Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varför får man inte gilla (sin) FIAT?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by hbp98001
    PRECIS! Varför verkar en del som kör FIAT totalt strunta i sin bil? Att aldrig tvätta eller ge service är ju ägarrelaterat och har inte med bilen att göra. Det verkar få begripa.
    Fiatägare är enligt min bok lata och snåla, inget att ha -brinner bra
    Last edited by stooges; 22 August 2011, 12:54.

    Comment


    • #17
      Originally posted by stooges
      Fiatägare är enligt min bok lata och snåla, inget att ha -brinner bra
      Bra bok, va heter den?
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #18
        Originally posted by pazzo
        Bra bok, va heter den?
        Bondepraktikan sid 666 strax under "Fia med knuff" som visst betyder: Helt djävla odugligt spel, har inget med tur och/eller skickliget att göra- inget att ha brinner bra

        Comment


        • #19


          Originally posted by rask
          Nja, inte läge att fundamentalisk. Dessutom talar statistiken för sig själv:

          http://di.se/Templates/Public/Pages/...lePageProvider
          Det finns även statistik som bortser från slarviga ägare. T.ex. tyska Autobild's 10000-milatester. De senaste Fiatarna där (Panda, 500 och Bravo) har hamnat i betygstoppen över minst fel... Bravo allra bäst med en sjätteplats av hundratals testade bilar.
          Last edited by per; 22 August 2011, 14:51.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #20
            Originally posted by per



            Det finns även statistik som bortser från slarviga ägare. T.ex. tyska Autobild's 10000-milatester. De senaste Fiatarna där (Panda, 500 och Bravo) har hamnat i betygstoppen över minst fel... Bravo allra bäst med en sjätteplats av hundratals testade bilar.
            Syftar snarare på påståendet att det inte finns några 9-år gamla Audi för de är alla utskrotade. Tror inte på att anfall är bästa försvar. Ter sig snarare lite löjligt i mina ögon.
            à la London designmarknad - www.alalondon.se

            Comment


            • #21
              Originally posted by rask
              Syftar snarare på påståendet att det inte finns några 9-år gamla Audi för de är alla utskrotade. Tror inte på att anfall är bästa försvar. Ter sig snarare lite löjligt i mina ögon.
              Mja nej gamla Audis finns bevisligen kvar.. Riktiga rosthögar en del av dem. Hur var det nu, Vorsprung Durch Technic och rostsäkra helgalvade karosser..?
              Attached Files
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #22
                Har tjatat i flera år på en släkting som brukar köpa fabriksny bil ungefär var 4-5 år och förra året köpte han en Skoda Octavia .." samma som VW...då vet man att det är bra.."
                Efter drygt ett år är han duktigt trött på Skodan, MYCKET elfel på den bilen...bromsarna har strulat och startsvårigheter i vintras..osv

                I lördags kväll när jag kom hem så satt han och beklagade sig för morsan...han hade provkört Fiat Bravo....varför hade jag inte sagt nått.....så snygg den är och så tyst den går...vill man inte höra så hör man inte heller!!

                Men undras om det inte blir en Fiat nästa gång !!
                captainmorgan

                Comment


                • #23
                  Originally posted by per
                  Mja nej gamla Audis finns bevisligen kvar.. Riktiga rosthögar en del av dem. Hur var det nu, Vorsprung Durch Technic och rostsäkra helgalvade karosser..?
                  Å andra sidan är bilen du visar på bilden 15 - 20 år gammal och med tanke på skick inte särskilt välskött. Audi och VAG gruppen är rätt duktiga på rostskydd, läs gärna: http://www.vibilagare.se/reportage/a...s-tappar-15419 och http://www.vibilagare.se/test/rost/r...audi-a6-32933.. Även rostskyddmetoders lista kan vara till hjälp: http://www.bilsport.se/news.php?id=55579.

                  Svenska vintern är tuff mot alla typer av bilar och svårt att undvika rost om man inte tar hand om bilen.

                  Men jag finner Schuckerts påstående om att alla Audi äldre än 9 år är utskrotade på grund av rost skrattretande. Och jag hävdar fortfarande att anfall INTE är bästa försvar. Särskilt när man kommer med ogrundade påstående.

                  "Jag känner eller, jag har en släkting som, har haft stora problem med sin Fiat/Audi/BMW/Skoda/Volvo/Saab..." är rätt löjliga historier. Jag känner minst två personer som aldrig skulle äga en Fiat igen pga sina problem med dem, en av dem är min mor. Hon vägrar tom röd bil efter den röda Fiaten hon hade i slutet av 70-talet. Men det bevisar i mina ögon ingeting och jag har en Fiat idag som jag är jättenöjd med.

