha rostat igenom plåten.
                                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                                Comment

                                Working...
                                X