Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fylla på servoolja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fylla på servoolja

    Har köpt servooolja från Biltema (Transmission fluid DX III, Art.nr. 36-979), enligt rekommendation från en vänlig man i butiken. Är dock misstänksam av naturen, då den faktiskt heter "transmission fluid". Tänker suga upp den gamla oljan i påfyllningsbehållaren på min Punto-00 och byta ut till ny, då jag har upplevt att det frusit i den i vintras. Någon som vågar sig på att bekräfta att det är en OK olja jag köpt?
    Last edited by Hanna i Arlöv; 26 August 2011, 18:58.

  • #2
    Re: Fylla på servoolja

    Originally posted by Hanna i Arlöv
    Har köpt servooolja från Biltema (Transmission fluid DX III, Art.nr. 36-979), enligt rekommendation från en vänlig man i butiken. Är dock misstänksam av naturen, då den faktiskt heter "transmission fluid". Tänker suga upp den gamla oljan i påfyllningsbehållaren på min Punto-00 och byta ut till ny, då jag har upplevt att det frusit i den i vintras. Någon som vågar sig på att bekräfta att det är en OK olja jag köpt?
    Jag köper aldrig olja på Biltema pga att de känns fel att snåla in på det viktigaste på en bil! dvs motorn.
    Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

    Comment


    • #3
      Re: Re: Fylla på servoolja

      Originally posted by Dice
      Jag köper aldrig olja på Biltema pga att de känns fel att snåla in på det viktigaste på en bil! dvs motorn.
      Med andra ord har du ingen nyttig kunskap i ärendet och borde inte ha svarat över huvud taget?...

      Comment


      • #4
        Man kan köpa olja på Biltema, i alla fall en gång.

        Vi testade (jobbade då på bilverkstad) för ett antal år sedan, att ställa ut lite olika fabrikat av motoroljor över natten när det var kallt, minus 15. Totalt var det 6 olika fabrikat, men med samma viskositet. Castrol, Valvoline, Mobil, OK, Biltema och Rusta.
        Sen på morgonen provade vi att hälla ut olja, och jämförde med hur lång tid det tog, för att hälla ut innehållet. Alla hade samma mängd i flaskan.
        Biltema och Rusta´s olja tog längst tid på sig att rinna ut. De var som kall sirap = var inte lämpade för vårt kalla väder. Plus att Biltemas olja, hade is längst upp mot skruvkorken. Ingen annan hade is i flaskan, fast de behandlats på samma sätt.

        Men var och en gör som de vill. Men jag förstår inte varför du frågar, när du på detta sätt svarar på inlägget som Dice gjorde.

        Billigt blir ofta dyrt. Men var och en blir salig på sin egen tro.
        Last edited by Rolando; 26 August 2011, 22:52.
        //R//

        Comment


        • #5
          Re: Re: Re: Fylla på servoolja

          Originally posted by Hanna i Arlöv
          Med andra ord har du ingen nyttig kunskap i ärendet och borde inte ha svarat över huvud taget?...
          Om du känner för att snåla in på oljor så får du väl skylla dig själv ifall nått går sönder!

          Biltemas skitolja klarar sig nog bra i ett land där det aldrig är kallt.

          Men med vårat klimat så skulle jag satsat på nån dyrare(Bättre) variant på olja.

          Men som du verkar behandla bilen så får du räkna med att den går sönder förr eller senare.

          Tex min Subaru, den hade stått i 2 år. Böt alla oljor i bilen till Midland olja (Riktigt bra kvalite) det kostade visserligen 3000:- att byta olja i hela bilen (axlar, servo, transmission, motor).

          Men vad kostar det inte att hela bilen rasar ihop?!

          Hoppas du är nöjd med svaret!! (Och btw, kunskap, det har jag!)
          Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

          Comment


          • #6
            ATF

            Det verkar som att du har köpt en ATF olja vilket är det vanligaste i vanliga servostyrningar med remdriven pump.

            DXIII är en kvalitetsbeteckning på oljan, se tex http://en.wikipedia.org/wiki/DEXRON

            Står det att Biltemaoljan uppfyller Dexron III så gör den det också. Kolla i instuktionsboken vad din bil kräver, ofta är det inte mer än Dexron II som krävs i servostyrningen.

            Sen är inte alla som klarar kvalgränsen till OS heller lika bra...
            /Henrik
            Henrik
            Fiat 500e -15
            *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
            Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
            Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
            *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

            Comment


            • #7
              Punto -00, har inte den elservo?
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment


              • #8
                Originally posted by Ante
                Punto -00, har inte den elservo?
                Jo, elservo e de
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment


                • #9
                  Case cloosed. Elservo=ingen servo olja.
                  Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                  Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                  Comment


                  • #10
                    Så kallad Västgötaklimax!

                    Comment


                    • #11
                      haha
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Ante
                        Case cloosed. Elservo=ingen servo olja.
                        ...men för att fortsätta en konstruktiv tråddiskussion; skulle det kunna vara spänningsfall eller en bristfällig jordanslutning på ett elstyrservo som vintertid orsakar "upplevelsen av fryst servovätska"?

                        Alla vet vi hur en ordentlig svensk vinter kan påverka elkomponenter. Drar man tjockare kablar till lysen så får ofta man mer kräm på gamla spaggebilar.

                        F.ö. så har *riktiga* bilar ingen servo öht :-)
                        Last edited by tempra33; 27 August 2011, 13:48.

                        Comment


                        • #13
                          Förlåt Dice, för att jag var så tvär. Jag har allt för snabbt misstagit dig för en tyckare trots att du uppenbarligen har mycket kunskap om oljor. Du kan inte hjälpa att jag ställde frågan fel.
                          Sen kom Ante med den härliga vändningen med elservo! Det är bara att lägga sig platt.
                          Och tack tempra33, du kan läsa mina tankar. Jag antar att vi inte kommer längre än så. Ska be någon med koll ta en titt på kablarna.
                          Tack, grabbar!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Hanna i Arlöv
                            Förlåt Dice, för att jag var så tvär. Jag har allt för snabbt misstagit dig för en tyckare trots att du uppenbarligen har mycket kunskap om oljor. Du kan inte hjälpa att jag ställde frågan fel.
                            Sen kom Ante med den härliga vändningen med elservo! Det är bara att lägga sig platt.
                            Och tack tempra33, du kan läsa mina tankar. Jag antar att vi inte kommer längre än så. Ska be någon med koll ta en titt på kablarna.
                            Tack, grabbar!
                            Inga problem, de löste sig tillslut!

                            Jag har inte mycket kunskap om Punton, därför svarade jag bara ang oljan.
                            Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                            Comment

                            Working...
                            X