Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olja mineral vs helsyntet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Olja mineral vs helsyntet

    Vilken olja är att rekommendera till en Uno 55 -85 med 13 000 mil på mätaren... Vet inte om det är en skröna att man inte ska köra helsyntet i en gammal motor? Har senast haft Castrols mineralolja CASTROL GTX 15W-40

    Men funderar om man ska byta till helsyntet när det blir en del kallstarter under vintern... Nån oljeexpert på forumet?

    Finns det risk att bilen börjar läcka olja om man byter till helsyntet?
    1985 - en fin årgång.

  • #2
    Det tror inte jag, det är väl om man har för tunn olja.. Börjar det skramla om lagren, byt till tjockare olja.. Men seriöst menat, kör du på helsynt, men kanske inte 0W-30 utan 10W-40.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Nu blev det en mineralolja trots allt, Castrol GTX 15w-50. 240 kr för 4 liter. Sen ett bosch oljefilter på det. De får duga åt gamla bettan för denna gång :-)
      1985 - en fin årgång.

      Comment


      • #4
        Originally posted by fiatuno
        Nu blev det en mineralolja trots allt, Castrol GTX 15w-50. 240 kr för 4 liter. Sen ett bosch oljefilter på det. De får duga åt gamla bettan för denna gång :-)
        15w är för tjock när det blir en riktig svensk vinter neråt -25. Du skulle lyssnat på Per.

        Comment


        • #5
          Enligt säljaren så skulle viskositetstal15w funka fint ner till -20. Och är det kallare än det så tar jag ändå inte ut Unon
          1985 - en fin årgång.

          Comment


          • #6
            Har du motorvärmare i den? ( Elektrisk)
            Jag körde min Uno -55 i 13 år med visko 20W i 13 år utan större problem & här brukar det krypa ner mot -30 -> 40 grader...
            Fiat Punto Easy 1.2 -13
            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

            Comment


            • #7
              Haha härligt att höra! Jo motorvärmare har den Du har inte kvar Unon? Börjar vara tunnt med dem på vägarna, har aldrig sett en 55a här uppe iaf. Nån enstaka sönderrostad 45a bara
              1985 - en fin årgång.

              Comment


              • #8
                Nej, jag sålde den till min "lillebror" för några år sedan. Han körde med den några år & lade sedan ut den på Blocket men ingen spekulant kom. Den hammnade då tyvärr på skroten.
                Hade säkert kunnat leva några år till, men var rätt rostangripen runt bakre stötdämparinfästningarna.
                Mekaninskt sett så gick den jättebra...
                Last edited by Chramon; 4 September 2011, 13:53.
                Fiat Punto Easy 1.2 -13
                Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                Comment


                • #9
                  Min förra Uno. Ser ut som din ser jag.
                  Attached Files
                  Fiat Punto Easy 1.2 -13
                  Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                  Comment

                  Working...
                  X