Announcement

Collapse
No announcement yet.

TurboB´s lilla röda - Uno Turbo i.e. 88

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by per
    Gissning: pressa in med stor polygrip.
    ...om jag inte minns fel, så på min 124 måste man skruva in kolven.

    Finns ett ganska stort "spår" mitt i bromskolven där skall du skruva med nåt verktyg kommer tusan inte på vad jag använde, nåt platt och starkt som du typ vinklar 45 grader, kanske baksidan av en kniv eller nåt liknande. Kanske bättre med nåt liknande så du inte skär dig.
    Skruvmejsel funkar inte som jag minns det pga dåligt med utrymme).
    Det tog en djävulusisk tid, det kommer jag i alla fall ihåg

    Comment


    • #32
      Själv brukar jag göra såhär: ( På min Alfa)
      Spruta först in lite smörjmedel (5:56?) mellan kolv och dammskydd. Då glider dammskyddet lätt mot kolven när den vrids. Kan skadas annars.
      Sedan brukar jag ta en skruvtving och pressa kolven inåt samtidigt som jag vrider kolven med en polygrip. "AKTA dammskyddet" Ansätter skruvtvingen igen & vrider igen...
      Gäller bara att veta åt vilket håll kolven ska vridas.
      Fiat Punto Easy 1.2 -13
      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

      Comment


      • #33
        Livet har en tendens att komma emellan mig och Uno. Uno har verkligen inte fått den kärlek han förtjänar, men jag lovar bot och bättring.

        Problemen med vänster bakbroms kvarstår. Bromsen fungerar men hävarmen som handbromsvajern drar i kärvar. Trots stora mängder 5-56 och idogt masserande, så kärvar fortfarande armen.

        Lösningen på problemet lutar åt nytt bromsok, och med "nytt" menar jag fungerande. Begagnat känns som ett rimligt alternativ då ett nytt kostar 2000+. Kan nån tipsa om något är jag tacksam. Kommer att lägga ut en post på köpes/säljes delen också...

        Comment


        • #34
          Originally posted by bellafiat
          besiktiga bilen i rissne (sthlm) dom älskar italienskt :-) finns ingen annan för mig iaf.
          mvh filip
          filip håller med dig
          älskar dom italienskt? kanske det
          men åtminstonde så dissar dom inte dem

          jag besiktigar alltid där
          Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

          Mina Bilar.. Past & Present!

          Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
          Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

          Comment


          • #35
            Originally posted by MartyParty
            Livet har en tendens att komma emellan mig och Uno. Uno har verkligen inte fått den kärlek han förtjänar, men jag lovar bot och bättring.

            Problemen med vänster bakbroms kvarstår. Bromsen fungerar men hävarmen som handbromsvajern drar i kärvar. Trots stora mängder 5-56 och idogt masserande, så kärvar fortfarande armen.

            Lösningen på problemet lutar åt nytt bromsok, och med "nytt" menar jag fungerande. Begagnat känns som ett rimligt alternativ då ett nytt kostar 2000+. Kan nån tipsa om något är jag tacksam. Kommer att lägga ut en post på köpes/säljes delen också...
            Kan detta vara ngt?
            http://brakeparts.co.uk/brake/fiat/calipers

            ...alternativ detta, sök uno och så vidare och till slut hittar du ett för 700kr +120 i frakt i Kolbäck tror jag det var?
            http://www.bildelsbasen.se/
            Last edited by stooges; 18 October 2011, 13:03.

            Comment


            • #36
              eller låta någon renovera:

              http://www.bilbromsar.se/broms/broms.htm

              Har hört en del gott om dem, var själv där med ett ok till punton och de tog inte betalt ens, behövdes bara rengöras lite mot ytrost och ny damask.
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #37
                Tack för tipsen! Skickade iväg en förfrågan på att renovera, men fick inget svar, så jag beställde oket Stooges hade hittat på bildelsbasen.

                Comment


                • #38
                  jag kan inte se bilderna

                  Comment


                  • #39
                    Nu sitter det nya oket på plats. Imorgon luftas bromsarna. Sen är det dags för besiktning...

                    Comment


                    • #40
                      Kul, hoppas det går bra på besiktningen. Ta Librobäck där gör de nästan vågen när man kommer med en gammal Fiat

                      Comment


                      • #41
                        Har du de gamla oken kvar?

                        Comment


                        • #42
                          Det var bara ett ok - vänster bak. Det var hävarmen till handbromsen som kärvade, och ja - jag har det kvar...
                          Last edited by MartyParty; 4 November 2011, 01:08.

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by MartyParty
                            Det var bara ett ok - vänster bak. Det var hävarmen till handbromsen som kärvade, och ja - jag har det kvar...
                            Ok, jag letar efter höger o vänster fram.

                            Comment


                            • #44
                              Försökte boka en besiktnings tid. Librobäck 29:e nov och Fyrislund 3:jan...

                              Comment


                              • #45
                                Efter att ha suttit med internetbokningen en halv evighet (OBS matematiskt är en halv evighet också en evighet, vilket det också kändes som), så har jag tre hängningar och en krasch senare hittat en tid redan nästa vecka,10:e november i Upplands Väsby. Spännande!

                                Nästa gång kommer jag nog ändå inte att använda internetbokningen utan cykla runt till de olika stationerna och fråga...

                                Comment

                                Working...
                                X