Announcement

Collapse
No announcement yet.

TurboB´s lilla röda - Uno Turbo i.e. 88

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Ojoj.. kämpa på!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #92
      Nya planer

      Med så mycket bytt och ändrat skulle det aldrig gå att renovera till något som liknar originalskick. Här behövs en ny inriktning.
      Därför är jag nu inne på Pers koncept: den perfekta Coupen eller 125an men i mitt fall Uno Turbon.

      Uttyckt på ett annat sätt "Så som den borde levererats från fabrik" eller som jag tycker att den skulle levererats från fabrik.

      - Sitta lite bättre på backen, lite bredare, fylla ut hjulhusen lite bättre.
      - Lite lägre, lite styvare.
      - Bort med onödigt lull-lull som elektriska fönsterhissar mm.
      - Lite renare utsende utan önödiga plastbitar, bakre torkare/spolare, strålkastartorkare.
      - Lite mer motoreffekt, det som IHI och Abarth fått i uppdrag av Fiat att utveckla, innan marknadsavdelningen lade sig i inför lanseringen.
      - Lite bättre bromsar.

      Eftersom jag har så mycket -89 delar som är i bättre skick kommer jag dessutom tweaka den lite utseendemässigt.
      1989 års modell fick läderratt istället för den äckliga plastratten. Röda bälten, röd tjockare matta, stolar och dörrsidor osv.

      Kort sagt en -89 look alike. Perfekt för en 80-talsträff!
      Årets projekt var att rädda Lilla Uno från undergång och så långt har det gått bra.
      Den kommer få ny lack men det först nästa år.
      Last edited by TurboB; 4 September 2013, 14:56.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #93
        TVÅ tummar upp!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #94
          Spännande! Ska bli kul att följa tråden och se resultatet...
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #95
            Låter som det bästa projektet för din bil, att återskapa den till original är ju per definition omöjligt ändå

            Comment


            • #96
              Äntligen färdigsvetsat. Övning ger färdighet. Nästa bil blir perfekt...

              Click image for larger version

Name:	IMG_9892 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	61.2 KB
ID:	248674

              Rostfritt.

              Click image for larger version

Name:	IMG_9902 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	82.1 KB
ID:	248675

              Nej, jag kommer inte vinna pris för snyggaste svetsfogarna men det är tätt och det sitter fast.

              Click image for larger version

Name:	IMG_9919 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	70.7 KB
ID:	248676

              Haha, jag har ett golv!
              Underredsmassa kommer.

              Click image for larger version

Name:	IMG_9916 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	72.3 KB
ID:	248677

              Den här konstruktionen måste man älska! Lite salt och snömodd här - mums.
              Unons mest klassika rostfälla är att vatten tränger in i hörnet ovanför instrumentpanelen och rinner
              efter torpedväggen ner i hörnet under mattan där dessutom golvplåten ansluter i en härlig otät trippelmacka.
              Det rostar ovanfrån, underifrån och särskilt mellan plåtarna.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #97
                Well done!
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #98
                  När man tröttnar på att ligga under bilen med slip och svets eller när det regnar kan man fixa lite bling.

                  Click image for larger version

Name:	IMG_9879 (Large).JPG
Views:	1
Size:	129.4 KB
ID:	248678

                  Polerad krom och lackad grill. Lite pilligt att måla skylten med svart bakgrund, silverfärgade sidor och röd topp på texten men jag är nöjd!
                  Nån sorts terapi är det i alla fall.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #99
                    Snyggt! Sånt sticker ut.
                    Sportbilshistoria:
                    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                    06-10 Porsche 924 N/A -83
                    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                    Comment


                    • Click image for larger version

Name:	IMG_9924 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	62.8 KB
ID:	248684

                      Så fick man användning för den stora kabelskopressen igen!
                      Det är ett ganska ovanligt verktyg men förvånande nog kommer den till användning oftare än man skulle tro.

                      Click image for larger version

Name:	IMG_9929 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	58.1 KB
ID:	248685

                      Nu är det ordning på elen och alla kabelstammar. Det blev inte så snyggt med silver på batteriplattan men det var den burk som stod närmast...
                      Hållaren till luftmängdsmätaren som sitter skruvad i batteriplattan blev i alla fall original svartlackad efter en omgång i blästerskåpet.
                      Last edited by TurboB; 9 September 2013, 21:06.
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • När jag hämtade bilen i våras upptäckte jag glykol på passagerargolvet och mittkonsolen.
                        Jag har hela tiden försökt övertyga mitt bättre vetande att "nej, det är inte värmetpaketet som läcker" utan säkert rester
                        av sånt som sprutade in genom diverse hål i samband med att motorfästet bröts och kylvattenledningarna till turbon gick av.
                        Den första åtgärden i våras var att koppla föbi värmepaketet helt och hållet så det gick att köra bilen.

                        Det värsta bilmeck jag vet är när man måste in under/bakom instrumentpanelen.
                        Och byta värmepaket tar priset eftersom allt blir sockerkladdigt utöver alla andra plågor förknippade med manövern.

                        I lördags kopplade jag in värmepaketet. Morgonen därpå ser jag en blå pöl på golvet.
                        Nu blev Magnus trött och valde att INTE byta värmepaket utan istället ägna sig åt något mer terapibetonat såsom att polera oljelocket.

                        Click image for larger version

Name:	IMG_9927 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	38.2 KB
ID:	248686

                        ... lacka lite inredningsdetaljer.

                        Click image for larger version

Name:	IMG_9959 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	59.4 KB
ID:	248687
                        Last edited by TurboB; 9 September 2013, 21:07.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • Bränsle är på plats. Ledningar anslutna.

                          Click image for larger version

Name:	IMG_9953 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	70.6 KB
ID:	248690

                          Här justerbar bränsletrycksregulator.

                          Click image for larger version

Name:	IMG_9933 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	65.6 KB
ID:	248688

                          Bränsletrycksmätare.

                          Click image for larger version

Name:	IMG_9932 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	66.1 KB
ID:	248689
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                          Comment


                          • Alla gummislangarna under var uttorkade och genomspruckna. Någon läckte när man klämde på den.
                            Lilla förfiltret innan pumpen är pimpad.

                            Click image for larger version

Name:	IMG_9872 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	54.0 KB
ID:	248691

                            Böjen in till tanken är för skarp för vanlig slang som viker sig när man böjer den så. Original måste vara en konfektionerad slang.
                            Min lösning var att modifera en bit spiralfjäder så den passar precis i slangen. Då behåller slangen sin form genom böjen.

                            En fungerande nödlösning i såna lägen är annars att sätta en eller två par slangklämmor och dra åt dom försiktigt just
                            där slangen viker sig. Inte lika snyggt men funkar.
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • Snyggt jobbat och bra tempo.
                              Det är som roligast när man precis satt tänderna i något nytt.
                              Tack för tipsen.

                              Med vänlig hälsning,
                              Goran
                              Sportbilshistoria:
                              12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                              08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                              06-10 Porsche 924 N/A -83
                              01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                              97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                              Comment


                              • Kom att tänka på att du hade detta Turboprojekt.
                                Vad blev det av den? ( Jag har i bakhuvudet att "nån gång i livet" skulle det vara kul att äga en Uno Turbo )
                                Fiat Punto Easy 1.2 -13
                                Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                                Comment

                                Working...
                                X