Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varför får man inte gilla (sin) FIAT?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Varför får man inte gilla (sin) FIAT?

    Jag fattar inte vad det är med folk.

    När jag berättar om mina Alfor bemöts jag oftast med skepticism men ändå viss beundran, körglada, design osv men kvalitén och rosten bla bla bla

    När jag snackar FIAT är det snarare förakt jag möter. En sån kan man omöjligt ha, folk skrattar tom på skroten när jag är där och kollar efter grejer.

    Berättar jag om att jag tänker reparera något eller göra service blir reaktionen varför då, det är ju bara en FIAT. Som om en FIAT skulle må bra av att inte får service till skillnad mot valfritt tyskt "premium" märke.

    Min FIAT är 9 år och verkar inte ha varit så ompysslad tidigare så självklart finns det lite att göra om man vill, men det är bara ett bevis på FIATs låga kvalité i andras ögon. När nåt går sönder efter 9 år på en Vobblo är det ok för det höll ju i hela 9 år, det är kvalitet det!

    I mina ögon är FIAT ungefär en italiensk VW men det är det få som håller med om i min omgivning.

    Nu har jag fått gnälla av mig så nu känns det bättre ;-)
    /Henrik
    Last edited by hbp98001; 1 September 2011, 21:16.
    Henrik
    Fiat 500e -15
    *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
    Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
    Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
    *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

  • #2
    Beror på en långvarig lyckad indoktrinering typ
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      aa ja håller med!
      men när folk ska komma i sina äckliga saab och volvo, då är de genast mycket mer intressant!
      känns bra att man kan piska dom där jävla saab 95 - 93 etc, t5an dock en match! svennar som bara gillar svenska familjeracer!
      Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
      Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

      Comment


      • #4
        Håller med - hade man haft en Ford (med rasad motor), Opel (med stinkande interiörkvalitet) eller Mercedes (med upprostad kaross och rasad motor) eller t.o.m Peugeot (med alla fel known to man) hade ingen ifrågasatt någonting överhuvudtaget.
        Men har du en Fiat är det fritt fram att förlöjliga och ifrågasätta, konstant. Spelar ingen roll hur bra bilen är.. Det är "allmänt vedertaget" att Fiat är världens sämsta bil i Sverige så då måste det ju vara sant, folk tycker inte man behöver kolla upp det själv för att egentligen veta.
        Ett skäl kan vara att bilen är billig, och något billigt KAN tydligen inte vara bra, vilket gör att även andrahandsvärdet sjunker ännu mer.. Vilket gör att bilen blir ännu "sämre"..?
        Hade diskussionen med en jobbarkompis i somras och han tyckte fortfarande att han hade rätt efter min förklaring. Återigen har han aldrig ens kört en Fiat och själv kör han en riktigt häckig Oldsmobile -82... Say no more.

        Allt kokar ned till de där 80% av befolkningen som är idioter och de blir vi aldrig av med..
        Last edited by per; 21 August 2011, 14:41.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          Allt kokar ned till de där 80% av befolkningen som är idioter och de blir vi aldrig av med..
          Haha! +1 på den.
          Coupé 20VT -99 - Projekttråd

          Comment


          • #6
            Originally posted by Axl
            Haha! +1 på den.
            +2

            Jag tror och hoppas för övrigt att den nya 500:an kan förändra synen på FIAT för den köper man för att man vill ha just en sån, inte bara för att man bara behöver en bil.
            /Henrik
            Last edited by hbp98001; 21 August 2011, 15:34.
            Henrik
            Fiat 500e -15
            *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
            Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
            Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
            *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

            Comment


            • #7
              jo mötte en sånn där i somras när jag lämmna in min atv på service han som jobba där fråga var det var för bil när jag svara fiat blev svaret jaså va nästan snygg för att vara fiat . fick däremot bra respons när jag va på däckfirman första killen sa när han fick se den åhhh en classic sen fråga han hur myket jag hadde betalat sa 30 tusen han tyckte det var jäkligt billigt
              så finns nog hopp för fiat
              boj
              fiat strada 2012
              fiat 2300 s coupe 64

              Comment


              • #8
                Försök att hitta en 9 år gammal Audi (den bästa bilen i svenska ögon) på vägarna.
                Nä, just det! De är bortskrotade så att vi inte skall få reda på att de har strukturrost och diverse småfel som inte går igenom besiktningen. Fel som fanns där från början. Har själv tittat in i balkarna i sprillans nya BMW och Audi och de är rostiga redan från fabrik. Inga problem eftersom bilen är borta från marknaden innan rosten har ätit sig igenom.