                  Jag tycker att man ska få gilla sin bil, oavsett vilket märke det är.
                  Last edited by rask; 23 August 2011, 09:15.
                  à la London designmarknad - www.alalondon.se

                  Comment


                  • #24
                    löjlig och löjlig.. Jag försökte bara visa att det dåliga ryktet har gjort att folk inte vill lyssna om man har något positivt att säga om Fiat och Alfa.
                    Däremot hade jag varit negativ så hade han hört allting.
                    Att din mamma inte vill ha en Fiat pga hon hade en som krånglade på -70 talet visar ju än en gång på trångsynthet.
                    Fiat har alltså inte utvecklats på 30 år men alla andra har det...?
                    captainmorgan

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by rask
                      Men jag finner Schuckerts påstående om att alla Audi äldre än 9 år är utskrotade på grund av rost skrattretande. Och jag hävdar fortfarande att anfall INTE är bästa försvar. Särskilt när man kommer med ogrundade påstående.

                      Jag tycker att man ska få gilla sin bil, oavsett vilket märke det är.
                      Haha hur lyckades du vända denna tråd till en hård intern debatt?
                      Det du skrev är precis det som trådskaparen menade från början.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by captainmorgan
                        löjlig och löjlig.. Jag försökte bara visa att det dåliga ryktet har gjort att folk inte vill lyssna om man har något positivt att säga om Fiat och Alfa.
                        Däremot hade jag varit negativ så hade han hört allting.
                        Att din mamma inte vill ha en Fiat pga hon hade en som krånglade på -70 talet visar ju än en gång på trångsynthet.
                        Fiat har alltså inte utvecklats på 30 år men alla andra har det...?
                        Nja, det handlar snarare om en för henne traumatiserande upplevelse. Hon har inget emot min bil men skulle inte äga en själv igen.

                        Missade lite din poäng där, ber om ursäkt. Och jag håller med om att Fiat i mångt och mycket har ett oförtjänt dåligt rykte cementerat på 70- och 80-talet. Det visar på sätt och vis hur långt tid det tar att återuppbygga ett skadat förtroende. Det är just därför som tex Saab har oddsen emot sig, även om de mot förmodan skulle klara sig igenom den nuvarande krisen.

                        Samtidigt så satsar Fiat inte på den nordiska marknaden och bygger snarare bilar som är mer anpassade för kontinentala marknaden, läs gärna den här rostskyddsgranskningen: http://www.vibilagare.se/test/rost/r...e-punto-11900. Synd! Även om Fiat tillförlitlighetsmässigt ligger riktigt bra till (se länkar som Per hänvisat till tidigare).
                        Last edited by rask; 23 August 2011, 09:49.
                        à la London designmarknad - www.alalondon.se

                        Comment


                        • #27
                          ..och det verkar ta lika lång tid att vända ett gott rykte, när det gäller vissa märken iaf.

                          Originally posted by rask
                          Å andra sidan är bilen du visar på bilden 15 - 20 år gammal och med tanke på skick inte särskilt välskött. Audi och VAG gruppen är rätt duktiga på rostskydd,
                          Man får väl säga att Fiat är rätt underskattade på just rostskydd. När såg vi en sönderrostad Tipo sist? De är 20-23år gamla nu. Har personligen aldrig sett en med rostiga dörrar t.ex.
                          Även Punto, Bravo, Coupe m.fl. sedan dess verkar klara sig mkt bättre än många dyrare bilar trots att de sköts mkt sämre.
                          Attached Files
                          Last edited by per; 23 August 2011, 09:51.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by per
                            ..och det verkar ta lika lång tid att vända ett gott rykte, när det gäller vissa märken iaf.
                            Jo, Mercedes E-klasse av den modellen är utan tvekan riktiga rostbunkar. Länken jag hänvisade till visar också på att Mercedes förtroende är rubbat ur ett rostskyddshänseende.
                            à la London designmarknad - www.alalondon.se

                            Comment


                            • #29
                              Och det jag menar är att Mercas stjärna inte dalar betänkligt för det, Mercedes anses ändå i folks ögon som toppen av kvalitet och bästa köp.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by per
                                Haha hur lyckades du vända denna tråd till en hård intern debatt?
                                Det du skrev är precis det som trådskaparen menade från början.
                                Vänder mig inte mot trådskaparens budskap, håller med honom . Själv upplever inte att jag drabbas av samma Fiathat, snarare att folk är imponerade och tycker det är en läcker bil. Några har till och med frågat om den är ny. Kul att höra det om en 12 år gammal bil! Å andra sidan handlar det om en nischbil och jag kan förstå att bemötandet är annorlunda när det gäller en bruks-Fiat precis som författaren skriver. Och det tycker jag är fel.

                                Däremot vänder jag mig mot Schuckerts argumentation. Min poäng är att argument bör tas med statisk och fakta snarare än läggas på sandlådenivå.
                                Last edited by rask; 23 August 2011, 09:57.
                                à la London designmarknad - www.alalondon.se

                                Comment

                                Working...
                                X