Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor problem, Code?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor problem, Code?

    Tjena Killar!

    Efter att köpt en fiat barchetta som enbart gick på tre cylindrar har jag nu
    bytt två ventiler, sotningsats topplocksbultar och renoverat variatorn med ny fjäder och teflon bricka och bytt kammrem med spännrullar etc. etc. Allt efter konstens alla regler..

    Men idag när jag startade bilen (utan att ha monterat tillbaka kylaren ifall att jag skulle behöva göra om något..) så gick den endast på TVÅ cylindrar då märkte jag att jag hade varit slarvig med jordkabeln på tändingen. Skruvade tillbaka den ordentligt och startade igen, nu slamrade variatorn så vred av tändningen igen för att kolla om jag fått på för lite olja. Men när jag senare skulle starta igen så fick bilen varken gnista eller bensin!? insprutningslampan lös de två gångerna den startade.

    Jag gjorde komp prov och hade 16 i samtliga cylindrar så de mekaniska är i sin ordning.

    Jag funderar på om säkerhets/startspärr systemet slagit ifrån pga att kylaren inte är i ifall den gick lite varm? Code lampan har även blinkat till några gånger men lyser inte hela tiden. Om de är code grejen hur återställer man den? Eller ska de inte ens gå att vrida nyckeln då?

    Kan jag ha bränt nått elektriskt pga den dåliga jordningen? fast då borde den ju inte startat efter att jag fått dit jordkabeln ordentligt heller?

    Har lagt ner nästan hela helgen på att få ordning på toppen och motorn och det var länge sen jag var såhär frustrerad.

    Bilen är tidig årsmodell 95 och jag har röd nyckel.

    hjälp råd, tips eller vad som helst är välkommet.

    //Alex
    Last edited by Aggudabbu; 16 July 2011, 20:13.

  • #2
    Idag fick jag igång bilen igen och lokaliserade knacket till en lös plastkåpa, slarvigt i know...

    Men den gick ändå inte på fyrans cylinder så kollade tändspolarna vilka som hade gnista och bytte plats på dem å fick ändå ingen gnista på fjärde.

    Så nu har jag två gissningar, kabelbrott/dålig kontakt nånstans eller ett kasst motorstyrdon..

    Är de vanligt att motorstyrdonet ger upp? och har någon koll på vad den enheten heter som sitter i fiaten? Lämnade verstadshandboken på datorn i verstaden...smart...

    Comment


    • #3
      Bytte du 4e stiftet med?
      Tror inte ECU'n har gett upp, då hade den nog inte gått alls.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Kollade alla spolare med tillhörande stift å hade ingen spark på fyrans men på alla andra.

        Så flyttade ettans spole och stift till fyran och fyrans spole och stift till ettan då funkade fyrans på ettan på fyran.

        Så jag vet ju att alla stift och spolar funkar.

        Men om de inte är ECU'n så måste de ju bara vara kabelbrott någonstans.. Skulle egentligen behöva en ny elhärva då någon halvt om halvt fördärvat den gamla.

        Comment


        • #5
          Sant. Felet borde synas som felkod i diagnosverktyg.. Har du sådant eller hyfsat nära en Fiatverkstad tro?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Tyvärr har jag inget sånt och min lokala fiat verkstad har stängt för semester i tre veckor.. (Gotland)

            Men eftersom jag vet vart felet sitter så borde jag ju kunna felsöka fairly easy, eller så är jag bara optimistisk.

            Kan ju tycka att de bara borde va att mäta upp kablarna från fyrans cylinder och om alla funkar där så leder iaf min uteslutningsmetod mig till ECU'n annars vet jag inte vad de skulle kunna vara.

            Sen så gick den ju på fyran när jag körde hem den efter köp vilket också tyder på att jag kanske klämt eller skadat någon kabel

            Eller pajat en givare för tändningen men då borde den ju heller inte starta över huvudtaget..

            Comment


            • #7
              Är du säker på att det är tändningsproblem? Kan ju vara en spridare som inte öppnar? Glapp i kablaget? Den har väl insprutning?

              Edit: Såg just att du saknade gnistan...
              Fiat Punto Easy 1.2 -13
              Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

              Comment


              • #8
                Hehe, de är allright.. :-)

                Har förövrigt flyttat spridarna och och kollat att alla funkade som de skulle innan jag rev toppen.

                Comment


                • #9
                  var med om nått liknande på en stilo 1.8
                  allting kollades spolar, stift, spridare

                  den skyldige då var den delen av kamvaritorn som sitter bakom/ ihop med kamhjulet

                  enda felkoden var tändmiss på en cylinder

                  Comment


                  • #10
                    karschten: Nu hänger jag inte riktigt med hur du menar meed bakom?

                    Comment


                    • #11
                      alltså ena kamhjulet (tror insug) är fastbultat på kamvariatorn som i sin tur är fastskruvad i kamaxeln


                      du hade kanonläge att byta den när du bytte kamrem & ventiler mm
                      efterklokhet när den är som bäst

                      Comment


                      • #12
                        Jo fast jag bytte ju fjäder och teflonbricka i variatorn och förutom de så är de ju bara två kuggdrev ena med en oljering och en splinsad axel i den så trodde du menade att de var någon speciell del av variatorn som spökade.

                        Hur kunde variatorn orsaka tändmiss och att man inte får gnista om den nu skall styra ventilerna?

                        Comment


                        • #13
                          Oioi!

                          Såg över kabelhärvan på tändingsidan idag, den va nasty! Så efter att bytt nån kabel och allmänt fräschat till den så går nu bilen på alla burkar!!

                          MEN nått som oroar mig är att insprutningslaman fortfarande lyser!?

                          Sen så var de en he ldel vit rök ur avgassystemet.

                          Mina gissningar är att lambda sonden tagit mycke stryk av när den gått med skadade ventiler och att den vita röken är oförbränd bensin kvar från innan reparationen eftersom de var MYCKET bensin i oljan så tidigare ägaren körde nog med brända ventiler ett tag... suck..

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Aggudabbu View Post
                            Oioi!

                            Såg över kabelhärvan på tändingsidan idag, den va nasty! Så efter att bytt nån kabel och allmänt fräschat till den så går nu bilen på alla burkar!!

                            MEN nått som oroar mig är att insprutningslaman fortfarande lyser!?

                            Sen så var de en he ldel vit rök ur avgassystemet.

                            Mina gissningar är att lambda sonden tagit mycke stryk av när den gått med skadade ventiler och att den vita röken är oförbränd bensin kvar från innan reparationen eftersom de var MYCKET bensin i oljan så tidigare ägaren körde nog med brända ventiler ett tag... suck..
                            Vit rök kommer nog alltid från vatten. Kan du ha fått en del i avgassystemet när du tog av toppen?

                            Comment

                            Working...
                            X