                Marknadsföring.
                Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                Comment


                • #9
                  Varför bryr man sig om vad andra tycker egentligen? Man kör en Fiat för att man själv gillar den och dessa "hatare" som kan ge min coupé en värdig match i prestanda och utseende får gärna räcka upp handen... ja just det dessa personer har oftast ingen bil att komma med.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by 84jr0
                    Varför bryr man sig om vad andra tycker egentligen? Man kör en Fiat för att man själv gillar den och dessa "hatare" som kan ge min coupé en värdig match i prestanda och utseende får gärna räcka upp handen... ja just det dessa personer har oftast ingen bil att komma med.

                    Amen!

                    Dagen efter jag hade köpt min Fiat så kom en kompis kompis fram o frågade var min missbildade bil var för nått: Jag svarade stolt att det var en Fiat som delvis var ritad av Pininfarina som ritat vissa Ferraribilar. Jag pratade på ett par minuter om bilen o han kunde fortfarande inte fatta hur jag kunde köpa en Fiat. Efter ett tag så frågade jag personen i fråga vad han själv körde. Han svarade: Volvo 740.

                    Jag skakade på huvet, fnittrade till o gick därifrån utan att säga nått mer.

                    Undra vilken bil, om man jämför med en Coupe emot en 740. Vilken bil ser mest missbildad ut? Bönder suck alltså.
                    Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                    Comment


                    • #11
                      Hahaha detta älskar jag att höra fan va bra
                      riktiga Trollhätteraggar låter de som, finns bara volvo 855 och saab 93 som uppskattas här!
                      De må vara nått synfel på vissa folks syn på bil och bil!
                      Originally posted by Dice
                      Amen!

                      Dagen efter jag hade köpt min Fiat så kom en kompis kompis fram o frågade var min missbildade bil var för nått: Jag svarade stolt att det var en Fiat som delvis var ritad av Pininfarina som ritat vissa Ferraribilar. Jag pratade på ett par minuter om bilen o han kunde fortfarande inte fatta hur jag kunde köpa en Fiat. Efter ett tag så frågade jag personen i fråga vad han själv körde. Han svarade: Volvo 740.

                      Jag skakade på huvet, fnittrade till o gick därifrån utan att säga nått mer.

                      Undra vilken bil, om man jämför med en Coupe emot en 740. Vilken bil ser mest missbildad ut? Bönder suck alltså.
                      Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                      Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                      Comment


                      • #12
                        Det är roligare att köra Fiat!
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Schuckert
                          Försök att hitta en 9 år gammal Audi (den bästa bilen i svenska ögon) på vägarna.
                          Nä, just det! De är bortskrotade så att vi inte skall få reda på att de har strukturrost och diverse småfel som inte går igenom besiktningen. Fel som fanns där från början. Har själv tittat in i balkarna i sprillans nya BMW och Audi och de är rostiga redan från fabrik. Inga problem eftersom bilen är borta från marknaden innan rosten har ätit sig igenom.

                          Marknadsföring.
                          Nja, inte läge att vara fundamentalisk. Dessutom talar statistiken för sig själv:

                          http://di.se/Templates/Public/Pages/...lePageProvider
                          Last edited by rask; 22 August 2011, 16:26.
                          à la London designmarknad - www.alalondon.se

                          Comment


                          • #14
                            Baksidan av samma mynt är att billiga bilar sköts sämst. Inte så svårt att gissa hur detta påverkar livslängd...
                            Då är det mer förvånande t.ex. att dyra (och därmed bättre skötta) bilar som VW Passat eller Mercedes C+E-klass har så mkt problem.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by per
                              Baksidan av samma mynt är att billiga bilar sköts sämst. Inte så svårt att gissa hur detta påverkar livslängd...
                              PRECIS! Varför verkar en del som kör FIAT totalt strunta i sin bil? Att aldrig tvätta eller ge service är ju ägarrelaterat och har inte med bilen att göra. Det verkar få begripa.
                              Henrik
                              Fiat 500e -15
                              *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
                              Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
                              Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
                              *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

                              Comment

                              Working...
                              X